Hej!
Vi är på väg att bygga ett rejält modifierat Eksjöhus Balans och skulle uppskatta om ni vill slänga en kik på vår planlösning. Planlösningen är upplåst så vi får ändra på allt, om vi vill.

Vi har väster mot framsidan, öster på baksidan med en fin skog bakom tomten, norr (och en granne) åt vänster från gatan sett, och söder åt höger där det är en allmänning med lite träd och naturmark innan nästa granne kommer. Det är åt söder (alltså högra kortsidan av huset) som vi har tänkt att ha altanen åt i första hand.

Jag skulle gärna kunna gå direkt från hallen in i köket, men lyckades inte få till det på ett bra sätt. Dessutom vill jag gärna ha två fönster i köket som det är inritat i planlösningen, men grubblar över hur spisen ska placeras. Om jag går efter standardköket så borde spisen vara vid fönstret mot framsidan...

Är det något som ser tokigt ut enligt er?

• balansV2_front.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-03-24 20.20.28.jpg
    Skapa konto
  • 2014-03-24 20.19.43.jpg
    Skapa konto
Hej,
Ser att ni lagt till vinkel, ser fint ut. Några spontana intryck:
Bra: Separat farstu, tvättstuga utan passage via arbetsbänkar och tvätt.
Köket: Dörrar kyl o frys krockar, när de öppnas, med passerande människa in/ut i köket förbi köksön? Jag skulle ha en köksö utan spis, gillar inte när det hänger ner fläktar ute i rummet. Och varför måste man stå och steka vid en köksö? Bättre ha det utrymmet till arbetsyta, bak, buffé, bardisk. Ja, det skulle vara bra med passage till kök direkt från hall, också för att det behövs ljus där i hallen. Känns avigt behöva gå via vardagsrum med matkassar, men det går ju det med...Toalett nedre plan: Alltid bra med fönster som kan öppnas när man har dusch o toa, tycker jag.
Annars ser det fint ut.

En sak till: Jag skulle försöka klämma in inbyggda garderober/klädkammare i alla sovrum där uppe. Enstaka garderober räcker inte, och det blir tjorvigt om hela familjen har sina kläder i klädkammare utanför sovrummen.

Håller med dig om kyl och frys, mina svärföräldrar har liknande kök och det blir alltid folkstockning mellan kyl och halvö. I dagsläget har jag bara ritat in standardköket för balans utan att ägna det så mycket tanke. Spisen vill jag inte ha på halvön utan på någon av de andra bänkarna.
Har du nån idé på hur man skulle göra om för att få öppning från hallen in i köket?

Håller med dig om fönster på toa nere med, men har svårt att få in det.

Vi ska absolut ha garderober i alla sovrummen, missade bara att rita in det :-)

Hej igen,
Villa Emyhill, Vårgårdahus har jag varit inne i ett visningshus. Se planlösning på deras hemsida. Där ligger trappen litet längre in, och i visningshuset var den inbyggd med förråd. Öppning till köket. Men då måste man pula om med WC och tvättstuga. På nätet, hos de olika hustillverkarna, finns ju liknande hus som Balans, med olika plan lösningar att isnpireras av.

Byt plats på trappa och WC (och spegelvänd övervåningen), garderoben bredvid trappan försvinner, men du får plats med dörren till grovingång/tvättstuga under trappan.

För att slippa trafikstockningen mellan kyl/frys och köks-halvön kan du förlänga bänken mot väggen och få halvön närmare altandörren.

Hej

Jag är nyfiken på hur det gått med det här projektet. Hur har tankarna gått vidare och hur gick samtalet med Eksjöhus angående ändringarna? Funderar nämligen själv på att bygga nån typ av modifierad Balans.

Ja, det skulle vara toppen att få höra hur det går med husbygget. Vill också bygga Balans från Eksjöhus men tycker det är för litet. Vi vill helst bygga större och letar förslag och idéer. Någon som har?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.