Medlem
· Västernorrland
· 3 inlägg
Hej.
Vi ska börja bygga till våren. Eftersom bilder säger mer än tusen ord så börjar jag med dem.
http://liv.cjb.net/hus/
Vi är väldigt sugna på att bygga energisnålt. Passivt om möjligt, men det känns som att de som bygger måste vara så otroligt duktiga med klimatskalet då. Fasaderna är inte riktigt färdigritade, bilderna är bara på skiss #2-stadiet. Speciellt fasaden mot sydost behöver något fönster som gärna kan få tas från nordostfasaden.
Öppet upp till nock i ryggåstaket, och räcke/galler ner från allrummet på övervåning.
Någon som har synpunkter, tips, råd eller ideer så är vi jätteglada för all feedback.
Thomas Åkerdahl
Vi ska börja bygga till våren. Eftersom bilder säger mer än tusen ord så börjar jag med dem.
http://liv.cjb.net/hus/
Vi är väldigt sugna på att bygga energisnålt. Passivt om möjligt, men det känns som att de som bygger måste vara så otroligt duktiga med klimatskalet då. Fasaderna är inte riktigt färdigritade, bilderna är bara på skiss #2-stadiet. Speciellt fasaden mot sydost behöver något fönster som gärna kan få tas från nordostfasaden.
Öppet upp till nock i ryggåstaket, och räcke/galler ner från allrummet på övervåning.
Någon som har synpunkter, tips, råd eller ideer så är vi jätteglada för all feedback.
Thomas Åkerdahl
Det som jag direkt tänkte på var röran med dörrarna till tvätt, badrum och Sovrummet längst till vänster. Jag skulle försökt att ändra på detta för att inte man ska springa rakt in i dörren till tvättrummet om man kommer i full fart ut från sovrummet.
Bifogar en bild på en möjlig lösning där jag använt er ursprungliga ritning som bas.
Bifogar en bild på en möjlig lösning där jag använt er ursprungliga ritning som bas.
Det ser ganska praktiskt ut, men huset saknar en faktor som jag tycker är viktig för "känslan" och "mysigheten" och det är att man inte kan gå runt någonstans inne i huset. Alla rum är återvändsgränder. Har tyvärr inget bra förslag på hur du ska få till det.
Du får ursäkta men detta var en av de konstigaste planlösningar jag sett på länge. Du har lyckats få ett stort hus kännas mycket litet. Allt är inklämt på nedervåningen och det finns ingenting alls på övervåningen. Snälla förklara för mig hur ni hade tänkt använda övervåningen för jag måste säga att jag blir nyfiken. Förråd i all ära, men en hel övervåning?
Vad är det för familj som ska bo i huset? För att börja med något som är viktigt för mig så känns hallen väldigt trång. Dubbeldörrar i all ära, men om hallen sedan smalnar av direkt känns det inte som någon vits med dem. Jag skulle hellre se trappan någon annanstans (längre fram mellan korridoren och vardagsrummet kanske) och gärna ett kapprum till vänster om dörren. På det viset slipper man synliga kläder innanför dörren. Sådant har vi tyvärr fått prioritera bort, men i ett så stort hus skulle jag definitivt satsa på det! Här en på vänstersidan liknande planlösning som känns luftigare.
Medlem
· Västernorrland
· 3 inlägg
Tack för alla kommentarer och tips.
Vi är en familj med ett barn som vill bygga för ett eller två barn till. Övervåningen ser vi som en "bonusvåning" då vi har ledbesvär i släkten som vi tänkte bespara krav på trappan för.
Enl. stadsarkitekten så är det 3,5 meter bygghöjd och 22-38 graders takvinkel, ingen funkisstil, ljus panel i trä som gäller för att få bygglov.
Angående dörrkaoset vid tvättstugan så har vi också kommit fram till att det området bör arbetas om. Är skjutdörr in till tvättstugan en lösning?
Tankar vi haft de senaste dagarna är att vi kanske skulle flytta upp ett sovrum (eller iaf ta bort ett rum nere och sätta en bäddsoffa uppe). Kan vi göra två takkupor symmetriskt runt ryggåstaket? Vi kommer att ha fin utsikt över havet neråt sydväst så en myshörna vid en takkupa kunde kanske vara något?
Om vi tar bort ett av sovrummen nere, ska vi då flytta badrum och tvätt mer åt höger, eller ska vi bygga luftigare mellan sovrum och badrum?
Vi är en familj med ett barn som vill bygga för ett eller två barn till. Övervåningen ser vi som en "bonusvåning" då vi har ledbesvär i släkten som vi tänkte bespara krav på trappan för.
Enl. stadsarkitekten så är det 3,5 meter bygghöjd och 22-38 graders takvinkel, ingen funkisstil, ljus panel i trä som gäller för att få bygglov.
Angående dörrkaoset vid tvättstugan så har vi också kommit fram till att det området bör arbetas om. Är skjutdörr in till tvättstugan en lösning?
Tankar vi haft de senaste dagarna är att vi kanske skulle flytta upp ett sovrum (eller iaf ta bort ett rum nere och sätta en bäddsoffa uppe). Kan vi göra två takkupor symmetriskt runt ryggåstaket? Vi kommer att ha fin utsikt över havet neråt sydväst så en myshörna vid en takkupa kunde kanske vara något?
Om vi tar bort ett av sovrummen nere, ska vi då flytta badrum och tvätt mer åt höger, eller ska vi bygga luftigare mellan sovrum och badrum?
Saknar också att man inte kan gå runt. Skulle vilja kunna gå in i köket direkt från hallen också.
Tänkte på detta hus först men det är inte heller optimalt!
http://www.bjorklidenhus.se/stromsang1.htm
Tänkte på detta hus först men det är inte heller optimalt!
http://www.bjorklidenhus.se/stromsang1.htm
De båda husen ovan fungerar inte att bygga på er tomt . Dels så är bygghöjden över 3,5 m, och med takvinkel på max 38 grader blir övervåningen ganska liten även om husen anpassades till nuvarande bestämmelser.
Jag tycker att det är mycket som är bra med er planlösning, men det finns saker som skulle kunna förbättras. Jag tror inte att en skjutdörr till tvättstugan skulle ändra något, men om sovrummet som är närmast entrén togs bort skulle närliggande rum kunna göras om. En sak som jag personligen inte tycker om med nuvarande planlösning är att man måste gå ganska långt från sovrum till badrum + insyn från entrén, men det kanske ni tycker är OK.
Mitt tips är att ni tar kontakt med en arkitekt. Skriv ner vad som är viktigt för er, samt vad ni inte är nöjda med. En duktig arkitekt kan hitta lösningar som en lekman har svårt att se. Jag tror att dessa 25 kkr (uppskattad kostnad) skulle vara en bra investering i ert framtida boende! Ett annat alternativ skulle vara om ni tog kontakt med någon/några husleverantörer. Många är dukitga på hjälpa till med att ta fram nya planlösningar.
Jag tycker att det är mycket som är bra med er planlösning, men det finns saker som skulle kunna förbättras. Jag tror inte att en skjutdörr till tvättstugan skulle ändra något, men om sovrummet som är närmast entrén togs bort skulle närliggande rum kunna göras om. En sak som jag personligen inte tycker om med nuvarande planlösning är att man måste gå ganska långt från sovrum till badrum + insyn från entrén, men det kanske ni tycker är OK.
Mitt tips är att ni tar kontakt med en arkitekt. Skriv ner vad som är viktigt för er, samt vad ni inte är nöjda med. En duktig arkitekt kan hitta lösningar som en lekman har svårt att se. Jag tror att dessa 25 kkr (uppskattad kostnad) skulle vara en bra investering i ert framtida boende! Ett annat alternativ skulle vara om ni tog kontakt med någon/några husleverantörer. Många är dukitga på hjälpa till med att ta fram nya planlösningar.
Jag har lekt lite med dina ursprungsritningar och tittat lite vad man kan göra för att strukturera upp det lite.
Det jag gjorde var att jag flyttade trappan. Öppnade upp ett dörrhål direkt från hallen till köket. Tog bort ett sovrum på undervåningen. Breddade badrum och sovrum men kortade ner dom. Flyttade badrummet något.
Lade till ett sovrum på ovanvåningen.
Helt klart kan ni lägga till två symmetriskt placerade takkupor för bästa utsikt. Om ni sen vill ha en toa på ovanvåningen så är det ju inte speciellt svårt att få plats med. Likaså den arbetsplats som försvann på undervåningen.
Bifogar de lösningar jag trixat till lite.
Ser att jag missat att lägga till lite fönster och liknande.
Det jag gjorde var att jag flyttade trappan. Öppnade upp ett dörrhål direkt från hallen till köket. Tog bort ett sovrum på undervåningen. Breddade badrum och sovrum men kortade ner dom. Flyttade badrummet något.
Lade till ett sovrum på ovanvåningen.
Helt klart kan ni lägga till två symmetriskt placerade takkupor för bästa utsikt. Om ni sen vill ha en toa på ovanvåningen så är det ju inte speciellt svårt att få plats med. Likaså den arbetsplats som försvann på undervåningen.
Bifogar de lösningar jag trixat till lite.
Ser att jag missat att lägga till lite fönster och liknande.
Skulle byta plats på badrummet och sovrummet mellan badrum och tvättstuga. Måste väl va smidigare med vattendragning osv. Tycker att badrummet inte behöver va så stort på bekostnad av ett sovrum. Annars tyckte jag ritningen såg bra ut (utan att ha några mått att gå på)
Om det var den ritningen jag lagt upp som ni kommenterade så valde jag att lägga badrummet där jag lade det just för att det tidigare kommenterades i tråden, tror det var av användaren "Pepparkaka", att det var långt att gå till ett badrum från sovrummen samt att man har ganska fri insyn till dörren till badrummet från kök, vardagsrum och entre om man lägger badrummet närmre tvättrummet.Anna_Robban skrev:
Visst är badrummet stort. Detta kan man absolut korrigera och göra sovrummen större. Eller varför inte öka ytan på tvättrummet.
Man kan faktiskt också lyxa till det och behålla det stora badrummet och kanske bygga en separat duschnisch.


