Byggahus.se
Hej! Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och har läst o försökt hitta ett svar på vidare jag ska ha plast (ångspärr) på insidan av ytterväggarna eller inte.. har funderat på en ångbroms för då kan det ju fortfarande andas.
Taket är helt omgjort också så där sitter det plast upp till nock, där ska det sprut isoleras.
Huset är också tilläggsisolerat på utsidan med ny vindpapp.
Tacksam för förslag hur jag ska gå tillväga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S samuel rosén skrev:
Hej! Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och har läst o försökt hitta ett svar på vidare jag ska ha plast (ångspärr) på insidan av ytterväggarna eller inte.. har funderat på en ångbroms för då kan det ju fortfarande andas.
Taket är helt omgjort också så där sitter det plast upp till nock, där ska det sprut isoleras.
Huset är också tilläggsisolerat på utsidan med ny vindpapp.
Tacksam för förslag hur jag ska gå tillväga.
Jag är av åsikten att den enda plast som ska användas i ett timmerhus är den i eventuella våtrumsmattor i duschen.
 
  • Gilla
Lenaml och 11 till
  • Laddar…
S samuel rosén skrev:
Hej! Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och har läst o försökt hitta ett svar på vidare jag ska ha plast (ångspärr) på insidan av ytterväggarna eller inte.. har funderat på en ångbroms för då kan det ju fortfarande andas.
Taket är helt omgjort också så där sitter det plast upp till nock, där ska det sprut isoleras.
Huset är också tilläggsisolerat på utsidan med ny vindpapp.
Tacksam för förslag hur jag ska gå tillväga.
Hur kommer väggarna att byggas upp i sin helhet?
 
Hur omfattande är renoveringen? Hur enkelt är det att komma åt att täta ångspärr/broms ordentligt?
 
Tanken är att regla på ytterväggarna med 45 reglar en lodrätt och sedan sätta ångbromsen eller vad det nu ska vara sen en till 45 regel vågrätt och isolering därimellan.
Blir svårt att få det helt tätt då innertaket ska va kvar.
Alla fönster är nya också
 
Om det är en ren timmervägg så kan väggens isolering vara för dålig för att det ska vara lämpligt med en fuktspärr bakom 45mm isolering.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan du komma åt och göra tätning med ångspärr på alla ytterväggar så vet jag inte varför de inte skulle vara att föredra? Dock osäker också hur lämpligt de blir då ni endast har 45 isolering bakom ångspärren...Kanske de som avgör, vet inte.

Har själv gjort en stor renovering med timmerstomme. Då hade vi ångspärr, men vi hade rivit allting så det stod i princip bara stommen kvar, de var lätt att komma åt allting.

Vi gjorde 120 primärisolering stenull sen ångspärr, 45 regel och 45 stenull, plyfa + gips.
 
F fribygg skrev:
Jag är av åsikten att den enda plast som ska användas i ett timmerhus är den i eventuella våtrumsmattor i duschen.
Hur kommer de sig? Är inte syftet med ångspärren att förhindra fuktvandring? Varför skulle de inte vara att föredra? Folk pratar om att de ska kunna andas men de kan ju fortfarande timmerstommen enda skillnaden är att man säkerställer att det inte är någon fuktbelastning från insidan? Givet såklart att de finns nog med isolering och bra ventilation.
 
Många verkar tro att det finns någon sorts krav eller självändamål på att stommen i gamla hus ska kunna andas och att det på något sätt är bra att tillåta fuktvandring ut i stommen. Oavsett husets konstruktion så är grundregeln att fuktvandring ska undvikas. Sen finns det lite olika konstruktioner som är mer förlåtande om man inte kan bygga tätt av någon anledning.
Gör man en totalrenovering och har möjlighet att sätta ångspärr överallt så har det ingen betydelse om stommen är gjord av timmer eller moderna hyvlade brädor.
 
  • Gilla
Hinnersbocken och 3 till
  • Laddar…
surris
Skulle heller inte använda plast någonstans i ett timmerhus. Använd naturliga material, låt det andas, skapa undertryck och isolera inte för mycket. Du tjänar mer på att installera ett effektivt uppvärmningssystem än att isolera ihjäl sig på ytterväggarna. Viktigast är att få den vindtät, dreva den, på med vindpapp och panel, invändigt tycker jag det är lämpligast med ett lager lera. Ska man isolera så ska isoleringen vara på utsidan av timmerstommen, på insidan är det risk att kondens bildas mellan timmret och isoleringen när den varma luften möter de kalla timmerstockarna.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Skulle heller inte använda plast någonstans i ett timmerhus. Använd naturliga material, låt det andas, skapa undertryck och isolera inte för mycket. Du tjänar mer på att installera ett effektivt uppvärmningssystem än att isolera ihjäl sig på ytterväggarna. Viktigast är att få den vindtät, dreva den, på med vindpapp och panel, invändigt tycker jag det är lämpligast med ett lager lera. Ska man isolera så ska isoleringen vara på utsidan av timmerstommen, på insidan är det risk att kondens bildas mellan timmret och isoleringen när den varma luften möter de kalla timmerstockarna.
Jag är genuint nyfiken varför det anses vara motiverat med naturliga material och ej fuktspärr då de är timmerhus? Vad är skillnaden mot modernt byggande om man ändå invändigt har alla moderna nödvändigheter som påtvingad ventilation och bättre uppvärmning?

Du säger själv att helst isolera på utsidan för att minska risken för kodens på timmret, men den risken kommer sig ju bara av att man INTE har fuktspärr, eller?!

Fuktspärren borde ju egentligen aldrig skada att sätta in, även om det inte blir mot alla ytor så har du ju minskat på den totala väggytan som utsätts för en fuktbelastning.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
En timmerstomme har isoleringsförmåga i storleksordningen med 45mm isolering. Då finns det gränser i hur långt man kommer med effektiv uppvärmning.

Jag har också ett hus med timmerstomme, det går åt massor av värme och ändå skulle nog många tycka att komforten är undermålig.
 
D Daniel 109 skrev:
En timmerstomme har isoleringsförmåga i storleksordningen med 45mm isolering. Då finns det gränser i hur långt man kommer med effektiv uppvärmning.

Jag har också ett hus med timmerstomme, det går åt massor av värme och ändå skulle nog många tycka att komforten är undermålig.
Logiken borde då vara att --> Timmerstomme isolerar dåligt, och om man bara ska/kan/vill tilläggsisolera på insidan så blir det superviktigt med fuktspärr för att inte få kodens i isoleringen/timret.

Sen för att inte tala om risken med marklukt/radon. Har du torpargrund och inte fuktspärr på golvet ökar den risken.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Vad är skillnaden mot modernt byggande om man ändå invändigt har alla moderna nödvändigheter som påtvingad ventilation och bättre uppvärmning?
"påtvingad ventilation"
Vet vi något om vad TS har för ventilation eller uppvärmning?
Murstock och självdrag brukar ventilera riktigt bra så länge man eldar och håller skorstenen varm, mitt i sommaren får man ju ha fönster öppna om man inte eldar.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Börjar få lite förståelse nu, tack för alla svar!
Jag har en gjutet platta med golvvärme som kommer drivas av en värmepump
Jag tror jag kör på plast (ångspärr) och installera nåt tilllufts don så man får lite självdrag via skorsten.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.