K
Halloj,

Om man skulle få för sig att inte köpa dom dyrt förpackade trapprenoveringskitten som finns hos den lokala byggladan, är det något vis olämpligt att använda limfogskiva av typ modell enligt länk, som grund till plansteg?
Limfogskiva Ek 18X300X1200 Mm - K-Rauta (k-rauta.se)

Försökt hitta något liknande, fast "helstav" för att få ett massivare intryck, hittat ett par stycken, men där anger leverantör att materialet inte är riktat, bara putsat på ovan och undersidan. Vore ju skönt att ha åtminstone ena sidan riktad och fri från pressmärken etc. Går väl iof att rikta med sänksåg antar jag.

Nästa fundering är kring trappnosen, vilken teknik är mest/minst Limm lämpad?
1. Limma mot plansteget framifrån
2. Limma mot plansteget framifrån, samt få in kex i mellan
3. Limma mot plansteget underifrån
4. Limma mot plansteget underifrån, samt få in kex i mellan
5. Gera trappnos och plansteg samt limma ihop
6. Gera trappnos och plansteg samt limma ihop, samt få in kex i mellan (Är det ens möjligt på ett rationellt sätt?)

Får känslan av att gera eller underlimning blir snyggast med en lätt radiefräsning, men är det lika hållbart som att limma framifrån?
Dom befintliga planstegen i furu kommer behållas, så stegen lär väl inte flexa särskilt mycket förmodar jag, så tekniken kanske kvittar i detta fall?

Vid montering rekomenderar dom större leverantörerna MS-polymer -baserat lim, är det något liknande man bör ha för att sammanfoga trappnosen? Trälim är ju mer flyktigt och enklare att hantera/få tajtare fogar inbillar jag mig, men kanske inte hållbart?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.