Hej,
Fallit för en villa nu som har allt jag letar efter, tyvärr så är inte badrumslösningen optimal, så vill ha lite input på hur man kan göra.
Det finns i dagsläget 2 badrum, en på nedervåningen och en på övervåningen. Båda väldigt små, tvättstuga etc finns i källaren så det behöver man inte bry sig om.
Badrummet ska innehålla toa, dusch, handfat, handdukshängare. Inget mer än så.
Ovan är planlösningen hur den ser ut idag på nedervåningen.
Ovan är en idé jag hade, svårt att göra badrummet endast lite större då det finns ett fönster mitt i matplatsen. Jag är också lite osäker på om väggen är bärande, har inte haft möjlighet att kolla detta på visning. Här blir dock köket väldigt instängt vilket jag inte gillar.
Ovan är idé nummer 3, öppna upp till vardagsrummet och ha en köksdel där man kan se ut över vardagsrum/matplats. Kan även vara så att denna väg är bärande och svår att ta ner.
Vilken idé låter bäst, eller tror ni det finns bättre lösning än detta?
Fallit för en villa nu som har allt jag letar efter, tyvärr så är inte badrumslösningen optimal, så vill ha lite input på hur man kan göra.
Det finns i dagsläget 2 badrum, en på nedervåningen och en på övervåningen. Båda väldigt små, tvättstuga etc finns i källaren så det behöver man inte bry sig om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ovan är en idé jag hade, svårt att göra badrummet endast lite större då det finns ett fönster mitt i matplatsen. Jag är också lite osäker på om väggen är bärande, har inte haft möjlighet att kolla detta på visning. Här blir dock köket väldigt instängt vilket jag inte gillar.
Logga in
Skapa konto
Ovan är idé nummer 3, öppna upp till vardagsrummet och ha en köksdel där man kan se ut över vardagsrum/matplats. Kan även vara så att denna väg är bärande och svår att ta ner.
Förslag Nr 3 alla dagar i veckan. Du får en trevlig halvö i köket för häng.quelli skrev:
Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
Väggen du tänker riva är dock högst troligt bärande. Så du behöver förstärka med en balk.
Vad är det för program du gjort ritningen i?
får du inte plats med en dusch om du behåller badrummet där det är men gör dig av med garderoben som stjäl utrymme? lite svårt att avgöra vad det är för mått på de olika ytorna. hur är det på övervån? går inte att låta toan på nedre vara och göra något där uppe ist?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
När det gäller badrummet så skulle jag nog bara ta bort skåpen som är märkta med G och L och så ha duschen där. Verkar väldigt onödigt att göra badrummet så mycket större som det blir om man använder hela matplatsen.
Ska man göra en stor förändring så är det väl i så fall att utöka hallen så att nuvarande gästtoalett ingår i hallen för att få till mycket bättre förvaring där och göra badrum av matplatsen. För lösningen av nuvarande hall ser ju verkligen dålig ut och det tycker jag skulle vara ett större problem än att behöva gå en trappa upp eller ner för att duscha.
Ska man göra en stor förändring så är det väl i så fall att utöka hallen så att nuvarande gästtoalett ingår i hallen för att få till mycket bättre förvaring där och göra badrum av matplatsen. För lösningen av nuvarande hall ser ju verkligen dålig ut och det tycker jag skulle vara ett större problem än att behöva gå en trappa upp eller ner för att duscha.
Tack för input, jag använde mig av befintlig ritning från mäklare och ritade lite snabbt i paint ovanpå!Krille-72 skrev:
Badrummet som det är nu är väldigt litet, skulle kanske gå att få in en dusch genom att ta bort G/L. Badrummet på övervåningen är där duschen sitter idag, dock är det rummet också litet och med snedtak så svårt för mig som lång att få plats. Och finns inga möjligheter att förstora det.major_tom skrev:
Kan bli tight att endast göra så, en liten dusch finns redan på övervåningen så tanken är att få ett större badrum. Kommer bo i huset ensam till en början så ytor i hallen är inte nödvändiga i dagsläget. Men att förstora hallen är inte en helt dum idé ändå, tack så mycket för den. Ska fundera på den.BirgitS skrev:
När det gäller badrummet så skulle jag nog bara ta bort skåpen som är märkta med G och L och så ha duschen där. Verkar väldigt onödigt att göra badrummet så mycket större som det blir om man använder hela matplatsen.
Har inga mått tyvärr, men bilder. Finns ju som sagt en dusch på övervåningen, men tyckte den var lite liten så ville utforska andra möjligheter.BirgitS skrev:

Logga in
Skapa konto
Testade förslaget som du gav @BirgitS detta bör ju absolut kunna fungera, då får man ju in dusch utan problem och öppnar upp för mer ytor. Enda problemet är att köket eventuellt blir lite instängt om det blir svårt att öppna upp mot vardagsrum/matsal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Då får du in garderober i hallen mot badrumsväggen och kan ha sittbänk och lite låg förvaring längs trappan. För idag finns det ju ingenting nära ytterdörren utan alla måste gå flera meter för att hänga av sig och då blir hela hallgolvet blött och smutsigt vilket inte är kul när man sen ska uppför trappan eller till toaletten.quelli skrev:
Viss öppning går ju att göra med en balk som avbärning i taket, t.ex. låta väggen bakom frys och städ vara kvar så blir det inte så lång bit och därmed blir inte balken så hög. Nya badrumsdörren bör placeras längre till höger så att den inte blir så synlig från matsalsdelen och köket.
Du får nog mäta på plats om det räcker med att göra dusch i stället för G och L för det är svårt att bedöma vad det kan bli för storlek. Det kan ju tänkas bli mer gott om utrymme om man flyttar kommod eller toalett till ytterväggen.
Gillar personligen denna lösning, dock vill jag nog behålla köket då det är ett rätt välbevarat funkiskök. Tycker inte om att riva ner när det finns detaljer att ta vara på. Samt blir det antagligen för stort ingrepp på tid och plånbok att göra det så.major_tom skrev: