K
Hej,
Har läst många trådar men får tvetydiga svar gällande plast eller inte i golv.
Det hela gäller En nybyggd gäststuga som är uppvärmd momentant, men alltid underhållsvärme på ca 10c.

Väggar:
145reglar med mineralull->plast->45 reglar med mineralull och eldragning -> väggpanel

Tak: mineralull-> plast -> gles -> takpanel

Golv:
Plintgrund-> golvreglar med trossbotten och mineralull -> skruvlimmade spånskivor -> ? -> golv.

Frågan är alltså, är det ok att lägga ångspärren ovanpå spånskivorna och tejpa ihop mot väggens ångspärr samt BÖR jag göra det? Behöver jag golvlumppapp också ovanpå ångspärren?

Golvet är massivt furugolv som ska skruvas och således kommer en eventuell ångspärr perforeras. Kanske inte gör så mycket då det kläms mellan golv och spånskiva?

Tacksam för input. Vill inte ha problem med fukt på fel ställe.

K KAP88 skrev:
Hej,
Det hela gäller En nybyggd gäststuga som är uppvärmd momentant, men alltid underhållsvärme på ca 10c.

Väggar:
145reglar med mineralull->plast->45 reglar med mineralull och eldragning -> väggpanel

Golv:
Plintgrund-> golvreglar med trossbotten och mineralull -> skruvlimmade spånskivor -> ? -> golv.

Frågan är alltså, är det ok att lägga ångspärren ovanpå spånskivorna och tejpa ihop mot väggens ångspärr samt BÖR jag göra det? Behöver jag golvlumppapp också ovanpå ångspärren?

Golvet är massivt furugolv som ska skruvas och således kommer en eventuell ångspärr perforeras. Kanske inte gör så mycket då det kläms mellan golv och spånskiva?

Skall du lägga plast i golvet så bör du ju göra det mellan golvspån och isolering.
Jag hade inte lagt plast, särskilt inte i en gäststuga - om det nu inte är en bastu, men då bör ju tätskiktet vara en matta/duk under kakel eller liknande ovanpå golvspånet...

Tomture61
K KAP88 skrev:
Hej,

Väggar:

Golv:

Du bör inte använda diffplast i klimatskalet om du periodvis kommer hålla under + 16 gr i byggnaden .
Kör med diffbroms eller variabel ångbroms .

Kommer man hålla + 16 eller över skall ångspärren placeras på den varma sidan .
Har man plastmatta på golvet som ytskikt så skall det aldrig förekomma 2 st fuktspärrar på varandra .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
Tack för synpunkter.
Nu är det redan plast i väggar och tak samt golvspånskivorna är skruvlimmade.
Så frågan är huruvida jag även ska ha plast i golvet ovanpå spånskivan eller inte. Samt om stegdämpning behövs eller ej när det massiv golvet ska skruvas i golvspånet.

Men det lutar ändå åt att det blir plast även i golv. Tänker att om det nu är plast i väggar och tak så måste det även vara i golv.
Får lov att hålla uppe värmen i stugan till ca 15° konstant då för att undvika fukt.

Låter det rimligt?

Det handlar inte bara om värme om man gör det supertätt. Då måste det ventileras därefter också.

K
Det förstår jag, tänker ha en eller två tilluftsventiler öppna över tiden samt en Pax calima som alltid står på låg grundventillation. Värme blir från en luft/luftvärmepump som även den vispar runt luften något.
Tänker att det blir ett lagom flöde för en liten stuga på ca 20 kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.