Hej,

Jag ska renovera ett kvadratiskt badrum som är 260 cm x 260 cm. Dusch, badkar, handfat, förvaring, handdukstorkar och toalett. Huset är från sjuttiotalet och vi tänker oss något färgat golv och vita kakel på väggarna 15x15.

Vad tror ni om den här planlösningen?

Att gömma duschen bakom en fast kaklad vägg gör att två personer kan duscha och borsta tänderna samtidigt. Fem i familjen ... 3D-skiss av badrumsplanlösning med dusch bakom vägg, badkar, handfat, toalett och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart är dörren?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C Cpunk skrev:
Att gömma duschen bakom en fast kaklad vägg gör att två personer kan duscha och borsta tänderna samtidigt.
Då behöver duschens golvyta vara minst 100 x 100 cm. Lätt att man slår i den andra personen med armbågen annars.:cool:

• Haha
Nicro
  • Laddar…
Finns det inte plats att ha duschen i änden av badkaret? Förvaringsskåpen där duschen är placerad?Då blir duschen nästan 100 cm om badrummet är 260 ett badkar brukar väl vara 170 x 70 ca? Då finns det god plats att länga duschen så den kan vara 90 x 150 om man vill eller t.o.m hela den väggen så kan man ha två duschar bredvid varandra. Förvaringsskåpen ser lite malplacerade ut på ritningen.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Hej,

Lite otydlig trådstart, ber om ursäkt. Dörren är mellan duschväggen och toaletten.

Duschen blir 100 x 100. Men tanken är inte främst att kunna duscha två utan att kunna vara lite privat i duschen samtidigt som någon annan kanske sminkar sig eller borstar tänderna.

Problemet med att ha duschen i hörnan blir att man ser rakt in i duschen när man kommer in. Det vill jag helst undvika.

Tack för era synpunkter!

• Ritning av badrum med måttangivelser, inkluderar dusch, toalett och handfat, planerar integritet i utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Du spar lite utrymme på att ha duschdörrar i form av en kvartscirkel i hörnan, finns i blästrat glas.

Kanske byta plats på handfat och WC om det går så slipper man runda wc-n för att tvätta händerna.

(rummet är långt under 10m2 om det är ca 250x250 cm)

Hej,

Förlåt, det är 6,8 m2. Det gick för fort när jag skrev inlägget. Omkretsen (om det nu är intressant) är 10 m.

Jag är inte så glad för duschdörrar men tack för tipset. Jag gillar badhuskänslan där man inte behöver dra igen bakom sig. Helst vill jag gå in i ett helt duschrum ...

Admin får gärna ändra rubriken till 6,8 m2.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
C Cpunk skrev:
Hej,

Förlåt, det är 6,8 m2. Det gick för fort när jag skrev inlägget. Omkretsen (om det nu är intressant) är 10 m.

Jag är inte så glad för duschdörrar men tack för tipset. Jag gillar badhuskänslan där man inte behöver dra igen bakom sig. Helst vill jag gå in i ett helt duschrum ...

Admin får gärna ändra rubriken till 6,8 m2.
Kör på en vägg i så fall. (y)Antingen kaklad eller av glasbetong. Om du gör den ca 2 m hög och inte ända upp i taket känns det luftigare.

Jag skulle också rekommendera annat kakel än vitt 15x15. Om du håller dig inom rimliga dimensioner blir det inte svårare att sätta det. Kanske 20x30 eller 20x40. Om du tar det stående känns rummet högre och liggande tvärtom. 15x15 tycker jag andas kommunal hyresrätt med billigast möjliga material, och om du nu gör ett nytt fint badrum så ta ett riktigt snyggt kakel (om du nu inte tycker 15x15 är absolut snyggast, då ska du ju stå fast vid det). Om det går åt 15 m2 kakel så spelar en hundring mer eller mindre per m2 inte så stor roll på det stora hela.

C Cpunk skrev:
Hej,

Lite otydlig trådstart, ber om ursäkt. Dörren är mellan duschväggen och toaletten.

Duschen blir 100 x 100. Men tanken är inte främst att kunna duscha två utan att kunna vara lite privat i duschen samtidigt som någon annan kanske sminkar sig eller borstar tänderna.

Problemet med att ha duschen i hörnan blir att man ser rakt in i duschen när man kommer in. Det vill jag helst undvika.

Tack för era synpunkter!
Jag tror det blir en bra planlösning :ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.