Hej!
Håller på och planterar Thujor, köpte på nätet, beställde två storlekar, 220cm och 250 cm. De som var 220 var täta och fina, de 250 var rätt glesa och allmänt tristare. Tror ni de glesare kommer ta sig och täta till sig inom kort? eller är det bättre att be dom byta ut Thujorna och få fina från början? måste vänta på nya till maj då...
Se gärna bilder på de thujorna
Håller på och planterar Thujor, köpte på nätet, beställde två storlekar, 220cm och 250 cm. De som var 220 var täta och fina, de 250 var rätt glesa och allmänt tristare. Tror ni de glesare kommer ta sig och täta till sig inom kort? eller är det bättre att be dom byta ut Thujorna och få fina från början? måste vänta på nya till maj då...
Se gärna bilder på de thujorna
Jag tvivlar på att de kommer att tätas nerifrån. Om du behåller dem bör du putsa dem hela denna första säsongen. (Gäller även de som nu är fina.) Klipp bara yttersta ytskiktet; det går utmärkt att använda en stor, vass brödkniv (!) och dra nerifrån och upp - efter hand använder du manuell häcksax och när häcken är färdig går du på med elsax. Eftersom thuja inte tänder på gammal ved och eftersom det bara är ytskiktet som blir/är grönt gäller det att hålla in växten så mycket som möjligt. Den blir annars väldigt bred/tjock med brunt ris inuti. Brabanten växer otroligt snabbt när den väl kommit igång; jag föredrar Smaragd som är lättare att hålla i schack. Nu har du Brabant och den kräver mycket vård om den ska bli fin. Klippning minst två gånger varje sommar och håll efter höjden - men först när den nått önskad höjd. Den blir inte rolig om den måste kapas när den blivit 2 meter för hög ...
Tack för svar. De som är fina är redan väldigt breda, hur mycket kan jag ta in de, går det inte klippa längre in än bara det gröna skottet längst ut på grenen? Många grenar tycker jag är för långa...
Menar du att jag bara kan klippa där lillfingret är?
De som levererade har klippt en hel del grenar kortare..? Kommer de avklippta grenarna på bilden inte växa vidare via någon av skotten längre in på stammen?
Menar du att jag bara kan klippa där lillfingret är?
De som levererade har klippt en hel del grenar kortare..? Kommer de avklippta grenarna på bilden inte växa vidare via någon av skotten längre in på stammen?
Det måste finnas något grönt/ skott innanför klippet. När det gäller enstaka, lite kraftigare grenar måste du ta hänsyn till att det finns närliggande skott på andra grenar som i så fall tar över lummigheten.
Det är utmärkt att du redan nu i tidigt skede, innan det är för sent, kortar in.
Det är utmärkt att du redan nu i tidigt skede, innan det är för sent, kortar in.
Klicka här för att svara