Tar jättegärna emot synpunkter på denna planlösning.

Ska bygga ett timmerhus via min flickväns pappa som gör 6" timmerstommar, sedan isolering invändigt o plast. (Fjärrvärme o FTX är tanken)

För att förenkla för han ska vi göra 4 st U:n om max 6*8m för att det ska bli enklare att bygga för han. (Knyter sedan ihop de 4a U:na)

Detta sätter så klart lite begränsningar.

Har klurat så att jag nästan spricker, tacksam för din synpunkt!

Lite tankar.
- Vi vill ha stort kök, ev högre tak i kök.
- Bio vänligt vardagsrum, dvs inte fönster som tokar till det där fet-tvn ska sitta
- Möjlighet till bastu
- Ev 2 barn i framtiden
- 2 toaletter, okej att en toalett är i tvättstugan
- Fönster från diskbänk mot gården

Större bild -> http://picasaweb.google.se/tomas.kallstrom/Div#5503541843525049138

• Planlösning_145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle nog vara bra med en toalett till. Sedan så är ju inställningen till extra allrum lite olika, men jag tycker det är bra om barnen får ett gemensamt rum för t.ex. film och hänga med kompisarna och inte är hänvisade till att antingen dela vardagsrummet med de vuxna eller att sitta inne på sitt eget rum. Andra vill hellre ha större sovrum (man kan ju tyvärr inte få allt). Vi bygger själva ett enplanshus på 144 kvm, så det är nästan samma storlek.

Läste visst inte att du hade skrivit att en toalett var i tvättstugan, så du kan ju ignorera det jag skrev om att det kan behövas en toalett till.

Tack för respons, vi tänker oss en extra toa i tvättstugan, kanske inte världens mysigaste, men fungerar som en "ful toa", som jag kan sitta i läsa tidning o inte känna mig stressad.

Rummet längst ner kan vi dela upp i två rum, på så vis har vi två sovrum där, samt ev. allrum uppe till höger, krisar det ytterligare kan passage göras till förråd och inredas/isoleras. (Carport ev. göras om till garage).

Maila gärna eran planlösning, (tomas_o_kallstrom@hotmail.com)

Jag tycker det är ruggigt bra utnyttjat alla 145m2, (fast jag är novis på detta).
Dock kanske lite mörk hall, nån kompromiss blir det ju.

F
Har du funderat på att integrera kök och vardagsrum? Jag tycker att man får betydligt mer ut av ytan på det sättet. Sen är jag allregisk mot små rum som man trycker in bakom köket (rummer längs upp till vänster). Jag har ritat mitt hus själv (148m2) och jag la entrén i mitten och kök/vardagsrum och liten toalett på ena sidan som sällskapsdel

Jag fick in 9m2 tvättstuga, 6-7m2 badrum med dusch och litet bubbelbad, extradass med dusch och gott om plats för förvaring eller skötbord, skapligt masterbedroom ca 15m2, två barnsovrum på 12m2 var och ett stort kök/vardagsrum (kök/vardagsrum + entré är 62-63m2 invändigt och har takhöjd från 2,50-3,80), en liten plätt som man med lite fantasi skulle kunna kalla allrum för barnen men som används som kontor. Även plats för en sljutdörrsgarderob på i entrén + 6st garderober 4st 60cm + 2st 40cm) i utrymmet mellan rummen. Genomgående ljus tvärs igenom kök-vardagsrum och åt andra hållet genom kök- allrum/arbetsrum gör hust ljust och känns rymligt.

Smaken är som tur e olika men jag tycker att jag har lyckats skapligt med planlösningen. Det enda som stör lite är att som det är placerat så kommer man till grovententrén i tvättstugan först.

Jag är allt annat än proffs på detta men jag har lagt mycket tid på att hitta en planlösning som vi trodde på och det tog om jag inte minns fel 9 ganska välutvecklade förslag innan jag ritade det vi slutligen byggde. Fick ganska mycket kritik på planlösningen när jag visade riningarna många idiotkommentarer men en hel del konstruktiv kritik men efter att ha kikat på huset irl så har jag inte ännu hört nåt negativt om planlösingen.

Fredrik, tack för synpynkter, glad att du engagerar dig i mina bryderier.

" Sen är jag allregisk mot små rum som man trycker in bakom köket (rummer längs upp till vänster)"
Menar du verkligen till vänster, eller kanske lilla kontoret till höger? (Visst det är egentligen för litet, men får inte till det)

För 12m2 räcker väl för ett sovrum, jag har räknat ut att 2,80 räknar för att ha sängen på djupet o då finns lite lite kvar på sidorna för garderober i ett 12m2, ska ju bara sova där, o ev. klä sig, så vill inte ha "för stort", jag kan ju även använda rummet längst ner som är stort till master bedroom.

Visst har vi även tänkte på öppen planlösning, fast jag tänker mig även fördelen att tex barnen kan spela spel eller se på film i vardagsrummet medans ett annat gäng kan umgås i det stora köket utan att störa varandra.

Jag kunde inte få upp din planlösning större, kan du maila den till mig? tomas_o_kallstrom@hotmail.com

Gärna fler synpunkter.

12m2 räcker bra till ett sovrum. Många moderna hus har sovrum ner mot 8m2 men det anser jag vara för smått.

F
setomkal skrev:
Fredrik, tack för synpynkter, glad att du engagerar dig i mina bryderier.

" Sen är jag allregisk mot små rum som man trycker in bakom köket (rummer längs upp till vänster)"
Menar du verkligen till vänster, eller kanske lilla kontoret till höger? (Visst det är egentligen för litet, men får inte till det)

För 12m2 räcker väl för ett sovrum, jag har räknat ut att 2,80 räknar för att ha sängen på djupet o då finns lite lite kvar på sidorna för garderober i ett 12m2, ska ju bara sova där, o ev. klä sig, så vill inte ha "för stort", jag kan ju även använda rummet längst ner som är stort till master bedroom.

Visst har vi även tänkte på öppen planlösning, fast jag tänker mig även fördelen att tex barnen kan spela spel eller se på film i vardagsrummet medans ett annat gäng kan umgås i det stora köket utan att störa varandra.

Jag kunde inte få upp din planlösning större, kan du maila den till mig? tomas_o_kallstrom@hotmail.com

Gärna fler synpunkter.

Nej, det är rummet till vänster jag menar. Det var inte storleken (som är utmärkt för ett sovrum) utan snarare placeringen och det faktum att man måste passera genom köket för att komma dit.

Jag tycker/tror generellt (och det är ingen sanning utan min personliga åsikt) att dom hustillverkare som bygger med separerade vardagsrum och kök idag gör det för att det är nån form av modulbygge och då nån form av produktionanpassning/budget/logistikfråga och är inget man begöver göra när man lösvirkesbygger och designar sitt eget hus. Men åter igen, det är min åsikt.

Öppen planlösning passar oss utmärkt, vi vill ha volymen och har man mycket gäster så blir det ett stort naturligt rum på 55m2. Sen har vi ett Hajom glasparti på 2x6m som vi kan öppna upp en stor öppning på nästan 3m. Tillsammans med balkongen (eller den 2m höga altanen) så har vi sommartid ett sällskapsutrymme på över 100m2. Värt väldigt mycke vid kalas mm. Läger in en bild här.

• Mitt hus.jpg
    Skapa konto
F
En annan sak, dörrar på dass öppnas utåt.

Dass, ja just ja, ändrat nu. Tack.

"snarare placeringen och det faktum att man måste passera genom köket för att komma dit"

Jag ser inte problemet med detta, ser köket lite som husets hjärta. När jag var liten pojk hade jag mitt rum mot köket, funka bra.

Tacksam för alla infallsvinklar.

Ja öppen eller inte öppen planlösning kök/vardagsrum, jag inbillar mig att när vi inte har nåt allrum/gillestuga att det då är extra viktigt att kunna dela av lite, tex ungarna kan vara i vardagsrummet o några andra i köket,
men svårt som sjutton.

Gillar det stora antalet garderober och smart placering av dem i ditt alternativ.

En nackdel i ditt alternativ är ju att det är bara 3 sovrum.

I mitt alternativ kan det stora rummet nedtill göras om till två sovrum, på så vis har
vi totalt tre sovrum, samt ett litet skitkontor på 6,5m2 och ett rum på 11,74m2 "över".

Tror nån att hallen blir på tok för mörk i mitt alternativ?!

Först som sist: Detta är inte ett hus vilket-som-helst. Det är ett timmerhus! Och detta måste man ta hänsyn till rakt igenom hela processen, inklusive planlösningen.

Mitt första förslag är att noga fundera över flexibiliteten. Hur lätt man delar man upp de stora rummen? Och hur enkelt är det att slå samman smårum till större? Var kan man i framtiden tänkas efterfråga nya fönster och dörröppningar? En timmerstomme är ett kostbart hantverk, som förtjänar att överleva många generationers användning. Men en sådan stomme innehåller fler bärande element än i ett vanligu regelhus. Därför blir timmerhus ofta onödigt svåra att ändra när man i framtiden måste anpassa dem till nya behov.

Andra förslaget är att försöka minska spännvidderna. Traditionella timmerhus har inte av slumpen fått sina mått och proportioner. Det är träden som "bygger" husens form och karaktär. De blir smala hellre än tjocka och med små fönstergluggar hellre än stora valv. De har sällan vinklar (vilket för övrigt har att göra med takens traditionella utformning).

Mitt tredje förslag kommer troligen att göra dig direkt upprörd. Jag anser nämligen (i all välmening) att timmerhus bör isoleras utvändigt. INTE invändigt. Med heltäckande isolering och vindtätt skikt ytterst kommer timmerstommens tunga värmemagasin att bli elegant och ekonomiskt inkapslat. Invändigt kan man mycket väl behålla timmerväggarna nakna eller bemålade. Timmerhus är (precis som stenhus) "tunga" konstruktioner, där massor av värme lagras inne i bärande byggmaterial. Trögheten ger en känsla av komfort, men man ska minnas att trä som sådant (i likhet med sten) isolerar väldigt illa.

Bifogad planskiss ger boytan 141.6 kvm. Korridorfritt.

• setomkal-01.jpg
    Skapa konto
F
setomkal skrev:
Gillar det stora antalet garderober och smart placering av dem i ditt alternativ.
Jepp, Antingen placerar man kök vardagsrum i mitten och har en massa dörrar ut till sovrum och på det sättet "sparar" yta genom att undvika korridorer. En nackdelen är många dörrar och svårmöblerat. Jag utnyttjade korridoren till mycket förvaring istället

setomkal skrev:
En nackdel i ditt alternativ är ju att det är bara 3 sovrum.

I mitt alternativ kan det stora rummet nedtill göras om till två sovrum, på så vis har
vi totalt tre sovrum, samt ett litet skitkontor på 6,5m2 och ett rum på 11,74m2 "över".
Jag hade kunnat slå upp en vägg och skapa ett 7-8m2 rum istället för det lilla allrummet men hade då fått mycket korridorskänsla och tappat genomgående ljus. Nu är det en öppen planlösning helt utan korridorskänsla. Men visst du har rätt, vi saknar ofta ett gästrum för övernattande gäster.

Men jag har svårt att se hur du skulle kunna göra om det stora rummet till två. Var skall du placera dörren till det, i vardagsrummet?

Japp, vardagsrummet, är tanken i så fall att ha dörren i. Vi ska undvika att sätta kamin i det hörnet av den anledningen.

Ja din planlösning är riktigt smart, med riktigt stora barnrum, 12m2. o förvaringsmässigt snygg.
Med öppen planlösning kök o vardagsrum är den svårslagen.

Men om man som mig är lite hemmabiofreak o vill ha dedikerad vardagsrum, men väggar som är lämpliga för tv o och högtalare och få en bra ljudbild, så tror jag min planlösning är svårslagen.

Kan du/nån göra en planlösning som är bättre med uppdelat kök vardagsrum bjuder jag Borlänges godast pizza, cch dem är grymt goda! .-)

F
setomkal skrev:
Japp, vardagsrummet, är tanken i så fall att ha dörren i. Vi ska undvika att sätta kamin i det hörnet av den anledningen.

Ja din planlösning är riktigt smart, med riktigt stora barnrum, 12m2. o förvaringsmässigt snygg.
Med öppen planlösning kök o vardagsrum är den svårslagen.

Men om man som mig är lite hemmabiofreak o vill ha dedikerad vardagsrum, men väggar som är lämpliga för tv o och högtalare och få en bra ljudbild, så tror jag min planlösning är svårslagen.

Kan du/nån göra en planlösning som är bättre med uppdelat kök vardagsrum bjuder jag Borlänges godast pizza, cch dem är grymt goda! .-)
Vad är det för regler som gäller? Exakt samma ytterskal som du har idag eller går det att dra en vägg nån meter?

Timmervägg, max 8m utvändigt, gärna bygga som u:n

Men känn dig fri att försöka klå denna, max 17m brett så jag får plats med carport och köket mot gården, dvs uppåt på bilden, entré på motsatt sida, dvs neråt på bilden.

Jag kastar in dubbelkebabsås oxo om du klår min. Obs bastu ska få plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.