Vi planerar för kommande badrumsrenovering och jag hade på det klara hur det skulle se ut. Förstår att fönster i duschen inte är optimalt men trodde att det 2017 fanns bra/godkända lösningar på allt. Men alla avråder starkt för detta!
Så igår satt vi o planerade om, men innan jag ändrar mig helt måste jag ju ställa frågan här, kanske nån som sitter på den perfekta lösningen till mig :) Har en del andra lösningar men fortfarande detta jag helst skulle vilja.

Rummet är 380x220. Tanken är att bortesta väggen (som är yttervägg) skall rymma en platsbyggd duschkabin. 220cm bred dusch va lite att ta i, så jag la till 2st "pelare" på vardera sidor om duschen för att rymma förvaring, antingen fack som jag ritat eller med nån garderobsdörr framför. glasväggen blir då 150cm bred (och 80-90cm djup, är ritat 95cm djup men kan minskas).
Antingen med en dusch i mitten eller en på vardera sidor, där jag ritat de röda kryssen.
Men sen är ju fönstret ett litet problem :(

Ni får ursäkta mitt första försök att använda SketchUp, med lite tillägg i Paint :o

Skiss av badrumsdesign med plats för dusch och förvaring, inklusive fönster och två röda kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av ett badrum med planerad duschkabin invid ett fönster och förvaringspelare på sidorna.
Skapa konto

3D-skiss av ett badrum med platsbyggd duschkabin, toalett och förvaringspelare, problematiskt fönster framhävs.
Skapa konto

Skiss i 3D av en tänkt badrumsrenovering med platsbyggd duschkabin och förvaringslösningar.
Skapa konto

3D-SketchUp-modell av ett planerat badrum med platsbyggd dusch, förvaringspelare och fönsterproblem.
Skapa konto

Fått till mig att "de e klart det går att lösa, men försäkringsbolaget kommer aldrig godkänna det!"..o de vågar ja inte chansa på :o

Ideer på detta?

Redigerat:
Varför skulle FB ha något att säga om det? Du kanske får slipa och måla om fönsterkarmarna mer ofta än ett vanligt badrum, so what? Jag skulle kanske sätta badkar där ist och dusch mitt på väggen där du har badkaret :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kulle
Var sitter ventilationen i badrummet ?

Som Jonatan79 säger så har man bara lite koll på fukten som blir där och är beredd på att underhålla lite oftare så går det nog bra.

Jonatan79 skrev:
Varför skulle FB ha något att säga om det? Du kanske får slipa och måla om fönsterkarmarna mer ofta än ett vanligt badrum, so what? Jag skulle kanske sätta badkar där ist och dusch mitt på väggen där du har badkaret :)
Om det skulle bli fuktskador i väggen pga fönstret skulle FB aldrig betala nån ersättning..de va vad ja fick till mig.

Jo, en tanke är att byta plats på dusch o badkar. Eller ha en dusch "hörna" som mäter typ 90x140 med fönster jämte, stående fönster från golv till tak.
Vi funderar på andra lösningar men vill fortfarande helst ha det som jag ritat :)

Ventilationen sitter idag till vänster när man kommer in.

Problemet e ju inte fönstret i sig, utan tätskiktet runt fönstret.
Tanken e plast eller aluminiumfönster, eller kanske tillome glasblock.

kulle
Tätskiktet går man ju in med i fönsternichen så det är inga problem.
Och man kan ju luta botten i fönsternichen för att förbättra avrinningen.

Redigerat:
kulle skrev:
Tätskiktet går man ju in med i fönsternichen så det är inga problem.
Och man kan ju luta botten i fönsternichen för att förbättra avrinningen.
Ett alternativ e ju att göra som "puu" här på forumet, med glasblock.
Men trodde ju inte de spelade nån roll då jag fått uppfattningen om att det är tätskiltet runt fönstret som är problemet.
Badrum med glasblocksvägg och genomskinlig duschdörr, kaklade väggar och tvättställ.
Skapa konto

https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/103877-dusch-vid-fonster.html

Glasblock i dusch från Styleroom

Redigerat:
Några frågor:
Kan du ändra på fönstrets mått, alltså gör det mindre eller som du skriver, ha det stående?
Går tvättstället att flytta närmare dörren?
Har du diskuterat problemet med ditt försäkringsbolag, de har ju ofta en bestämd uppfattning om vad som gäller?
Finns det en tanke med att ha så djupa fack på sidan om duschen?
Varför badkar och dusch?
Förövrigt så är Sketchup ett mycket bra ritprogram, akta dig bara för uppdateringen som tar bort massor av funktioner i 8;an.

• Gilla
jochen84
  • Laddar…
Finns ett fönster på väggen idag, sitter inte där jag ritat och detta fönster skall bort. Så mått och placering är egentligen helt fritt. Skulle ja fått bestämma kunde vi varit utan fönster så skulle problemet varit löst..men de e inte jag som bestämmer :)

De djupa facken på utsidan va tänkta till handdukar/badlakan. Bara en liten ide jag hade som inte blivit godkänt av sambon ännu :)

Dusch och badkar, vi har bara ett badrum så dusch går ej att ha annanstans. Jag o sambon duschar oftast men grabben tycker ju de e skitkul att bada...o vi har plats för bägge.
Men visst hade man kunnat kombinera dusch i badkaret..men vi är inte där änn :P

Jo, gillar SketchUp..men känner att ja behöver några timmar till på det.

Pratat med mitt försäkringsbolag nu, och de ersätter inga skador som uppkommer pga fönster där :) Inga fönster i våtzon 1.
Som jag blivit informerad om innan helt enkelt.

kulle
Men du hade ritat in ett fönster ca 80x40 med placering uppe vid taket, är det inte så det är tänkt då ??

kulle skrev:
Men du hade ritat in ett fönster ca 80x40 med placering uppe vid taket, är det inte så det är tänkt då ??
Jo, det är så jag helst VILL ha det.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Om fönstret kan sättas in på annan plats, du vill ha badrum och dusch och förvaring så kanske det här kan vara något att tänka på. För många år sedan renoverade vi ett duschrum och satte toaletten snett ut från väggen, mycket lyckat.
3D-skiss av ett badrum med snedställd toalett, dusch, fönster och förvaringslösningar.
Skapa konto

• Gilla
jochen84 och 1 till
  • Laddar…
Det är nått liknande så som vi har börjat fundera på...fast ha ett fönster från golv till tak o ha kvar toaletten där den är, men med en större "kabin"/duschhörna.

Vi jobbar på alternativa lösningar medans jag hoppas att min orginalritning ska funka :P
Får övertala min sambo att vi inte behöver ha ett fönster alls..men de e fan inte lätt :(
Glasdörr in till badrummet och några glasblock på väggen mot vardagsrummet (där spegel sitter)...de hade funkat :)

Några varningar bara:
Sätt inte toaletten vid dörren, störigt och lite svårt om man vill tvätta "brasan" efter besöket. Om man lever i en familj där toabesöket inte är så genant så blir placeringen trist eftersom alla som vill göra andra saker måste passera den som för stunden sitter eller står där.
Tänk på att ha gott om rörelseyta, det är skönt om man är flera som skall samsas vid tandborstning och dylikt.
Insynsskydd är skönt att ha i ett hygienutrymme,. Fönster från golv till tak innebär gardiner, draperier eller annat som skapar det.
Handdukar, badrockar och annat tar plats, speciellt på väggar i upphängt skick.
Handdukstork har diskuterats på andra trådar, härligt med varma handdukar och bra att torka annat på. Men, svängbar är mitt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.