9 819 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Plast eller inte plast, ouppvärmt hönshus
Sida 1 av 3
Ska hjälpa till med att bygga ett hönshus som inte kommer ha någon direkt värme installerad, kanake en värmelampa.
Isoleras med stenull... 95 i vögg och 120 i golv o tak.
Vindpapp på utsidan vägg och luftspalt med dito under råsponten.
På insidan blir det plyfa el träpanel som ytskikt..
Nu är frågan om det skall till plast, ångbroms el dyl?
Jag är inne på att skippa plast och broms helt och hållet, rätt el fel?
Tack för svar.
Isoleras med stenull... 95 i vögg och 120 i golv o tak.
Vindpapp på utsidan vägg och luftspalt med dito under råsponten.
På insidan blir det plyfa el träpanel som ytskikt..
Nu är frågan om det skall till plast, ångbroms el dyl?
Jag är inne på att skippa plast och broms helt och hållet, rätt el fel?
Tack för svar.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Vindskiva/broms gör ju att din isolering blir mycket effektivare. Jag hade satt det och struntat i plasten. Tänk på att göra huset tätt, möss/råttor älskar hönshus det är ju en evig källa till mat...)
Ingen plast och höns har ju överlevt historiskt i oisolerade hönshus.
Men enbart isolering i väggarna gör ju ingen skada, räcker med vindtätt på utsidan av isolering. Men det ska också finnas ventilation. Med självdrag så sätt en takhuv så blir det "bäst" för frånluft.
Och som noterats, se till att täta och sätta musband.
Men enbart isolering i väggarna gör ju ingen skada, räcker med vindtätt på utsidan av isolering. Men det ska också finnas ventilation. Med självdrag så sätt en takhuv så blir det "bäst" för frånluft.
Och som noterats, se till att täta och sätta musband.
Låter bra, tips på vindskiva/broms?I InsidersUnited skrev:
Och ja tätning står i prospektet inkl musband.
Sant..A AndersS skrev:Ingen plast och höns har ju överlevt historiskt i oisolerade hönshus.
Men enbart isolering i väggarna gör ju ingen skada, räcker med vindtätt på utsidan av isolering. Men det ska också finnas ventilation. Med självdrag så sätt en takhuv så blir det "bäst" för frånluft.
Och som noterats, se till att täta och sätta musband.
Takhuv? Hade tänkt sätta en vanlig tallriksventil, men den kanske inte räcker?
Musband ja, står med i prospektet.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Isolera ett hönshus med sten/glasull lär mest leda till att mössen får något varmt och gosigt att boa i.
Jag föreslår, om det nu tvunget måste isoleras, att väggarna och taket isoleras med något löst material, t ex sågspån. Det går inte att gräva gångar i för mössen.
Jag föreslår, om det nu tvunget måste isoleras, att väggarna och taket isoleras med något löst material, t ex sågspån. Det går inte att gräva gångar i för mössen.
Att hänvisa till att oisolerade hönshus utan plast fungerar när det handlar om isolering utan plast blir galet. Jag skulle inte bygga så.
Att vädra ut fukt genom mineralull är direkt olämpligt.
Om inte stenull/mineralull som isolering vad använda ist? Eller annan lösning, ångbroms?
Sågspån går tyvärr bort.
Får kika på takhiv då det verkar vara en pluss lösning för vent mot en vanlig väggventil som först var tänkt.
Vill ge hönorna bästa förutsättningarna att trivas oavsett ras
Sågspån går tyvärr bort.
Får kika på takhiv då det verkar vara en pluss lösning för vent mot en vanlig väggventil som först var tänkt.
Vill ge hönorna bästa förutsättningarna att trivas oavsett ras
Fuktspärr och mineralull kommer att fungera.Mazen skrev: