19 847 läst ·
56 svar
20k läst
56 svar
Plantera höga träd vid tomtgräns.
Det finns en massa saker man kan göra inom lagens råmärken enbart i syfte att jävlas med sina grannar. På vilket sätt menar du att att det skulle vara "totalförbjudet"?D Daniel 109 skrev:
Bara en så enkel sak som att klippa gräset kan man ju välja att göra när man tror att det stör mest så länge som det är någorlunda dagtid.
Vad som sen är "lämpligt" eller "moraliskt rätt" är naturligtvis en helt annan sak men att påstå att det finns något slags generalförbud mot åtgärder som grannen uppfattar som negativa är inte korrekt.
Hade jag varit i din sits så hade jag:
1, sagt upp stallplatsen, varför ska denna granne få hyra en stallplats av dig när denne jävlas.
2, sköt mitt. Ignorerat grannen rakt av och satt upp mina träd/buskar, som det passar mig. Så länge jag gör vad jag har rätt till.
3, inte jävlats, det har du redan lyckats med genom att få rätt samt att du säger upp stallplatsen.
1, sagt upp stallplatsen, varför ska denna granne få hyra en stallplats av dig när denne jävlas.
2, sköt mitt. Ignorerat grannen rakt av och satt upp mina träd/buskar, som det passar mig. Så länge jag gör vad jag har rätt till.
3, inte jävlats, det har du redan lyckats med genom att få rätt samt att du säger upp stallplatsen.
Håller med. Men gör man enligt punkt två kommer grannen troligen att uppfatta det som att man "jävlats".T Thomas' skrev:
Mycket möjligt, men vad skall man ärligt talat göra då? Grannen verkar inte medgörlig. Du har rätt att plantera buskar/träd på din tomt. Ska man avstå från att plantera en buske för att det kan uppfattas av grannen som att man "jävlas"? Då har det hamnat på helt fel nivå, och om grannen befinner sig på den nivån så anser jag att man bara ignorerar det och kör på.Alfredo skrev:
Håller som sagt helt med dig!T Thomas' skrev:Mycket möjligt, men vad skall man ärligt talat göra då? Grannen verkar inte medgörlig. Du har rätt att plantera buskar/träd på din tomt. Ska man avstå från att plantera en buske för att det kan uppfattas av grannen som att man "jävlas"? Då har det hamnat på helt fel nivå, och om grannen befinner sig på den nivån så anser jag att man bara ignorerar det och kör på.
Så som jag uppfattar TS situation:
TS har lantbruk alternativt hästgård med större markplätt.
TS bostadshus med tomt gränsar inte direkt mot grannen, men TS fastighet gör det på flera sidor.
TS styckar av en ny tomt från fastigheten. den nya tomten gränsar eventuellt till grannens tomt (annars hade han inte fått yttra sig) eller så gränser den nya tomten till en samfällighetsväg grannen är med i.
Skulle TS nu plantera träd rund grannens tomt, är det väldigt tydligt för att reta grannen. Som grannar ska man ta hänsyn till varandra (Jordabalken). Det är inte omöjligt att en domare tycker att TS inte tar tillräckligt hänsyn ifall han planterar höga träd rund grannens tomt bara för att jävlas.
TS har lantbruk alternativt hästgård med större markplätt.
TS bostadshus med tomt gränsar inte direkt mot grannen, men TS fastighet gör det på flera sidor.
TS styckar av en ny tomt från fastigheten. den nya tomten gränsar eventuellt till grannens tomt (annars hade han inte fått yttra sig) eller så gränser den nya tomten till en samfällighetsväg grannen är med i.
Skulle TS nu plantera träd rund grannens tomt, är det väldigt tydligt för att reta grannen. Som grannar ska man ta hänsyn till varandra (Jordabalken). Det är inte omöjligt att en domare tycker att TS inte tar tillräckligt hänsyn ifall han planterar höga träd rund grannens tomt bara för att jävlas.
Får man fråga vad du vill uppnå med det här projektet, få grannen att tröttna på dig och flytta? Att bara jävlas med någon kan väl inte vara ett ändamål i sig, det låter besvärande för båda parter. Eftersom du har en större verksamhet som du verkar vilja expandera (som jag förstår det av dina inlägg), kan du inte lägga ett bud på grannens fastighet och helt enkelt köpa upp den i stället (om grannen går med på detta)?P Ponnyfarm skrev:Hejsan!
Ansökt om förhandsbesked och fått positivt besked. Trots yttrande av granne som både ljög och baktalade oss.
Nu misstänker jag att grannen tänker överklaga varvid jag tänker plantera träd runt deras tomt, äger marken runt, samt säga upp deras plats i vårat stall. Jag tar det alltså personligt om de tänker överklaga med tanke på vad de skrev.
Om de inte överklagar tänker jag fortsätta med god grannsämja då jag anser att man i alla fall har rätten att säga vad man tycker men där går också gränsen.
Jag har gjort allt i min makt med hög kulle mellan och snårig sikt mot de 2 tilltänkta tomterna.
Jag bor på landet utanför detaljplan men har endast hittat vad som gäller för planlagt område.
Hur nära kan jag plantera när det ligger utanför detaljplan? Och hur höga träd? Ok att blockera helt likt häck?
Vilka träd lämpar sig bäst och ger mest arbete gällande löv osv...
Tackar för svar.
Jag är mest nyfiken på hur du som person resonerar kring det här, det ligger så långt bort från min egen mentalitet och jag vill veta hur du tänker.
Ja, Jordabalken 3 kap 1 § säger "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen. " Jag tror att det är ytterst långsökt att någon domstol skulle fälla TS för i övrigt "normal" trädplantering även om alla inblandade egentligen "vet" att träden planterats för att djävlas.harry73 skrev:
Paragrafen syftar i första hand på miljöskador och liknande men om någon känner till ett fall då den tillämpats på trädplantering så tar jag gärna del av det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag förstår att man vill hämnas på någon för att dom är besvärliga, det känns skönt. Men gör inte det, håll dig själv så onödigt trevlig som möjligt och håll kontakten minimal. Dom kan ju fortfarande låta bli att överklaga. Låt dom ha kvar stallplatsen och se om dom överklagar. Överklagar dom så är det bara att säga upp deras plats och ha inget mer med dom att göra. Slösa inte bort din livsenergi och tid på att försöka göra situationen sämre.
Har du aldrig känt dig felbehandlad och haft en vilja att hämnas så är du bara att gratulera. Jag tror det är en högst normal mänsklig egenskap att ibland känna behov av att hämnas. Kanske inte en god eller eftersträvansvärd egenskap men definitivt en ganska normal mänsklig egenskap.Emma242 skrev:
Naturligtvis har jag känt så, men det har aldrig sträckt sig så långt till att börja plantera träd och planera svinhägn i tomtgränsen. Att jävlas med mina grannar på det sätter ligger långt utanför mina perspektiv.Alfredo skrev:
Jag tror att om TS eskalerar konflikten med grannen så kommer det ”komma tillbaka och bita henne i rumpan”. Vill TS sälja de avstyckade tomterna för bebyggelse, så är risken att nuvarande granne kommer att göra ännu mer ansträngningar för att jävlas, inklusive med potentiella köpare/nya grannar. Särskilt om TS eskalerar.
Att vara spekulant på tomt och planera husbygge blir nog helt enkelt inte lika attraktivt om man det innebär att man hamnar i korselden mellan två bråkande grannar. Det är heller inte ett så smickrande drag hos TS/säljaren om denne inte drar sig för ”stridsåtgärder” om man kommer ihop sig. Jag hade dragit mig för att köpa tomt under de förutsättningarna.
Jag menar inte att man ska lägga sig platt och lägga ner sina planer. Men att lugnt informera och försöka korrigera det man uppfattar som i bästa fall missförstånd och i värsta fall lögner, och samtidigt fortsätta med sina planer är inte att lägga sig platt, det är bara att inte nappa på grannens invit till bråk. Om grannen inte ändrar sig, så tror jag det bästa är att helt enkelt strunta i det av grannens invändningar man inte köper.
Att vara spekulant på tomt och planera husbygge blir nog helt enkelt inte lika attraktivt om man det innebär att man hamnar i korselden mellan två bråkande grannar. Det är heller inte ett så smickrande drag hos TS/säljaren om denne inte drar sig för ”stridsåtgärder” om man kommer ihop sig. Jag hade dragit mig för att köpa tomt under de förutsättningarna.
Jag menar inte att man ska lägga sig platt och lägga ner sina planer. Men att lugnt informera och försöka korrigera det man uppfattar som i bästa fall missförstånd och i värsta fall lögner, och samtidigt fortsätta med sina planer är inte att lägga sig platt, det är bara att inte nappa på grannens invit till bråk. Om grannen inte ändrar sig, så tror jag det bästa är att helt enkelt strunta i det av grannens invändningar man inte köper.
P Ponnyfarm skrev:
Hängpil kan du säkert enkelt skaffa med, ta ett gäng kvistar från någon du känner eller kanske från något välvuxet träd på annan plantering nu i höst, gräv undan grästorven och peta ner. Till våren borde de spira utan bekymmer.
M Mikasw skrev:Kan vara så att de överklagar men det är väl troligt att de får avslag igen.
Ta det med handläggaren så får ni en uppskattning på vad som händer osv.
Kan vara förståndigt att vänta lite innan man gör något.
Frågan är om ni måste hålla någon tidplan eller om det är ok att skjuta lite på projektstarten.
Tidsmässigt är det inga problem och troligast är att de får avslag.M Mikasw skrev:Kan vara så att de överklagar men det är väl troligt att de får avslag igen.
Ta det med handläggaren så får ni en uppskattning på vad som händer osv.
Kan vara förståndigt att vänta lite innan man gör något.
Frågan är om ni måste hålla någon tidplan eller om det är ok att skjuta lite på projektstarten.
Grannens tomt angränsar till min mark. De två nya tomterna, för 2st bostadshus, angränsar inte till grannens tomt utan mellan ligger min mark som är en kulle och avståndet mellan grannens tomt till den nya som ligger närmst är på ca 50 meter. Jag har dessutom sett till att det skall vara dålig sikt in till grannen för jag vill vara så bra som möjligt mot de grannar jag har runt omkring.Emma242 skrev:Får man fråga vad du vill uppnå med det här projektet, få grannen att tröttna på dig och flytta? Att bara jävlas med någon kan väl inte vara ett ändamål i sig, det låter besvärande för båda parter. Eftersom du har en större verksamhet som du verkar vilja expandera (som jag förstår det av dina inlägg), kan du inte lägga ett bud på grannens fastighet och helt enkelt köpa upp den i stället (om grannen går med på detta)?
Jag är mest nyfiken på hur du som person resonerar kring det här, det ligger så långt bort från min egen mentalitet och jag vill veta hur du tänker.
Deras reaktion är endast att "här bor minsann vi och vi bestämmer" -attityd. Detta är den anledningen som jag lyckats tolka det till.
Jag har en mindre verksamhet och behöver göra investeringar för att erbjuda bättre tjänster och plats samt rusta upp stall osv.
Mina marker erbjuder vackra vyer till mina grannar och även till de som är på tapeten. Genom att anlägga träd och buskar utefter tomtgränsen görs marken vackrare och till en mer naturligt miljö.
Jag anser att ett yttrande gällande förhandsbesked är helt ok och en del kan "sanningar om folk" kan komma fram i dessa skeden men jag låter det passera för jag vet med mig att en del inte tycker om nya förändringar.
Men om det skulle visa sig att man överklagar och överklagar och sedan har denna attityd så kan jag inte låta dem vinna. För vad kommer ske nästa gång någon skall göra något. Precis, samma sak igen. Genom att visa var skåpet skall stå i denna ponerade situation så har jag en möjlighet att avhjälpa framtida problem och utdragna processer för både mig själv och andra grannar.
Men nu är vi inte där ännu utan endast i samtal om hur nära tomtgräns man får plantera och vilka plantor/träd är bra att blockera vyer osv. Visst är det en viss raljerande från min sida men det blir liksom lite personligt om man skulle välja att vara en dryg granne...