Hej,

Har gjort en skiss på vårt nya kök, en köksvägg och en köksö, ganska basic.

Men behöver tips på placering, så att det blir så praktiskt som möjligt, diskho, diskmaskin osv.

Köksvägg ca 5,3 m och köksö 4x1,2 m

Tacksam för tips

• Planritning av kök med kyl, frys, mikrovågsugn, kaffemaskin, diskmaskin och skåputrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar det finns en vask i mitten mot väggen? I så fall hade jag velat ha diskmaskinen där istället. Funkar ju såklart på köksön med, men vasken är kanske lite liten och det finns ingen avfallshantering för att skrapa ner rester och papper från tallrikarna där? Vi använder vår köksö mest för servering, allt avskräde tar vi sen i köket vid vasken, så man slipper se det.

Skåpen i köksön hade jag helst velat ha allt husgeråd man använder för matlagning. Då kan du flytta vasken lite närmre hällen med tänker jag.

Fint med ett så pass djupt rum, och stort fönster mot gaveln, där blir man avis ;) Fina avstånd mellan köksskåpen med, minst 110-120 ska det vara.

Hur har du tänkt på andra sidan köksön, den ut mot rummet/väggen? Finns det utrymme för barstolar där? Annars kan man ju bara ha grunda skåp med förvaring av sällan använda grejor.

Vinkyl? Skafferi? Vad är kaffe? Kanske skippa denna för lite mer bänkyta vid vasken mot väggen för att skapa en rejäl disk-station? Där kan ju en vanlig kaffebryggare stå?

Titta gärna på min tråd Vad göra med denna planlösning? | Byggahus.se Ingen har orkat förbarma sig över den än, men den kan ju kanske ge någon inspiration till hur man ska göra eller inte göra :P Där ligger dock utmaningen i att huset är så förbenat smalt, ni verkar ha rejäla ytor med minst 4 meters djup och fyrkantigt kök.

/S

BirgitS
Möjligen att det är lättare att dra vatten till kaffemaskinen om den är i andra änden av den skåpväggen.

Var ska tallrikar, glas och muggar förvaras?
Det bör vara nära diskmaskinen för att det ska gå snabbt att tömma maskinen och då helst utan att vara i väggen för någon annan som har börjat laga mat.

För övrigt ser väl planeringen av köksön vettig ut när det gäller bredd på avlastningsytorna och den huvudsakliga arbetsytan.

Har inte tänkt att ha någon vask mot väggen. Har tänkt en enkel 60-vask, men finns plats för större.
Har idag en tvådelad, typ 35+20, och den lilla används aldrig.
Avfallshanteringen är under vasken, blir 80 bred.

Porslin, glas, stekpannor och grytor är tänkt att ha i lådor under hällen och vid arbetsytan mellan hällen och vasken. Och diverse kryddor och liknande ute på kanten vid sidan om hällen.

Är 135 mellan köksö och köksvägg, och lika mycket på andra sidan köksön, med stora fönster från golvet, med en hyfsad utsikt. Så därför tänkte vi ha ön som arbetsplats, istället för att stå och titta in i en köksvägg :)
Rummet är 4,75 x 17, ganska öppen planlösning

Är tänkt att ha ett par sittplatser mitt på köksön, med förvaring på sidorna, troligtvis 120-lådor. Vinkyl nej, och skafferi blir det smala skåpet (utdragbart) som är bredvid micro/ugn och kaffemaskinen. Sen finns det ju mer plats i lådor/skåp på köksväggen för mera torr/skafferi

Eftersom kyl/frys används mest, så det tänkte jag är bättre att ha nära till hands, till köksbordet som blir bortanför köksön.

Men det här är ju bara mina tankar, har aldrig planerat något kök förut, så jag är väldigt tacksam för synpunkter jag fått hittills, och tar gärna emot mera.

Bifogar en 3D-skiss bara för att få en uppfattning om planlösningen.

• Modernt kök och matplats med stilrent design, svartvitt foto, öppet utrymme, inomhusbelysning, fönster.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
M Manja-20 skrev:
Är 135 mellan köksö och köksvägg
Jag rekommenderar att du drar ner det till 120 cm för då blir det mycket lättare att flytta saker från kyl, frys etc. till köksön. Är det mer så blir det svårt att nå över. Sen skadar det nog inte heller med mer mellan köksön och fönstren så att det blir lätt att gå bakom någon som sitter där.

• Gilla
Manja-20
  • Laddar…
Även jag går i tankarna att riva ut och bygga nytt ikea-kök.. Men jag funderar på omplanlösningen blir bra. Kom gärna med synpunkter på hur ni själva hade velat placera sakerna. Jag tänker det vore lite skönt med större yta för köksbord, därav mindre djup bänkskiva på ena vägge. Vad tänker ni?
Vatten, kylskåp, fläkt och spis-placeringarna är desamma som i det nuvarande köket, förutom diskmaskinen, idag står den bredvid spisen..

• Planritning av ett IKEA-kök med markerade placeringar för bänkytor, kylskåp, ugn och andra köksmoduler.
    Skapa konto
  • Ritning av ett IKEA-kök med skåp och utdragbara lådor ovanför och en spis i mitten, märkning i millimeter.
    Skapa konto
  • Ritning av IKEA kök med skåp och ugn markerade, visar planlösning för ombyggnation och plats för diskmaskin, med mått i millimeter.
    Skapa konto
  • Ritning av ett IKEA-köksschema med måttangivelser för djup och höjd. Kökets planlösning presenteras i vy med fokus på placering av element.
    Skapa konto
  • Ritning av ett Ikea-kök med måttangivelser. Visar skåp, bänkskivor och placering av kylskåp. Anpassning för större yta för köksbord diskuteras.
    Skapa konto
  • Ritning av en IKEA-köksbänkskiva med mått 1828x411 mm, diskuterad för omplacering av kökselement för en bättre planlösning.
    Skapa konto
  • Ritning av IKEA-kök som visar arbetsbänkens layout och mått i millimeter, inklusive plats för diskho och spis.
    Skapa konto
  • 3D-modell av kökslayout med diskho, spis och skåp. Anpassad för större yta och mindre djup bänkskiva för köksbord.
    Skapa konto
BirgitS
BIM-Nissen BIM-Nissen skrev:
Även jag går i tankarna att riva ut och bygga nytt ikea-kök.. Men jag funderar på omplanlösningen blir bra. Kom gärna med synpunkter på hur ni själva hade velat placera sakerna. Jag tänker det vore lite skönt med större yta för köksbord, därav mindre djup bänkskiva på ena vägge. Vad tänker ni?
Vatten, kylskåp, fläkt och spis-placeringarna är desamma som i det nuvarande köket, förutom diskmaskinen, idag står den bredvid spisen..
Vad har du för kök idag och varför vill du riva ut det?
Inte menat som någon kritik men det är mycket jobb och pengar så man ska ju verkligen vinna något på det. Något som är bättre än det man har som beroende på ålder kan ha mycket högre kvalitet än ett Ikea-kök.

Är du nöjd med den planlösning du har idag eller är det något som du irriterar dig på?

I Ikeas planeringsverktyg kan man lägga in köksbord och stolar så ser man hur mycket plats det tar. Det är väl bara de köksmöbler som de har i sortimentet men det brukar gå att hitta något som är ungefär lika stort som det man har.

Jag tycker att 80 cm mellan diskhon och hällen är för lite så i ditt fall skulle jag välja 100 cm där och 60 cm till höger om hällen.

Ugnen ser ut att sitta ovanligt lågt. Är det en låda som verkligen går att använda för plåtar under ugnen?

Det ser ut att vara väldigt många låga lådor. Har du så mycket som får plats i dem?

• Gilla
BIM-Nissen
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag hade satt 40 skåp + 80 diskho + 60 diskmaskin + 60 skåp + 60 häll+ugn + 40 skåp.

Sen tycker jag både placering av kyl/frys och de smalare skåpen är smarta! Men kanske högskåp ist? Även de finns ju smalare.

Kanske ändrat i lådkonfigrationen för att få några fler högre lådor.

• Gilla
BIM-Nissen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för kök idag och varför vill du riva ut det?
Inte menat som någon kritik men det är mycket jobb och pengar så man ska ju verkligen vinna något på det. Något som är bättre än det man har som beroende på ålder kan ha mycket högre kvalitet än ett Ikea-kök.

Är du nöjd med den planlösning du har idag eller är det något som du irriterar dig på?

I Ikeas planeringsverktyg kan man lägga in köksbord och stolar så ser man hur mycket plats det tar. Det är väl bara de köksmöbler som de har i sortimentet men det brukar gå att hitta något som är ungefär lika stort som det man har.

Jag tycker att 80 cm mellan diskhon och hällen är för lite så i ditt fall skulle jag välja 100 cm där och 60 cm till höger om hällen.

Ugnen ser ut att sitta ovanligt lågt. Är det en låda som verkligen går att använda för plåtar under ugnen?

Det ser ut att vara väldigt många låga lådor. Har du så mycket som får plats i dem?
Idag har vi er risigt kök från 91 med laminat som flagnat och dörrar som hänger snett, fula handtag, och ett fult laminatgolv som sträcker sig fram till köks-sockeln. Diskmaskinen står bredvid spisen i dagsläget och är inkopplad med skarvsladd till ett vanligt uttag bredvid fönstret, Det ser riktigt tråkigt ut och tyvärr inget att renovera. Hade det varit orginalkök från 40-50tal hade vi såklart renoverad skåp, och luckor.

Bra synpunkt på utrymmet vid hällen, idagsläget har vi typ 40cm diskbänk och sen spis.. Kanske ska trimma bredderna lite..

Tro det eller ej men jag är arkitekt med 10 år erfarenhet.. men inte ritat så mycket bostäder :D

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade satt 40 skåp + 80 diskho + 60 diskmaskin + 60 skåp + 60 häll+ugn + 40 skåp.

Sen tycker jag både placering av kyl/frys och de smalare skåpen är smarta! Men kanske högskåp ist? Även de finns ju smalare.

Kanske ändrat i lådkonfigrationen för att få några fler högre lådor.
Fler höga lådor är bra, idag har vi bara hyllplan och dörrar men någonstans ska man få plats med skafferi-varor och kastruller. Frun i huset vill ha högskåp för golvmopp och dammis men jag tänker att om vi verkligen behöver manuell mopp och dammsugare så kan vi knöla in det i en garderob någon annan stans i lägenheten. Vore skönt med mycket bänkyta.. Hur gör man med micro om man inte vill ha den på bänken? Får man in en micro i ikeas väggskåp?

Ossian K Olsson
Fler höga lådor är bra, idag har vi bara hyllplan och dörrar men någonstans ska man få plats med skafferi-varor och kastruller. Frun i huset vill ha högskåp för golvmopp och dammis men jag tänker att om vi verkligen behöver manuell mopp och dammsugare så kan vi knöla in det i en garderob någon annan stans i lägenheten. Vore skönt med mycket bänkyta.. Hur gör man med micro om man inte vill ha den på bänken? Får man in en micro i ikeas väggskåp?
Ja det första jag tänkte när jag såg köket var just förvaring av torrvaror. Det är skönt att både ha på hylla och i lådor tycker jag.

Du kan bygga in en micro i IKEAs väggskåp. Så länge de är 60 breda. Så i ditt fall hade man kunnat ha det brevid fläktskåpet tex.

• Gilla
BIM-Nissen
  • Laddar…
BirgitS
Ikea har särskilda väggskåp för inbyggnad av mikron.

Lådor är jättebra för de flesta torrvaror men de behöver normalt lådor som är mer än 20 cm höga (eller hur höga kartongerna nu är). Det är bra med låga lådor för bestick, redskap etc. men de flesta har inte så mycket sånt så att det motsv. vad du har ritat in.

Är det passbitar mot de olika väggarna?
Särskilt väggskåpens luckor kräver väl lite avstånd enligt Ikeas ritprogram.

Tänk på att Ikeas skåp normalt hänger på en vägg och det fungerar inte med skåpet som är bredvid kylen. Då måste man göra på samma sätt som man gör med en köksö.

Ossian K Olsson
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har särskilda väggskåp för inbyggnad av mikron.

Lådor är jättebra för de flesta torrvaror men de behöver normalt lådor som är mer än 20 cm höga (eller hur höga kartongerna nu är). Det är bra med låga lådor för bestick, redskap etc. men de flesta har inte så mycket sånt så att det motsv. vad du har ritat in.

Är det passbitar mot de olika väggarna?
Särskilt väggskåpens luckor kräver väl lite avstånd enligt Ikeas ritprogram.

Tänk på att Ikeas skåp normalt hänger på en vägg och det fungerar inte med skåpet som är bredvid kylen. Då måste man göra på samma sätt som man gör med en köksö.
Det enda speciella med IKEAs skåp för micro är ventilationen. Det ska tydligen gå lika bra att sätta i väggskåp/högskåp om man löser ventilationen på ett bra sätt.

Sen gällande sidorna så rekommenderar IKEA lite väl mycket tycker jag. Har man lådor räcker 1 cm och även dörrarna går ju faktiskt öppnas ändå även det inte är 5 cm!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.