Vi planerar för kommande badrumsrenovering och jag hade på det klara hur det skulle se ut. Förstår att fönster i duschen inte är optimalt men trodde att det 2017 fanns bra/godkända lösningar på allt. Men alla avråder starkt för detta!
Så igår satt vi o planerade om, men innan jag ändrar mig helt måste jag ju ställa frågan här, kanske nån som sitter på den perfekta lösningen till mig
Har en del andra lösningar men fortfarande detta jag helst skulle vilja.
Rummet är 380x220. Tanken är att bortesta väggen (som är yttervägg) skall rymma en platsbyggd duschkabin. 220cm bred dusch va lite att ta i, så jag la till 2st "pelare" på vardera sidor om duschen för att rymma förvaring, antingen fack som jag ritat eller med nån garderobsdörr framför. glasväggen blir då 150cm bred (och 80-90cm djup, är ritat 95cm djup men kan minskas).
Antingen med en dusch i mitten eller en på vardera sidor, där jag ritat de röda kryssen.
Men sen är ju fönstret ett litet problem
Ni får ursäkta mitt första försök att använda SketchUp, med lite tillägg i Paint
Fått till mig att "de e klart det går att lösa, men försäkringsbolaget kommer aldrig godkänna det!"..o de vågar ja inte chansa på
Ideer på detta?
Så igår satt vi o planerade om, men innan jag ändrar mig helt måste jag ju ställa frågan här, kanske nån som sitter på den perfekta lösningen till mig
Rummet är 380x220. Tanken är att bortesta väggen (som är yttervägg) skall rymma en platsbyggd duschkabin. 220cm bred dusch va lite att ta i, så jag la till 2st "pelare" på vardera sidor om duschen för att rymma förvaring, antingen fack som jag ritat eller med nån garderobsdörr framför. glasväggen blir då 150cm bred (och 80-90cm djup, är ritat 95cm djup men kan minskas).
Antingen med en dusch i mitten eller en på vardera sidor, där jag ritat de röda kryssen.
Men sen är ju fönstret ett litet problem
Ni får ursäkta mitt första försök att använda SketchUp, med lite tillägg i Paint
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått till mig att "de e klart det går att lösa, men försäkringsbolaget kommer aldrig godkänna det!"..o de vågar ja inte chansa på
Ideer på detta?
Redigerat:
Varför skulle FB ha något att säga om det? Du kanske får slipa och måla om fönsterkarmarna mer ofta än ett vanligt badrum, so what? Jag skulle kanske sätta badkar där ist och dusch mitt på väggen där du har badkaret 
Om det skulle bli fuktskador i väggen pga fönstret skulle FB aldrig betala nån ersättning..de va vad ja fick till mig.Jonatan79 skrev:
Jo, en tanke är att byta plats på dusch o badkar. Eller ha en dusch "hörna" som mäter typ 90x140 med fönster jämte, stående fönster från golv till tak.
Vi funderar på andra lösningar men vill fortfarande helst ha det som jag ritat
Ett alternativ e ju att göra som "puu" här på forumet, med glasblock.kulle skrev:
Men trodde ju inte de spelade nån roll då jag fått uppfattningen om att det är tätskiltet runt fönstret som är problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/103877-dusch-vid-fonster.html
Glasblock i dusch från Styleroom
Redigerat:
Några frågor:
Kan du ändra på fönstrets mått, alltså gör det mindre eller som du skriver, ha det stående?
Går tvättstället att flytta närmare dörren?
Har du diskuterat problemet med ditt försäkringsbolag, de har ju ofta en bestämd uppfattning om vad som gäller?
Finns det en tanke med att ha så djupa fack på sidan om duschen?
Varför badkar och dusch?
Förövrigt så är Sketchup ett mycket bra ritprogram, akta dig bara för uppdateringen som tar bort massor av funktioner i 8;an.
Kan du ändra på fönstrets mått, alltså gör det mindre eller som du skriver, ha det stående?
Går tvättstället att flytta närmare dörren?
Har du diskuterat problemet med ditt försäkringsbolag, de har ju ofta en bestämd uppfattning om vad som gäller?
Finns det en tanke med att ha så djupa fack på sidan om duschen?
Varför badkar och dusch?
Förövrigt så är Sketchup ett mycket bra ritprogram, akta dig bara för uppdateringen som tar bort massor av funktioner i 8;an.
Finns ett fönster på väggen idag, sitter inte där jag ritat och detta fönster skall bort. Så mått och placering är egentligen helt fritt. Skulle ja fått bestämma kunde vi varit utan fönster så skulle problemet varit löst..men de e inte jag som bestämmer 
De djupa facken på utsidan va tänkta till handdukar/badlakan. Bara en liten ide jag hade som inte blivit godkänt av sambon ännu
Dusch och badkar, vi har bara ett badrum så dusch går ej att ha annanstans. Jag o sambon duschar oftast men grabben tycker ju de e skitkul att bada...o vi har plats för bägge.
Men visst hade man kunnat kombinera dusch i badkaret..men vi är inte där änn
Jo, gillar SketchUp..men känner att ja behöver några timmar till på det.
De djupa facken på utsidan va tänkta till handdukar/badlakan. Bara en liten ide jag hade som inte blivit godkänt av sambon ännu
Dusch och badkar, vi har bara ett badrum så dusch går ej att ha annanstans. Jag o sambon duschar oftast men grabben tycker ju de e skitkul att bada...o vi har plats för bägge.
Men visst hade man kunnat kombinera dusch i badkaret..men vi är inte där änn
Jo, gillar SketchUp..men känner att ja behöver några timmar till på det.
Om fönstret kan sättas in på annan plats, du vill ha badrum och dusch och förvaring så kanske det här kan vara något att tänka på. För många år sedan renoverade vi ett duschrum och satte toaletten snett ut från väggen, mycket lyckat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nått liknande så som vi har börjat fundera på...fast ha ett fönster från golv till tak o ha kvar toaletten där den är, men med en större "kabin"/duschhörna.
Vi jobbar på alternativa lösningar medans jag hoppas att min orginalritning ska funka
Får övertala min sambo att vi inte behöver ha ett fönster alls..men de e fan inte lätt
Glasdörr in till badrummet och några glasblock på väggen mot vardagsrummet (där spegel sitter)...de hade funkat
Vi jobbar på alternativa lösningar medans jag hoppas att min orginalritning ska funka
Får övertala min sambo att vi inte behöver ha ett fönster alls..men de e fan inte lätt
Glasdörr in till badrummet och några glasblock på väggen mot vardagsrummet (där spegel sitter)...de hade funkat
Några varningar bara:
Sätt inte toaletten vid dörren, störigt och lite svårt om man vill tvätta "brasan" efter besöket. Om man lever i en familj där toabesöket inte är så genant så blir placeringen trist eftersom alla som vill göra andra saker måste passera den som för stunden sitter eller står där.
Tänk på att ha gott om rörelseyta, det är skönt om man är flera som skall samsas vid tandborstning och dylikt.
Insynsskydd är skönt att ha i ett hygienutrymme,. Fönster från golv till tak innebär gardiner, draperier eller annat som skapar det.
Handdukar, badrockar och annat tar plats, speciellt på väggar i upphängt skick.
Handdukstork har diskuterats på andra trådar, härligt med varma handdukar och bra att torka annat på. Men, svängbar är mitt råd.
Sätt inte toaletten vid dörren, störigt och lite svårt om man vill tvätta "brasan" efter besöket. Om man lever i en familj där toabesöket inte är så genant så blir placeringen trist eftersom alla som vill göra andra saker måste passera den som för stunden sitter eller står där.
Tänk på att ha gott om rörelseyta, det är skönt om man är flera som skall samsas vid tandborstning och dylikt.
Insynsskydd är skönt att ha i ett hygienutrymme,. Fönster från golv till tak innebär gardiner, draperier eller annat som skapar det.
Handdukar, badrockar och annat tar plats, speciellt på väggar i upphängt skick.
Handdukstork har diskuterats på andra trådar, härligt med varma handdukar och bra att torka annat på. Men, svängbar är mitt råd.
