Är det någon här som har försökt att fräsa ut och plamlimma en diskho i kompaktlaminat?
Kan det vara så svårt?

Alternativt vet ni om någon hantverkare som kan göra sådant på plats?

Erfarenheter mottages tacksamt.
 
P
Raceman skrev:
Kan det vara så svårt?
Nää... eller? Jo, det tror jag att det är. Jag skulle nog dra mig för att ge mig på det momentet.
 
undermontera diskhon men fräs ur så att diskhon hamnar i mitten av skivan så blir det snyggt. Fördelen med kompaktlaminat är att hela skivan är helt okänslig för vatten så att kanten syns lite gör inget. Om du försöker planlimma ovanifrån gissar jag att det blir en smutssamlande springa mellan skiva och den rostfria kanten på diskhon.
Jag ska själv snart montera en diskho i min kompaktlaminat och jag kommer undermontera halvvägs upp i skivan.
 
N
Det går inte att göra själv, för att verkligen få allting plan, och plåten är endst 1mm tjock, krävs det reeler maskiner. Jag har besökt företag som gör sånt och även där kan man misslyckas då och då (som så klart inte skickas till kunden). Tar i stället en disklåda för infällning med helt rakt kant, det finns numera disklådor som inte har en välvd kant. Man kan idag fäller in det flesta planlimmnings-hoar, man har börjad slipa kanten lite så den är inte vass. Då gäller det som vanligt: såga hål i bänken och stoppa in disklådan ovanifrån. Då har du endast plåten på 1 mm som ligger ovanpå bänken. Kolla med en köskbutik, dom måste veta.
 
Tack för svaren. En annan fråga dök upp, använder ni vanlig sticksåg för att ta ut hålet för hon? Speciella sågblad?
 
P
Det beror på hur hon ska monteras;
Nedfälld - Sticksåg/Sänksåg.
Underlimmad - Handöverfräs med kopierring och en mall av MDF.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.