Har tagit över en "sommarstuga" som tidigare varit permanentboende. Den är ca 35+35 m2 vilket för oss är en sommarstuga. Nedervåning är toa med dusch, kök och vardagsrum samt två små farstugor. Övervåningen är två sovrum och liten garderob endast.
Nu försöker vi få lite ordning på torpet då inget har gjorts med huset sedan 90-talet då toa och dusch renoverades. Antingen kommer vi att bo i det själv på somrarna eller säljer vi det.
Vårat största problem (förutom uråldrigt el- och uppvärmningssystem) är köket. De andra utrymmena fungerar bra som de är. Köket känns hopplöst trångt och alla öppningar gör det ytterst svårmöblerat. Det är uppskattningsvis 16 m2 men väldigt trångt då det är lite arbetsyta och mycket passager. Jag har gnuggat geniknölarna men inte kommit fram till speciellt mycket. Det står en sån där gammal Husqvarna vedspis som är husets huvudsakliga uppvärmningskälla som vi vill få bort då vi inte har lust att elda med ved och den tar mycket plats. Den tar upp hela väggen mot murstocken. Man har klämt in en modern spis i hörnan mellan ingång till vardagsrum och murstocken.
Kyl och frys är en kombinerad sådan som står bredvid dörr till farstu och trappa till övervåning. Framför fönstren står ett matbord där max 4 personer får plats och då är det trångt. Diskbänk finns men skjuter man ut ena stolen så den går att sitta på går det i princip inte att använda den delen av diskbänken bakom stolen.
Vad kan man göra här egentligen? Väggytorna är utspridda och det är mycket passager. Vi kan flytta matbordet till vardagsrummet och ha tvhörna, liten braskamin och avlångt matbord där. Tanken är också att ta bort dörren till farstun och dörren mellan farstun och vardagsrummet för att få det hela kännas lite mera öppet och luftigare.
Allt som har med vatten att göra sitter under diskbänk (filter, pump etc) och går inte att flytta.
En annan sak att tänka på är att där jag ritat utbyggnad finns det många planer. Antingen en riktig utbyggnad, en inglasad altan eller en öppen altan. Oavsett vill vi ha en dörr dit från köket då huset idag helt saknar uteplats/altan.
tack på förhand
S
Nu försöker vi få lite ordning på torpet då inget har gjorts med huset sedan 90-talet då toa och dusch renoverades. Antingen kommer vi att bo i det själv på somrarna eller säljer vi det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårat största problem (förutom uråldrigt el- och uppvärmningssystem) är köket. De andra utrymmena fungerar bra som de är. Köket känns hopplöst trångt och alla öppningar gör det ytterst svårmöblerat. Det är uppskattningsvis 16 m2 men väldigt trångt då det är lite arbetsyta och mycket passager. Jag har gnuggat geniknölarna men inte kommit fram till speciellt mycket. Det står en sån där gammal Husqvarna vedspis som är husets huvudsakliga uppvärmningskälla som vi vill få bort då vi inte har lust att elda med ved och den tar mycket plats. Den tar upp hela väggen mot murstocken. Man har klämt in en modern spis i hörnan mellan ingång till vardagsrum och murstocken.
Kyl och frys är en kombinerad sådan som står bredvid dörr till farstu och trappa till övervåning. Framför fönstren står ett matbord där max 4 personer får plats och då är det trångt. Diskbänk finns men skjuter man ut ena stolen så den går att sitta på går det i princip inte att använda den delen av diskbänken bakom stolen.
Vad kan man göra här egentligen? Väggytorna är utspridda och det är mycket passager. Vi kan flytta matbordet till vardagsrummet och ha tvhörna, liten braskamin och avlångt matbord där. Tanken är också att ta bort dörren till farstun och dörren mellan farstun och vardagsrummet för att få det hela kännas lite mera öppet och luftigare.
Allt som har med vatten att göra sitter under diskbänk (filter, pump etc) och går inte att flytta.
En annan sak att tänka på är att där jag ritat utbyggnad finns det många planer. Antingen en riktig utbyggnad, en inglasad altan eller en öppen altan. Oavsett vill vi ha en dörr dit från köket då huset idag helt saknar uteplats/altan.
tack på förhand
S
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hur ska uppvärmningen skötas utan vedspis?
Något som tar plats i köket?
Går det inte att placera uterummet vid någon annan vägg med tanke på att du redan har ett kök som är svårt att få till pga. öppningar och så vill du ha ytterligare en öppning. Utan uterum så går det att göra ett L-kök med diskbänksväggen + fönsterväggen.
Något som tar plats i köket?
Går det inte att placera uterummet vid någon annan vägg med tanke på att du redan har ett kök som är svårt att få till pga. öppningar och så vill du ha ytterligare en öppning. Utan uterum så går det att göra ett L-kök med diskbänksväggen + fönsterväggen.
Vi kommer att göra om hela uppvärmningssystemet och sätta en luft-vatten på utsidan och sen själva inner delen i farstun.BirgitS skrev:
Hur ska uppvärmningen skötas utan vedspis?
Något som tar plats i köket?
Går det inte att placera uterummet vid någon annan vägg med tanke på att du redan har ett kök som är svårt att få till pga. öppningar och så vill du ha ytterligare en öppning. Utan uterum så går det att göra ett L-kök med diskbänksväggen + fönsterväggen.
Nej den plats är enda sättet att sätta uterummet. Huset är ett gammalt hus med mansard-tak och tanken är (med största sannorlikhet) att bygga ett inglasat uterum som går att använda i princip året om. Vi behöver inte fler rum men däremot vill vi skapa större sociala ytor på vår- sommar - höst då huset kommer att användas som mest. Vi finns i Kalmar-trakten 1 km från havet så vintrarna är milda.
Vedspisen är halvt trasig, spjället funkar inte så bra och hela alltet är så slut det bara kan vara och vi vill inte vara beroende av att elda ved för att få värme. Där kommer vi att få en lång vägg att nyttja till något? Sen kanske ett vinkelkök som går under fönstren?
Klicka här för att svara