Hejsan.

Vi skall planspränga lite på vår tomt där huset skall placeras, det jag funderar lite över är grannens hus som ligger drygt 50meter ifrån närmsta hörnet vi skall spränga. Kommer vi bli tvugna att besiktiga hans hus ? tror jag hört att man behöver göra det om det understiger 50 meter, men är inte helt säker på om det stämmer. Och vi har inte många meter tillgoda isf. Sprängaren tyckte att det är ingen fara, det är bara plansprängning och vi skjuter försiktigt.

Hade ju vart väldigt gott att slippa besiktningskostnaden.

Dea skrev:
Hejsan.

Vi skall planspränga lite på vår tomt där huset skall placeras, det jag funderar lite över är grannens hus som ligger drygt 50meter ifrån närmsta hörnet vi skall spränga. Kommer vi bli tvugna att besiktiga hans hus ? tror jag hört att man behöver göra det om det understiger 50 meter, men är inte helt säker på om det stämmer. Och vi har inte många meter tillgoda isf. Sprängaren tyckte att det är ingen fara, det är bara plansprängning och vi skjuter försiktigt.

Hade ju vart väldigt gott att slippa besiktningskostnaden.
Byt sprängare om du inte känner honom personligen och litar på honom.
Alla hus inom 200m skall besiktigas både före och efter. Känsliga hus som står direkt på berget bör ha instrument monterade. Det fick jag lära mig och se genomföras vid vår sprängning.
Se också till att sprängaren är försäkrad, för det är i min mening han som är ansvarig.

Johan Gunverth skrev:
Byt sprängare om du inte känner honom personligen och litar på honom.
Alla hus inom 200m skall besiktigas både före och efter. Känsliga hus som står direkt på berget bör ha instrument monterade. Det fick jag lära mig och se genomföras vid vår sprängning.
Se också till att sprängaren är försäkrad, för det är i min mening han som är ansvarig.
Det är en sanning med modifikation! Olika avstånd gäller vid olika markförhållanden. Det skiljer mellan 50-200 meter, beroende på marken.

Magnus_Nordmark skrev:
Det är en sanning med modifikation! Olika avstånd gäller vid olika markförhållanden. Det skiljer mellan 50-200 meter, beroende på marken.
Så är det säkert. Här ute är det bara berg och lera däremellan. Inte helt okänsligt alltså.
Fick intrycket av att Deas sprängare "kör lite på känn".

Pratade just med min granne vars hus står hårt murat direkt på urberget. Det hade spruckit i källarputsen "igen" vid en sprängning igår. Sprängområdet ligger 500m bort. :(

Nja, kan ju inte påstå att jag känner sprängaren, men en polare till mig som håller på med markarbete känner honom och rekommenderade honom. Och själv tyckte jag han verkade bra att ha o göra med när vi var ute på tomten och kollade på kommande sprängning. Då tyckte han att det är så grunt vi skall skjuta så det skall inte vara någon fara, men han skulle kolla upp det med besiktningen av grannens hus till nästa gång vi talas vid. Har dock inte talat med honom ännu. Det va bara jag som va lite nyfiken i förväg :) Däremot har jag hört talats om att ligger även grannens hus på berg är det bra, värst skall det vara om det ligger på lera. Däremot vet jag att han har en borrade brunn och att han har lite problem med att den "rasar in" lite för honom, kan man besiktiga brunnar också? Nu vet jag ju iof att hans brunn är lite kass redan före sprängningen så det kan han ju kanske inte gnälla om sedan ändå. Inte för han är någon gnällspik, känner honom ganska bra, men det känns iof alltid bättre att göra det riktigt så behöver det inte bli några sura miner sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.