BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte hur det är tänkt att det vänstra barnrummet ska möbleras men det är bra om en dörr inte öppnas upp mitt på vägg utan antingen i ett hörn eller mot en garderob.

Det kan bli problem med fallet till golvbrunnen när duschen är så nära dörren, tätskiktet vid tröskeln ska vara 2 cm högre än tätskiktet vid brunnen. Det ska ju också finnas plats för strömbrytare mellan dörren och duschen vilket ser lite väl trångt ut i ritningen. För att inte riskera att få blöta fötter/strumpor när man ska på toa efter att någon har duschat så föreslår jag att duschen byter plats med toaletten.
Tack för tipsen!
Det kommer att stå en gard
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte hur det är tänkt att det vänstra barnrummet ska möbleras men det är bra om en dörr inte öppnas upp mitt på vägg utan antingen i ett hörn eller mot en garderob.

Det kan bli problem med fallet till golvbrunnen när duschen är så nära dörren, tätskiktet vid tröskeln ska vara 2 cm högre än tätskiktet vid brunnen. Det ska ju också finnas plats för strömbrytare mellan dörren och duschen vilket ser lite väl trångt ut i ritningen. För att inte riskera att få blöta fötter/strumpor när man ska på toa efter att någon har duschat så föreslår jag att duschen byter plats med toaletten.
Tack för tipsen!
Det kommer att stå en garderob vid dörren till barnrummet som ni nämner.
När det gäller duschens placering har vi varit inne i andra hus med liknande planlösning och de har fungerat bra för dem att ha duschen där, det kommer även bara att finnas en dörr in till duschen då den mörkare linjen kommer att vara en fast vägg :)
Vid toaletten kommer det att finnas ett fönster så möjligheten att flytta duschen dit kommer inte att finnas

J Jarlsgård skrev:
Har ni fönster på ovanvåningen idag?

Annars hade man kunnat göra badrummet rektangulärt, badkar under snedtaket, dusch där wcn är och wc mellan dörr och badkar :)
Tack för tipsen!
Ja, vi kommer att ha fönster där toaletten står. Planlösningen är inte satt då detta kommer vara ett nybygge så vi har till augusti på oss att bestämma:giggle:
Badkar under snetaket hade varit snyggt! Men tyvärr är vi ingen familj som gillar badkar så vi kommer att ha en byrå där istället:seenoevil:

KlaudiaN KlaudiaN skrev:
Tack för tipsen!
Ja, vi kommer att ha fönster där toaletten står. Planlösningen är inte satt då detta kommer vara ett nybygge så vi har till augusti på oss att bestämma:giggle:
Badkar under snetaket hade varit snyggt! Men tyvärr är vi ingen familj som gillar badkar så vi kommer att ha en byrå där istället:seenoevil:
Aha, fick för mig att det skulle in ett badkar också :cool:

Jag hade nog flyttat ner duschdelen lite, någon dm, så att den lägsta "duschväggen" mäter typ 2m.
Sen vettekatten om jag inte satt wcn i gattet där jag trodde badkaret skulle vara istället. Då kan ni få in dels en större kommod, men ni får även en bredare gång förbi duschen :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
KlaudiaN KlaudiaN skrev:
Vid toaletten kommer det att finnas ett fönster så möjligheten att flytta duschen dit kommer inte att finnas
Det finns ju t.ex. U-duschar för att lösa det problemet.

KlaudiaN KlaudiaN skrev:
När det gäller duschens placering har vi varit inne i andra hus med liknande planlösning och de har fungerat bra för dem att ha duschen där
Att något fungerar bra på ett sätt betyder inte att det inte kan fungera ändå bättre på ett annat sätt ;)

J Jarlsgård skrev:
Dörrar till sovrum öppnas i regel inåt, så dörrarna till de högra rummen hade jag bytt riktning på. Jag hade även haft så att dörrarna öppnar mitt emot varandra så att "blindtarmen/korridoren" kan kortas ner. I övrigt ser det bra ut :)
Jag hade tagit bort lilla korridoren helt och haft båda dörrarna ut mot allrummet.

P Pin skrev:
Jag hade tagit bort lilla korridoren helt och haft båda dörrarna ut mot allrummet.
Tack för tipset, men vi vill kunna nyttja väggen som är vid barnrummet. Den bruna fyrkanten är bärande stolpe och går dessvärre inte att flytta :cry:
Men tack för tipset!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju t.ex. U-duschar för att lösa det problemet.

Att något fungerar bra på ett sätt betyder inte att det inte kan fungera ändå bättre på ett annat sätt ;)
Tänker du på två vikbara dörrar? Väggen vid duschen är mer för att vi tänkte alternativt ha handdukstorken där :seenoevil:

BirgitS
Jag menar att det finns olika alternativ för att få en dusch vid ett fönster utan att fönstret tar skada. Ett av dem är en s.k. U-dusch där de båda dörrarna sitter på samma vägg eller på olika väggar men den ena dörren nära hörnet. Men det finns också vinklade duschdörrar för samma ändamål.

Man kan ju också låta duschen vara hela den där vinkeln där du hade tänkt ha en byrå. Då får man en mycket stor nischdusch, en dubbeldusch om man så vill, och det gör inget att det är lågt närmast väggen så länge det är tillräcklig höjd där man står. Kan bli en kombinerad hylla och sittbänk där det är låg takhöjd.

• Gilla
KlaudiaN
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.