Jag har fått höra lite olika åsikter om plastfolie i mellanbjälklag.
Tänke sätta upp diffplast endast som stöd för ljuddämpande isolering mellan bjälkarna.
Fick då höra från ett håll att diffplast inte är lämplig i mellanbjälklag utan att man i så fall ska ha genomtrampsskydd eller annan genomsläpplig plast, duk eller papper.
Från ett annat håll fick jag höra att man ska ha diffplast i taket till våtrum för att undvika att fuktig luft skulle tränga in i mellanbjälklaget.
Behöver man förövrigt plast överhuvudtaget för att hålla isoleringen på plats? Riskerar den att säcka ihop mellan glespanelen annars och vara ivägen för ev framtida eldragning etc.?

Plast behövs inte.
Jag hade glesat 30cc i undervåningens tak och sedan isolerat.
Nu har jag lösull i mellanbjälklaget och då häftar man dit vindpapp före glesningen.

Någon som vet om våtrum ska ha diffspärr i taket?

För din egen hällsa och andras (hantverkare) skull måste(lämpligt) du ha genomtrampnings skydd.

Vet ej vad lagen säger om du bygger själv.

Genomtrampnings skyddet behöver ej vara diffspärrat.

Ang diffspärr i badrumstak är det väll som i ytterväggar med diffplast och en diffspärr bakom kaklet ,vart skall fukten ta vägen!

Mitt hus från -08 har genomtrampnings skydd och ingen diffspärr i badrumstak,men mekanisk ventilation.

Redigerat:
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
Är inne på precis samma sak. Har köpt armerad duk istället för vanlig vindpapp. Vad gäller diffplast bakom badrumstak så fortsätter den diskussionen på denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/150917-diffplast-ovanfoer-badrumstak.html

Magkänslan är att jag skippar plasten där och litar på att våtrumsfärgen håller tillräckligt tätt. Har mekanisk frånluft som borde göra jobbet.

Vad är syftet med genomtrampningsplast, att hindra folk att drulla igenom mellanbjälklaget innan golvet på övervåningen åker på eller? Bara nödvändig under byggprocessen antar jag, även om den tydligen kan användas att hålla isoleringen på plast? Eller något som ska ligga kvar IFALL någon skulle öppna golvet i framtiden och olycka sig?
Om det ska uppfylla syftet som namnet anger så antar jag att det är en armerad historia och ska fästas ordentligt, inte bara häftas upp under bjälklaget?

Det kommer att klämmas mellan bjälkar och gles så den sitter ordentligt fast.
Tror knappast att trampskydd är något krav för en hemmabyggare men in detta fallet var det ingen jätteskillnad i pris mellan duk och papp.

Åhå. Det gav mig idén att använda en del av ställningsplasten som jag har liggandes som temporär kombination av genomtrampningsskydd och skydd mot spill av sågspån och träbitar (och tappade verktyg) ner i grunden. Fast jag kan ju fästa den över golvbjälkarna...

Hänger gärna på här. Mitt hus hade en oinredd övervåning med genomtrampsäker diffspärr i mellanbjälklager. Nu när jag isolerar övervåningen, ska jag ta bort diffspärren under det framtida badrummet då? I annat fall kommer man ju aldrig märka om det läcker från badrummet utan det vattnet kommer att flyta ut i bjälklaget. Eller har jag fel?

frebor skrev:
Hänger gärna på här. Mitt hus hade en oinredd övervåning med genomtrampsäker diffspärr i mellanbjälklager. Nu när jag isolerar övervåningen, ska jag ta bort diffspärren under det framtida badrummet då? I annat fall kommer man ju aldrig märka om det läcker från badrummet utan det vattnet kommer att flyta ut i bjälklaget. Eller har jag fel?
Meningen är väll att fuktspärren på badrumsgolv/väggar skall stoppa vatten eller tänker jag fel!

Jo, men då blir det ju först fuktspärren i badrumsgolvet, sedan isoleringen i mellanbjälklaget och sedan en fuktspärr till bestående av den tramsäkra folien som sitter sedan huset byggdes. Jag läste förut att man skulle undvika att ha fuktspärr på två sidor pga risken för kondens. Därav frågan. Innan vi isolerade övervåningen var den trampsäkra folien "ytterst" men inte nu längre.

Tar upp en gammal tråd igen... måste få lite feedback av kunnigt folk! :P
följande funderingar/problem har jag:
På vårt 2plans hus (bilden) så är liksom våningarna som skilda celler för plasten, alltså måste det väl vara "tätt" mellan plasten i taket nere och vägg, och vägg uppe och golv, och givetvis tak eller är jag ute och cyklar? men då om man ska göra det enligt konstens alla regler blir det ju plast på båda sidor av bjälklaget... och det låter ju så fel! Hade man plastat ihop våningarna med varandra hade det ju varit ganska mycket lättare men nu är ju bjälklaget "öppet" ut mot utegipsen egentligen DSCN1245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hur ska det göras plast på båda sidor av bjälklaget eller bara vika ut plasten från övervåningensväggar på golvspånet och ha det "öppet" under dom? om det har någon betydelse så ska det vara golvvärme

• Gilla
Lennart Halling
  • Laddar…
Vik ut och skippa plasten i mbl skulle jag säga.

V Västerhaninge 17 skrev:
För din egen hällsa och andras (hantverkare) skull måste(lämpligt) du ha genomtrampnings skydd.

Vet ej vad lagen säger om du bygger själv.

Genomtrampnings skyddet behöver ej vara diffspärrat.

Ang diffspärr i badrumstak är det väll som i ytterväggar med diffplast och en diffspärr bakom kaklet ,vart skall fukten ta vägen!

Mitt hus från -08 har genomtrampnings skydd och ingen diffspärr i badrumstak,men mekanisk ventilation.
Sent men undrar ändå: på vilket sätt hotas hälsan om man inte har genomtrampningsskyddet?

• Gilla
pfv
  • Laddar…
Plasten i väggen på undervåningen ska ansluta till plasten i väggarna på övervåningen.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.