surris
D Daniel 109 skrev:
Det betor kanske på att du fortsätter att hävda att plast är fel. Att man kan göra fel med plast är alla överens om, men att plast generellt sett är fel stämmer inte.
Det blir fel för mig när man kan göra det på ett annat sätt som är bättre. Bygger du nytt med regelstomme och mineralull så är det inte fel.
 
surris
M Marcus_Carlsson skrev:
Ska du isolera tak så kan du inte använda hygroskopisk isolering och definitivt inte utan plast! -->

"Cellulosa: en alternativ isolering med hänsyn till brand och fukt?"

[länk]


Finsk timmerindustri förordar också plast även om isoleringen på insidan är liten -->

"Planeringsgrunder för timmerhus"

[länk]
Jag har redan läst typ alla dessa studier du länkar till så det är inget nytt....har läst byggnadsfysik. Och nu pratar jag om ytterväggarna. Celllulosa har heller inte samma egenskaper som linisolering eller träfiberisolering. Taket är en annan fråga, men ja isolerar du det för mycket så kondenspunkten hamnar inne i isoleringen så måste någon form av spärr/broms användas. Jag skulle säga broms och det kan man uppnå utan att blanda in plastmaterial, men en ångbroms funkar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det blir fel för mig när man kan göra det på ett annat sätt som är bättre. Bygger du nytt med regelstomme och mineralull så är det inte fel.
Lösningen med att isolera lite är inte per definition bättre i alla lägen. Ja, din lösning fungerar sannolikt. Men att förkasta andra lösningar som fungerar är inte rätt.
 
surris
D Daniel 109 skrev:
Lösningen med att isolera lite är inte per definition bättre i alla lägen. Ja, din lösning fungerar sannolikt. Men att förkasta andra lösningar som fungerar är inte rätt.
Förkasta och förkasta. I alla konstruktioner finns det en risk. Då får man göra ett övervägande vad man prioriterar. Behöver inte per definition betyda att plast är fel då men att det finns en bättre lösning.
 
Plast finns för att ta bort risken för kondens. Det är inte en risk i sig. Men fel använd blir den naturligtvis ett problem.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Som jag skrev redan i början av tråden så verkar en del tro att man ska ha hygroskopisk isolering för att det av någon anledning ska komma ut fuktig luft i den. Samma personer verkar tro att diffspärren skapar fuktproblem i stommen.

Vartifrån kommer dessa felaktiga antaganden? Kan någon länka till någon trovärdig källa som visar att det blir mer fukt i stommen om man har en fuktspärr?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jag har redan läst typ alla dessa studier du länkar till så det är inget nytt....har läst byggnadsfysik. Och nu pratar jag om ytterväggarna. Celllulosa har heller inte samma egenskaper som linisolering eller träfiberisolering. Taket är en annan fråga, men ja isolerar du det för mycket så kondenspunkten hamnar inne i isoleringen så måste någon form av spärr/broms användas. Jag skulle säga broms och det kan man uppnå utan att blanda in plastmaterial, men en ångbroms funkar.
Ett till exempel husbyggare av timmerhus i Estland, det gör likt finnarna och bygger med ångspärr i väggarna;

https://www.estpanel.ee/konstruktioner-for-timmerhus

Om syftet är att hindra fukt varför använda broms som har sämre förmåga?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
surris
M Marcus_Carlsson skrev:
Ett till exempel husbyggare av timmerhus i Estland, det gör likt finnarna och bygger med ångspärr i väggarna;

[länk]

Om syftet är att hindra fukt varför använda broms som har sämre förmåga?
Vad är det du vill säga med det?

Du hittar nog det svaret själv. Oavsett vad jag säger kommer du bara vilja ha det svaret som du vill höra och du tycker är rätt.
Har inte så mycket mer att tillägga än allt jag skrivit tidigare så vill du inte ta till dig den informationen så är det upp till dig.
 
surris surris skrev:
Vad är det du vill säga med det?

Du hittar nog det svaret själv. Oavsett vad jag säger kommer du bara vilja ha det svaret som du vill höra och du tycker är rätt.
Har inte så mycket mer att tillägga än allt jag skrivit tidigare så vill du inte ta till dig den informationen så är det upp till dig.
Yrkesproffs bygger såhär och du antyder att jag är blind för din fakta.
Det var inte menat mot dig jag bara delar med mig av info här. Lämna tråden då.
 
surris
M Marcus_Carlsson skrev:
Yrkesproffs bygger såhär och du antyder att jag är blind för din fakta.
Det var inte menat mot dig jag bara delar med mig av info här. Lämna tråden då.
Jo men det är nybyggnation. Jag pratar om befintliga timmerkåkar. Vid nybyggnation har man andra förutsättningar.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Jag håller på att renovera ett hus sedan många år. Det är byggt 1904. Vi har det som fritidshus. Undervåningen och gavlarna är timmer. Isoleringen på långsidorna på övervåningen och på undertaket på övervåningen var jord/mossa.

Jag ersätter jord/mossa med linullsisolering. Tanken är att låta fukten vandra igenom isoleringen som den nog alltid gjort. Särskilt som vi har det som fritidshus där delar av huset inte kommer vara uppvärmt under den kalla årstiden (det enda som är uppvärmt är badrum och kök, pga vattenrören).

Så ingen plast för min del som hindrar fuktvandringen och riskerar mögel och röta.

Så tänker jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Jag håller på att renovera ett hus sedan många år. Det är byggt 1904. Vi har det som fritidshus. Undervåningen och gavlarna är timmer. Isoleringen på långsidorna på övervåningen och på undertaket på övervåningen var jord/mossa.

Jag ersätter jord/mossa med linullsisolering. Tanken är att låta fukten vandra igenom isoleringen som den nog alltid gjort. Särskilt som vi har det som fritidshus där delar av huset inte kommer vara uppvärmt under den kalla årstiden (det enda som är uppvärmt är badrum och kök, pga vattenrören).

Så ingen plast för min del som hindrar fuktvandringen och riskerar mögel och röta.

Så tänker jag.
Vettigt tycker jag
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har funderingar på en variant som vissa anser är idiotisk. Fuktspärr på utsidan av stommen och sedan ca20cm isolering och ventilerad fasad. Då får man en rejäl förbättring. Annars är det vanligt med 45mm utvändigt utan fuktspärr.
Idiotiskt! :)

Borde funka, men det estetiska kanske blir lidande (fönster, takutsprång, grund). Tänker du flytta ut fönster etc?
 
Ja, fönstren är inte tidstypiska i dag. Några bruna saker får 80tal kanske.
Även väggbeklädnad är av en typ som inte alls passar. Takutsprånget är i dag 70cm, efter som jag hade tankar på en sådan isolering när jag lade om taket.

Så huset skulle snarare få tillbaka mera av ursprungligt utseende.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.