Lägg ut en bild där man ser hela rummet, alltså även matplatsdelen, kanske du tom. kan lägga hela ritningen så man får lite mer känsla för hur köket ligger i förhållande till övriga rum i huset.

Fattar jag iom. dessa ritningar rätt, om jag säger att ni verkar kunna flytta både väggar, fönster samt ändra storlekar på tex. fönstren??

Jag vet inte riktigt vad det är, men det är nåt som inte känns optimalt när man tittar på de där ritningsförslagen :-/, verkar som om den som ritar är för låst vid diskbänkens och spisens placering.
Men det kanske är nåt med sambandet med övriga rum som man inte ser :-/

MVH//Christina.

byggimpert skrev:
Jag vet inte riktigt vad det är, men det är nåt som inte känns optimalt när man tittar på de där ritningsförslagen :-/, verkar som om den som ritar är för låst vid diskbänkens och spisens placering.

MVH//Christina.
... eller vill sälja många dyra hörnskåp.... ;)
gaia

Det stämmer att vi kan flytta både väggar och fönster. Det stämmer också att vi inte är helt nöjda med köket och som ni vet är det mycket man vill ha in. Vi vill t ex ha två stora fönster i köksdelen, många överskåd och en köks-ö. Allt detta går inte riktigt ihop.

Här kommer iaf fasadritningen http://www.johanssons.biz/Fasad.gif och planlösningen http://www.johanssons.biz/Plan.gif.

/s

Den där planlösningen var verkligen guld värd, nu vet jag precis hur jag skulle vilja ha köket om det var mitt, därmed inte sagt att ni gillar idén ;)

Jag skulle till varje pris hänga om tvättstugudörren så att den öppnas in mot tvättstugan istället (alt. skjutdörr som Lisa föreslog i ett tidigare inlägg).
Behålla dörröppningen till tvättstugan där den är, det rymliga djupet till köksväggen till hö om dörren gör att jag skulle börja med DM där, luckan kan då vara utfälld utan att vara ivägen för något eller någon, stör inte heller passagen till/från tvättstuga.
Sedan diskbänkskåp 80 cm, efter det 120 cm. bänkyta (superbra arb.yta mellan disk och spis samt med fönster framför :-*) att disponera skåp under beroende på vad köksön kommer att innehålla för typ av förvaring, men personligen skulle jag ha lådor tex. två 60's skåp med storlådor där de översta innehåller knivar, slevar osv. i närheten av spisen alt. en 80's storlådemodul och en 40's besticklådrad. Sedan häll och fläkt och sist ett 80's bänkskåp med storlådor med ett fullhöjdsöverskåp ovanför, vilket ger en bra avställningsyta även till vänster om hällen.
Fönstret skulle jag placera så att jag fick helst fick in två 80's (ev. två 70's) fullhöjds överskåp ovan DM och diskbänk, ev minska bredden liite på fönstret om det behövs.

Jag skulle mao. inte ha några skåp alls i vinkel utan en rak köksvägg och låta nästa fönster (ovan nuv. diskbänk) vara samma storlek och höjd som det vid matbordet (även snyggare exteriört)
Köksön skulle jag förändra formatet på, betydligt mera långsmal som en "parallellbänk" till köksväggen på ett ungefär men med 'frigång' runtom. Den blir då en bra arb.yta där man kan stå med ansiktet mot matplatsen med fönster till höger, fungerar dessutom utmärkt som ett buffébord och 'barhäng' vid de tillfällen då det behövs.

I lilla sovrummet bredvid köket skulle jag, om ni är i absolut behov av den där garderoben, vända själva garderoben 90 grader och flytta dörren in till rummet mot garderobssidan, vilket gör att gard. dörren går att öppna även om rumsdörren står öppen. Flyttningen av dörren bör ge 2-3 välbehövliga dm. till köksväggen mellan tvättstugudörr och sovrumsdörr (ännu bättre vore det för köket om ni kunde ta bort garderoben i lillrummet och placera dörren så attt den i uppställt läge står mot väggen), mot den väggen skulle jag placera K/F, högskåp med ugn+micro samt ett skafferi så brett som väggen tillåter, placerar man högskåpet med ugn närmast köksön så kan ön fungera som avställningsyta, K/F hamnar dessutom praktiskt i förhållande till matbordet, det jag isf. helst skulle ha sett med en placering lite närmare arb.yta/spis är skafferiförvaring, MEN gör ni förvaringen i köksön smart så kan ni utan vidare få ngr. rader storlådor där man med stor fördel förvarar sånt som är praktiskt att ha nära arb.yta och spis och som används ofta, dvs. olja, kryddor, kaffe, te, socker osv osv (storförpackningar av mjöl, socker, pasta, ris osv+ specialgrejer som sällan används kan lika gärna förvaras i ett skafferi placerat lite längre ifrån, tycker jag).
Detta, tycker jag, skulle ge ett både mer praktiskt och luftigare kök, kanske något skåp färre men iom. att det inte är några "hörn" så tycker jag att det blir 'nettovinst' iaf. spec. på överskåpsfronten ;)

MVH//Christina.

Hemmakatten
Ursäkta att jag säger detta, stj7005. Det är inte för att vara elak, men byggimpert´s förslag är ju helt klart bäst! Överlägset bäst arbetsmässigt planerat och förslaget att ha EN köksrad längs väggen till höger tillsammans med en långsmal köksö mittemot gör ju att kök/matrum upplevs som luftigare samtidigt som man inte behöver göra avkall på skåputrymme för mycket.
Är det verkligen en proffessionell köksarkitekt som föreslått detta? I så fall kanske de är ute efter att sälja så mycket skåp som möjligt?
Nä, anlita byggimpert som konsult istället! ;D

Hemmakatten skrev:
Ursäkta att jag säger detta, stj7005. Det är inte för att vara elak, men byggimpert´s förslag är ju helt klart bäst!  ... Är det verkligen en proffessionell köksarkitekt som föreslått detta? I så fall kanske de är ute efter att sälja så mycket skåp som möjligt?
Nä, anlita byggimpert som konsult istället! ;D
Du behöver inte be om ursäkt och att det är elakt är det minsta jag tycker. Alla synpunkter är varmt välkomna och många av dem tar vi till oss.

Huruvida det är en proffessionell köksarkitekt eller inte så kan jag säga att det är husarkitekten som ritar förslagen för närvarande. De har ingen provision på antal skåp.

Vi kommer att få träffa en köksarkitekt senare, efter att bygglovet skickats in, men vi vill redan nu ha en hyftsat färdig lösning. Anledningen är att vi ska slippa att skicka in ändringar när vi flyttar t ex fönster. Detta faktum har vi försökt ändra men utan framgång. Vi får inte tillgång till köksarkitekten förrän senare.

Vi får själva ta på oss vissa delar. Vi vill t ex ha många skåp/lådor, gärna ett hörnskafferi, diskmaskin i halvhögt skåp, köks-ö, två stora fönster och så vidare.

Som sagt, vi mottager varmt alla idéer och många av dem skickar vi vidare.

/s

Hemmakatten
Mina kommentarer var HELT utifrån mina egna önskemål om kök, och det visar ju bara på min oförmåga att sätta mig in i andras önskemål och problematik. Alla har förstås olika behov och idéer. Tycker att byggimpert, godis, hempularen, gaia och andra har en förmåga att se helheter som jag själv önskar jag hade. VI kommer att få problem när vi ska planera vårt kök (inom 2 månader). Maken vill inte ha överskåp o gärna en köksö o öppen planlösning. Själv vill jag ha många skåp o möjlighet att stänga till om köket......
Jag lär garanterat be om hjälp när det blir vår tur. :)

byggimpert skrev:
Den där planlösningen var verkligen guld värd, nu vet jag precis hur jag skulle vilja ha köket om det var mitt, därmed inte sagt att ni gillar idén ;)

Jag skulle till varje pris hänga om tvättstugudörren så att den öppnas in mot tvättstugan istället (alt. skjutdörr som Lisa föreslog i ett tidigare inlägg).
Behålla dörröppningen till tvättstugan där den är, det rymliga djupet till köksväggen till hö om dörren gör att jag skulle börja med DM där, luckan kan då vara utfälld utan att vara ivägen för något eller någon, stör inte heller passagen till/från tvättstuga.
Sedan diskbänkskåp 80 cm, efter det 120 cm. bänkyta (superbra arb.yta mellan disk och spis samt med fönster framför :-*) att disponera skåp under beroende på vad köksön kommer att innehålla för typ av förvaring, men personligen skulle jag ha lådor tex. två 60's skåp med storlådor där de översta innehåller knivar, slevar osv. i närheten av spisen alt. en 80's storlådemodul och en 40's besticklådrad. Sedan häll och fläkt och sist ett 80's bänkskåp med storlådor med ett fullhöjdsöverskåp ovanför, vilket ger en bra avställningsyta även till vänster om hällen.
Fönstret skulle jag placera så att jag fick helst fick in två 80's (ev. två 70's) fullhöjds överskåp ovan DM och diskbänk, ev minska bredden liite på fönstret om det behövs.

Jag skulle mao. inte ha några skåp alls i vinkel utan en rak köksvägg och låta nästa fönster (ovan nuv. diskbänk) vara samma storlek och höjd som det vid matbordet (även snyggare exteriört)
Köksön skulle jag förändra formatet på, betydligt mera långsmal som en "parallellbänk" till köksväggen på ett ungefär men med 'frigång' runtom. Den blir då en bra arb.yta där man kan stå med ansiktet mot matplatsen med fönster till höger, fungerar dessutom utmärkt som ett buffébord och 'barhäng' vid de tillfällen då det behövs.

I lilla sovrummet bredvid köket skulle jag, om ni är i absolut behov av den där garderoben, vända själva garderoben 90 grader och flytta dörren in till rummet mot garderobssidan, vilket gör att gard. dörren går att öppna även om rumsdörren står öppen. Flyttningen av dörren bör ge 2-3 välbehövliga dm. till köksväggen mellan tvättstugudörr och sovrumsdörr (ännu bättre vore det för köket om ni kunde ta bort garderoben i lillrummet och placera dörren så attt den i uppställt läge står mot väggen), mot den väggen skulle jag placera K/F, högskåp med ugn+micro samt ett skafferi så brett som väggen tillåter, placerar man högskåpet med ugn närmast köksön så kan ön fungera som avställningsyta, K/F hamnar dessutom praktiskt i förhållande till matbordet, det jag isf. helst skulle ha sett med en placering lite närmare arb.yta/spis är skafferiförvaring, MEN gör ni förvaringen i köksön smart så kan ni utan vidare få ngr. rader storlådor där man med stor fördel förvarar sånt som är praktiskt att ha nära arb.yta och spis och som används ofta, dvs. olja, kryddor, kaffe, te, socker osv osv (storförpackningar av mjöl, socker, pasta, ris osv+ specialgrejer som sällan används kan lika gärna förvaras i ett skafferi placerat lite längre ifrån, tycker jag).
Detta, tycker jag, skulle ge ett både mer praktiskt och luftigare kök, kanske något skåp färre men iom. att det inte är några "hörn" så tycker jag att det blir 'nettovinst' iaf. spec. på överskåpsfronten ;)

MVH//Christina.
Tack för att du tar dig tid! Vi plockar många av dina idéer och skickar dem vidare. Vi kommer även ta med dem när vi träffar LB-hus på måndag.

/s

I går var vi uppe hos LB-hus. Vi får nu uttnyttja deras kökexpert utan att vi skrivit under kontraket :-) Vi kommer inte att skriva på det förrän vi är nöjda med alla delar i huset.

Köksexperten är nu insatt i vårt fall och vi har skickat med våra och många av era idéer.

Återkommer med hans föslag när vi får det.

/s

Nu har vi fått det första förlaget från LB-hus. Det som inte stämmer på ritningen är luckorna. Vi hade tänkt oss vita luckor, bänkskiva i valnöt, lite mörkare skeppsgolv och vitvaror i aluminium. Diskmaskinen blir halvt integrerad.

Positivt är att de nu lyssnat på våra idéer och försökt få in dem i förslaget.

Som alltid ser vi fram emot alla era synpunkter och goda idéer.

http://www.johanssons.biz/planlosning6.gif
http://www.johanssons.biz/3d1.gif
http://www.johanssons.biz/3d2.gif

Några andra tips....

Om ni har möjlighet och plats vill jag rekommendera ett alternativ/komplement till kyl/frys. Ett kylrum. Ni hittar information om det på www.norcool.se. Slipper irriterande backar, potatissäckar, etc som ligger och dräller överallt. Plus att man får plats med allt när släkten skall utfordras på jul. Komplettera med ett kylskåp med ismaskin så är lyckan gjord.

I köksön sätt inga skåp utan ta bara galler som Ni kan ställa in samtliga wokpannor, kastruller, etc. Precis som restaurang kök och man slipper irritation med att kastruller, pannor, grytor inte får plats. Bygg köksön av återanvänt tegel och slamma/borsta det med sandbruk så att ni ser teglet igenom men det är en slät yta. Släng på en ekskiva eller två kanske så är det klart. Billigt men framförallt bra.

En stor och rejäl diskho för att kunna skölja av långpannor och bakplåtar är också guld värt.

Tysta diskmaskiner...

Något jag är helt rabiat på är matos. En grill i köket är kanon men matoset.... Finns inte många fläktar som hänger med. Jag hade anpassat så två kanaler eller en stor fläktkanal hade installerats. Sen hade jag lagt pengar på fläkt med Jet Capture teknik. Samma typ av fläktar som japanska teppan/stek bord har. Då kan Ni grilla och göra vad Ni vill utan att matoset förstör möbler, väggar, etc. Den som upplevt det, kan inte vara utan det. 8)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.