Hej
Har märkt att Franke är nästan dubbelt så dyrt som Blancos rostfria hoar.
Är det nån som har erfarenhet av båda som kan kommentera hur man ska resonera?
Letar efter en 4 kantig modell på 500mm som får ner en ugnsplåt. Till ögat är inte mycket som skiljer de men får för mig att Franke har bättre kvalité. Inte för att dem kostar mer utan har erfarenhet med Franke i restaurangkök.
Däremot har Blanco silgranit som ska vara näst intill oförstörbar. Den blir alla fall inte repig :)

Uppskattar alla kommentarer, även spekulationer ;)

Kolla med Landskrona Rostfria.

Det finns även Intra som har hyggliga priser-kvalitet.
http://www.intra-teka.com/svenska/koek/diskbankar-insats/intra-frame

Det som kan skilja är materialet och plåttjocklek.
Om materialet är "sämre" oxiderar de och plåten mörknar om man inte putsar upp dem ofta.
De flesta modeller pressas fram och blir då tunnare i plåten och samtidigt lättare att få bucklor i.
En del pressas endast hon ut och svetsas sedan in i ovansidans urtag för hon.
De helt rektangulära klipps ut och bockas samt svetsas samman. De behåller då sin tjocklek och är även de starkaste.
Silgranit har ju ett helt annat utseende och är väldigt tåliga mot repor och slag. (lätta att hålla rena)

Tack för tipsen.
Ingen som kan Frankes modeller?

Jag har själv precis valt en Franke VLX 610-50 som jag ännu inte fått på plats men vi har den på jobbet och har hört mycket gott om den från kollegor och kunder.

• Gilla
Ammeh
  • Laddar…
LinusK skrev:
Jag har själv precis valt en Franke VLX 610-50 som jag ännu inte fått på plats men vi har den på jobbet och har hört mycket gott om den från kollegor och kunder.
Personligen vill jag ha utan den bakre kanten. Dvs att blandaren hamnar i stenen och inte i diskhon

Ok. Men Franke VLX finns även i det utförandet och den tycker jag egentligen är snyggare. Men den rekommenderas ju tyvärr inte i laminat vilket jag har 😜

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.