Ska montera Plannja Trend på vårt garage som vi håller på att montera och undrar om det är någon som har erfarenheter av att montera Plannja Trend tak, eller bara generellt insikt i vad som är en bra lösning.
Det som jag sitter och klurar på är punkt 26 på sida 28 i instruktionerna, där står det kort "Vik upp profilbotten enligt bild" och sedan följande bild:
Det jag inte får ihop är exakt hur detta ska göras, plåtarnas bottenprofil (typ D) ser ut som följer:
D.v.s. där är ett "öra" i överkant på varje plåt, är det detta som förväntas vikas upp, eller ska vikningen göras längre ner så att det blir vattentätt och vatten ej kan tryckas upp av vinden? Med andra ord vika enligt blå eller grön linje i denna illustration:
Den blåa vikningen är ju avsevärt mycket enklare då det bara är ett enkelt veck, medans den gröna involverar ett 45 gradersveck på den vertikala delen av "falsen".
Eller är det så att jag har missuppfattat funktionen av detta veck och att det endast är till för att göra plåten styvare samt ge ytterligare stöd åt nockbeslaget, man monterar ju trots allt ett nockstöd lite längre ner vilket borde förhindra att vatten trycks upp förbi det, dock är där ju inga garantier för att det är helt tätt.
Tackar på förhand!
Det som jag sitter och klurar på är punkt 26 på sida 28 i instruktionerna, där står det kort "Vik upp profilbotten enligt bild" och sedan följande bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag inte får ihop är exakt hur detta ska göras, plåtarnas bottenprofil (typ D) ser ut som följer:
D.v.s. där är ett "öra" i överkant på varje plåt, är det detta som förväntas vikas upp, eller ska vikningen göras längre ner så att det blir vattentätt och vatten ej kan tryckas upp av vinden? Med andra ord vika enligt blå eller grön linje i denna illustration:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blåa vikningen är ju avsevärt mycket enklare då det bara är ett enkelt veck, medans den gröna involverar ett 45 gradersveck på den vertikala delen av "falsen".
Eller är det så att jag har missuppfattat funktionen av detta veck och att det endast är till för att göra plåten styvare samt ge ytterligare stöd åt nockbeslaget, man monterar ju trots allt ett nockstöd lite längre ner vilket borde förhindra att vatten trycks upp förbi det, dock är där ju inga garantier för att det är helt tätt.
Tackar på förhand!
Har för mig att de är för att vattnet inte skall driva upp av vinden. Har aldrig monterat klick profilen men är en linkande metod som man använder med en riktig bandtäckning när de är luftad nock, men med en högre kant på min 100 mm.
Tack för svaret! 100mm låter väl tilltaget, fast å andra sidan, om det är luftad nock så lämnar man ju medvetet en större öppning där luft kan cirkulera, och med det kan snö och regn tryckas in i större mängder.. I mitt fall är där ingen ventilation i nock och endast underlagspapp, men vill ju såklart fortfarande inte ha in fukt mellan plåten och underlagapappen!
Får nog bli uppvikt enligt den avancerade metoden så att där blir åtminstone 20-30mm mekaniskt och vertikalt stopp. Det mesta borde rimligtvis stoppas av nockstödet som monteras nedanför och borde förhindra de större luftflödena som kan dra med sig fukt.
Har spenderat förmiddagen med att öva liknande vikning på en lite bit spillplåt från takfotsbeslagen. Först veck jag upp två falsar för att simulera plåten profil, gick faktiskt förvånansvärt enkelt med falstång och en rikthammare.
Tyvärr kommer inte samma metod gå att göra på de riktiga plåtarna då den extra "läppen" på ändarna gör att vecklinjen blir för djupt för falstången och därför inte når... Så jag labbade med en jigg bestående av två träbitar och skruvtvingar:
Bockningen blev inte helt lyckad, men med bättre passform på träbitarna och bättre stöd för plåtens "falsar" så ska det nog gå fint!
Efter lite uppstädning med falstång och hammare så fick jag:
Helt okej med tanke på att det var första biten plåt jag har bockat sedan gymnasiet för en massa år sedan. Sen är det estetiska av mindre vikt eftersom det sitter dålt.
Får nog öva någon gång till innan jag ger mig på de riktiga plåtarna, fortsättning följer!
Får nog bli uppvikt enligt den avancerade metoden så att där blir åtminstone 20-30mm mekaniskt och vertikalt stopp. Det mesta borde rimligtvis stoppas av nockstödet som monteras nedanför och borde förhindra de större luftflödena som kan dra med sig fukt.
Har spenderat förmiddagen med att öva liknande vikning på en lite bit spillplåt från takfotsbeslagen. Först veck jag upp två falsar för att simulera plåten profil, gick faktiskt förvånansvärt enkelt med falstång och en rikthammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kommer inte samma metod gå att göra på de riktiga plåtarna då den extra "läppen" på ändarna gör att vecklinjen blir för djupt för falstången och därför inte når... Så jag labbade med en jigg bestående av två träbitar och skruvtvingar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockningen blev inte helt lyckad, men med bättre passform på träbitarna och bättre stöd för plåtens "falsar" så ska det nog gå fint!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite uppstädning med falstång och hammare så fick jag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt okej med tanke på att det var första biten plåt jag har bockat sedan gymnasiet för en massa år sedan. Sen är det estetiska av mindre vikt eftersom det sitter dålt.
Får nog öva någon gång till innan jag ger mig på de riktiga plåtarna, fortsättning följer!
Produkter som diskuteras: "falstång"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Hej! Hur blev det till sist? Jag lägger ett liknande tak (kami classic) och de intruerar helt enkelt att vika upp en "flärp" bak på plåten med en falstång. Jag har luftad nock. Oroar mig lite för om snö och regn ska komma in trots nockstöden.
Jodå, det gick bra, var en hel del jobb att bocka till alla plåtar, men när det väl var gjort så flöt allt på. Tillverkade en jigg (två träbitar med gångjärn) som jag snabbt kunde spänna fast och bocka ett uppvik. Lite bilder:En apelsin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värt att notera på sista bilden är att jag sedan ändrade mig så att den sista "flärpen" är viken nedåt i takets fällriktning. Säg till om något var oklart eller om det behövs bilder!
Och lycka till med ditt tak!
Spännande att hitta denna tråd, fastnade även jag på denna punkt. Då verkligheten inte stämde med de trycka instruktioner som plannja erbjuder.
Hos mig såg det ut så här fr fabrik (plannja), är måttbeställda.
Ringde och frågade, fick till svar att den endast skulle vikas upp.
Vilket även jag upplevde som lite väl öppet, trots nock stöd som första skydd mot inträngande vatten/snö.
Har inte ventilerad nock.
Vad säger ni?
Hos mig såg det ut så här fr fabrik (plannja), är måttbeställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringde och frågade, fick till svar att den endast skulle vikas upp.
Vilket även jag upplevde som lite väl öppet, trots nock stöd som första skydd mot inträngande vatten/snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte ventilerad nock.
Vad säger ni?
Har lagt Plannja trend på samma typ av tak som du, med underlagspapp över nocken. Vek enbart upp efter blå linje men förstår inte hur det hjälper. Tänker att det vatten som vid hård vind kommer upp där stoppas inte av nån liten kant och de minimala mängder vatten som kan tränga ner mellan papp och plåt knappast är värre än den kondens som bilds under plåten.
Så såg även mina plåtar ut (mått beställda typ d plåtar). Instruktionerna lämnade helt klart en hel del att önska, t.ex. står det inte att man ska ha tätningsmassa mellan plåten och nockstödet, vilket åtminstone i min värld är en självklarhet eftersom det annars kan tränga in vatten vid skruvhålen för nockstödet...total skrev:Spännande att hitta denna tråd, fastnade även jag på denna punkt. Då verkligheten inte stämde med de trycka instruktioner som plannja erbjuder.
Hos mig såg det ut så här fr fabrik (plannja), är måttbeställda.
[bild]
Ringde och frågade, fick till svar att den endast skulle vikas upp.
Vilket även jag upplevde som lite väl öppet, trots nock stöd som första skydd mot inträngande vatten/snö.
[bild] [bild]
Har inte ventilerad nock.
Vad säger ni?
Antar att plannja har koll på vad de pratar om och det räcker att vika upp "flärpen" i kortändan, trotts att det blir 5-10mm glipa vid sidorna, som dessutom ligger rakt ovanför springorna som nockstöden lämnar
I mitt fall så ligger vårt bygge mitt på den skånska slätten med relativt lite bebyggelse omkring(åt öster och delvis väster är det bara öppna fält), så ibland regnar det mer eller mindre horisontellt, så då tänker jag att det är skönt med det extra skyddet som den uppvikta plåten ger.
Samma här, ingen ventilation i nock, vilken taklutning har du? 22grader I mitt fall.D Dr Jumping Jack skrev:Har lagt Plannja trend på samma typ av tak som du, med underlagspapp över nocken. Vek enbart upp efter blå linje men förstår inte hur det hjälper. Tänker att det vatten som vid hård vind kommer upp där stoppas inte av nån liten kant och de minimala mängder vatten som kan tränga ner mellan papp och plåt knappast är värre än den kondens som bilds under plåten.
En möjlig förklaring till varför det eventuellt funkar med att endast vika upp änden är att det bildas ett relativt stort tomrum mellan nockstödet och uppviket där eventuella luftströmmar minskar i hastighet och eventuellt vatten får möjlighet att tappa moment och rinna åt sidan?
Såhär såg min nock ut innan montage av nockplåt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, jag beställde förkorta plåtar, räknade inte med att fotplåten sticker ut så mycket. Men var fortfarande en dryg decimeter mellan uppvikt och stödet.
Blev exakt samma för mig. Ca 30 grader taklutning. Tänkte inte på det där med skruvarna. Nu blir jag lite orolig
Enligt min 100% amatöriga bedömning av Plannja trend så är just infästningen för nockstödet den svagaste punkten i hela konstruktionen vad gäller vatteninträngning. Som sagt, bara min bedömning och är inte utbildad i ämnet.D Dr Jumping Jack skrev:
En idé är kanske att kolla med Plannja vad de säger. Om det krävs tätning så borde det inte vara så jobbigt att fixa, bara till att lossa nocktäckningen samt nockstödet...
tack för svar i tråden.
Upplever att plannja själva (kundtjänst) inte själva vet hur det ska se ut, de hänvisar till deras monteringsanvisning.
Där bilden inte stämmer med verkligheten.
Nockstödet kommer att släppa in regn/snö på båda sidor, då det är ca 5mm på vardera sida. Tänkte själv när jag gjorde jobbet att nockplåten täcker så långt ner att det ska mycket till för vattnet att ta sig hela vägen upp till nock. Börjar nu ångra den tanken.
Stör mig på att man som konsument/montör får hitta på egna lösningar, tänker även då du betalar för installationen hamnar lite i ett lotteri om det blir bra eller inte. Då hänvisa till monteringsanvisningen blir svårt.
Upplever att plannja själva (kundtjänst) inte själva vet hur det ska se ut, de hänvisar till deras monteringsanvisning.
Där bilden inte stämmer med verkligheten.
Nockstödet kommer att släppa in regn/snö på båda sidor, då det är ca 5mm på vardera sida. Tänkte själv när jag gjorde jobbet att nockplåten täcker så långt ner att det ska mycket till för vattnet att ta sig hela vägen upp till nock. Börjar nu ångra den tanken.
Stör mig på att man som konsument/montör får hitta på egna lösningar, tänker även då du betalar för installationen hamnar lite i ett lotteri om det blir bra eller inte. Då hänvisa till monteringsanvisningen blir svårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kommer vi få se ytterligare en lösning på uppvik?Z Zedo skrev:
Mitt bästa tips är att vara noggrann med alla mått och underlag, annars är det bara mata på.
Lägg första plåten extremt noga 90 grader mot fotplåten bry dig inte om att det blir snett mot vindskivan så är bara att mata på som total skriverZ Zedo skrev:
Surt och göra det nu, beror förstås på taklutning, min känns ganska måttlig, gick ju betongplattorna men nu är taket för halt, enda chansen är att hasa sig fram på nocken. Blir nog mycket jobb och fixa, hade varit lätt från börjanJ JSten skrev:Enligt min 100% amatöriga bedömning av Plannja trend så är just infästningen för nockstödet den svagaste punkten i hela konstruktionen vad gäller vatteninträngning. Som sagt, bara min bedömning och är inte utbildad i ämnet.
En idé är kanske att kolla med Plannja vad de säger. Om det krävs tätning så borde det inte vara så jobbigt att fixa, bara till att lossa nocktäckningen samt nockstödet...