En vän har 1 1/2 plans hus i planktimmer, jag tror planktimmer i dimension 120 x 58 (H x B).
Det är övervåning på huset och en hjärtvägg ungefär i mitten av huset (vilken mellanbjälklag är fäst i).
Planktimret stabiliseras av stående reglar - med glidbeslag.

Enligt min vän så är det en rörelse på upp till 15-20 mm i timmerfasaden (upp och ned), mellan vinter och sensommar (det liggande timret expanderar på bredden).

Nu är det så att övervåningen är lite svajig - och hon vill stabilisera detta. Golvreglar är på 170 mm, runt 4 m långa, från hjärtvägg till ena kortsida - det är lite underdimensionerat.

Vi har funderat på att sätta en bärlina ungefär mitt på detta spann, stödd av två stolpar (som står ovanpå på underliggande golvreglar).

Nu problemet: På ena sidan (mitten av hus) sitter bärlina för mellanbjälklag direkt i hjärtväggen. Realistiskt sett blir det rörelser i denna hjärtvägg - den är ju direkt infäst i de bägge ytterväggarna som rör sig upp och ned. (I teorin bör hjärtvägg röra sig mindre, mer stabilt klimat inomhus året om, .... men det är ju staplat i ytterväggarna).

På andra sidan är en bärlina skruvad i stående glidreglar - så denna sida bör inte röra sig.

Om vi sätter stolpar i mitten, med bärlina ovanpå - tror ni det blir problem? (Jag tänker att antingen kommer bärlinan tryckas uppåt och bilda en "kulle" på övervåningen sommartid - eller så kommer stolparna att "glappa" vintertid - då fasad höjs och det blir luft på den sida av stolpar som ej är fixerad.)

Huset byggdes för runt 15 år sedan - bör vara uttorkat nu ?!

Har ni förslag på annan lösning? Överdriver vi risken / problemet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.