5 345 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Planstridigt utgångsläge tillbyggnad
Nu verkar det hända grejer!
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/02/ett-nytt-regelverk-for-bygglov/
Min tolkning är att om detta träder i kraft i oktober är vårat hus inte i ett så kallat planstridigt utgångsläge och vi kan söka bygglov för den planenliga utbyggnaden.
"Kravet på planenligt utgångsläge slopas femton år efter att detaljplanens
genomförandetid har gått ut."
Håller ni med?
Frågan är vad vår detaljplan har för genomförandetid... Jag har ställt frågan till kommunen. Den vann laga kraft 1985 och enligt PBL får genomförandetiden maximalt vara 15 år. Så 15 år genomförandetid + 15 år till, då är vi på 2015.
FK så är detta en del av en större plan - Genomförande av Sveriges Återhämtningsplan.
https://www.regeringen.se/sveriges-.../genomforandet-av-sveriges-aterhamtningsplan/
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/02/ett-nytt-regelverk-for-bygglov/
Min tolkning är att om detta träder i kraft i oktober är vårat hus inte i ett så kallat planstridigt utgångsläge och vi kan söka bygglov för den planenliga utbyggnaden.
Håller ni med?
Frågan är vad vår detaljplan har för genomförandetid... Jag har ställt frågan till kommunen. Den vann laga kraft 1985 och enligt PBL får genomförandetiden maximalt vara 15 år. Så 15 år genomförandetid + 15 år till, då är vi på 2015.
FK så är detta en del av en större plan - Genomförande av Sveriges Återhämtningsplan.
https://www.regeringen.se/sveriges-.../genomforandet-av-sveriges-aterhamtningsplan/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Med reservation för att jag bara läst om första inlägget och kan ha missat något – ja, så tolkar jag det också.
Så är det. Se granntråden där vi försöker förstå lagrådsremissen från igår.Alexander97 skrev:
[länk]
Håller ni med?
Er detaljplan vann då laga kraft före PBL kom 1987. Utan att läsa på ordentligt i övergångsreglerna så borde det innebära att genomförandetiden påbörjades 1987 och har löpt ut sedan länge.Alexander97 skrev:
[länk]
Hej AlexanderAlexander97 skrev:
[länk]
Håller ni med?
[länk]
Jag har precis samma situation som du. Har lästa allt jag hittar på Boverket och det verkar som man kan stånga sig blodig på detta.
Men med det nya lagförslaget så kanske det blir fest.
Min detaljplan är från 1969 huset och överiga hus är byggda 1936-1937. Mitt hus är 2 plans funkis finns två till som är lite större men samma typ som mitt i området. Sedan finns säkert 10-15 hus som är 1.5 plans. Många av de husen är om och tillbyggda flera gånger i 1.5 plan.
Man har helt klart kommit i kläm här.
Men med nya lagen så kanske det äntligen skall få ordning på detta kaos.
Som jag förstått så kommer huset fortfarande vara planstridigt men jag får bygga enligt detaljplan alltså 1 plan. Vilket jag skall göra.
Så där, då var det klart. Mitt befintliga bostadshus är från och med 1/12 inte längre i ett planstridigt utgångsläge då det har gått mer än 15 år sedan detaljplanens genomförandetid löpt ut.
Den tänkta utbyggnaden (planenlig) ska bara ritas upp och sen kommer vi vara bland de första som hänger på låset första december för ansökan.
Det här är verkligen en stor grej då jag vet att många i Sverige sitter i samma situation. Alla kanske inte vill bygga ut men om olyckan är framme finns iaf möjligheten att bygga upp sitt tvåvåningshus igen
Den tänkta utbyggnaden (planenlig) ska bara ritas upp och sen kommer vi vara bland de första som hänger på låset första december för ansökan.
Det här är verkligen en stor grej då jag vet att många i Sverige sitter i samma situation. Alla kanske inte vill bygga ut men om olyckan är framme finns iaf möjligheten att bygga upp sitt tvåvåningshus igen
Grattis 😀Alexander97 skrev:
Så där, då var det klart. Mitt befintliga bostadshus är från och med 1/12 inte längre i ett planstridigt utgångsläge då det har gått mer än 15 år sedan detaljplanens genomförandetid löpt ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Skönt att den ändringen har gått igenom.
Jag var lite oroad för vårt frittidshus. Där föreskriver detaljplanen att tomter skall vara minst 2000 kvm. Vår tomt som skapades i samband med att planen infördes på 70 talet, blev av någon konstig anledning bara 1984 kvm, trots att det finns "onödigt" stort vägområde utanför tomten. Och både väg och all annan mark ägdes av samma exploateringsbolag på den tiden.
Så när vi skulle bygga ut huset var jag lite orolig att det skulle ses som planstridigt utgångsläge. Men det kommenterades inte ens av handläggaren. men man vet ju aldrig vad som händer nästa gång man söker bygglov.
Jag var lite oroad för vårt frittidshus. Där föreskriver detaljplanen att tomter skall vara minst 2000 kvm. Vår tomt som skapades i samband med att planen infördes på 70 talet, blev av någon konstig anledning bara 1984 kvm, trots att det finns "onödigt" stort vägområde utanför tomten. Och både väg och all annan mark ägdes av samma exploateringsbolag på den tiden.
Så när vi skulle bygga ut huset var jag lite orolig att det skulle ses som planstridigt utgångsläge. Men det kommenterades inte ens av handläggaren. men man vet ju aldrig vad som händer nästa gång man söker bygglov.
Verkligen bra med den här ändringen!H hempularen skrev:Skönt att den ändringen har gått igenom.
Oj, det hade ju varit fruktansvärt att falla på 16 kvm.. skönt att det gick vägen!
Vänta nu, det nya huset (om det gamla exv brinner ner) måste väl fortfarande vara planenligt? Har huset brunnit finns ju inget "utgångsläge" att tala om, och du kan tvingas bygga ett mindre hus än tidigare om det gamla var för stort.Alexander97 skrev:
Eller har de infört fler ändringar än den om att utgångsläget inte behöver vara planenligt för att bevilja nya, planenliga, bygglov?
Nej inga fler ändringar. Om en utbyggnad eller nytt hus är planenligt så får det så klart byggas upp igen. Men i mitt fall där det befintliga tvåvåningshuset är i planstridigt utgångsläge pga att detaljplanen endast tillåter enplanshus hade jag inte fått bygga upp huset igen med två våningar om det brunnit ner. Då skulle jag, enligt tidigare lagstiftning, följa den gällande detaljplanen och fått byggt upp ett enplanshus.A Alexander HB skrev:Vänta nu, det nya huset (om det gamla exv brinner ner) måste väl fortfarande vara planenligt? Har huset brunnit finns ju inget "utgångsläge" att tala om, och du kan tvingas bygga ett mindre hus än tidigare om det gamla var för stort.
Eller har de infört fler ändringar än den om att utgångsläget inte behöver vara planenligt för att bevilja nya, planenliga, bygglov?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Så är det väl å andra sidan med det nya också. Det man bygger måste flja detaljplanen även om det som redan finns i alla lägen inte måste det.
Nej, då tror jag dessvärre att du missuppfattat.Alexander97 skrev:
Nej inga fler ändringar. Om en utbyggnad eller nytt hus är planenligt så får det så klart byggas upp igen. Men i mitt fall där det befintliga tvåvåningshuset är i planstridigt utgångsläge pga att detaljplanen endast tillåter enplanshus hade jag inte fått bygga upp huset igen med två våningar om det brunnit ner. Då skulle jag, enligt tidigare lagstiftning, följa den gällande detaljplanen och fått byggt upp ett enplanshus.
Exempelvis: Ditt nuvarande hus är för stort (markyta, enligt detaljplanen). Du vill bygga på en våning (som tillåts av detaljplanen), men det går inte idag eftersom utgångsläget är planstridigt. Med nya lagen kommer du kunna bygga på en våning, så länge byggytan förblir densamma.
Exempelvis: Ditt nuvarande hus är för stort (enligt ovan). Du vill bygga på en våning till, men detaljplanen säger att det max får vara en våning. Du får inte bygglov för tillbyggnaden varken idag eller med nya lagen.
Exempelvis: Ditt hus är för stort och brinner ner. Idag får du inte bygglov för ett likadant hus, eftersom det nya huset strider mot detaljplanen. Så kommer det att vara även med nya lagen. Vill du bygga upp så måste det nya huset följa detaljplanen, d.v.s. ha en byggyta som följer detaljplanens begränsningar.
Exempelvis: Ditt hus har två våningar men detaljplanen tillåter max en. Brinner huset ner får du bara bygga en våning, idag såsom med den nya lagen.
Klicka här för att svara