5 041 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Plankstomme? Laxknut? Hjälp en villrådig 21-åring!
Det finns cellulosa i skivor. Till exempel Hunton och Ekovilla har sådana skivor i Sortimentet. Man skall undvika glasull och bergull i gamla hus för de samlar fukt och eftersom fuktvandrigen i de icke-organiska fibrerna fungerar dåligt så torkar de inte ut inom rimlig tid efter nedfuktning.
Utvändig tilläggsisolering är alltid bättre eftersom fukten på sin väg utåt inte möter en kall relativt tät timmeryta mitt i väggen. Dessutom innebär utvändig tilläggsisolering att man kan dra nytta av timrets värmemagasinerande förmåga för att jämna ut inomhustemperaturen under dygnet.
Det var förövrigt ganska vanligt på 1920-30-talet med timrad nedervåning och spantrad övervåning.
Utvändig tilläggsisolering är alltid bättre eftersom fukten på sin väg utåt inte möter en kall relativt tät timmeryta mitt i väggen. Dessutom innebär utvändig tilläggsisolering att man kan dra nytta av timrets värmemagasinerande förmåga för att jämna ut inomhustemperaturen under dygnet.
Det var förövrigt ganska vanligt på 1920-30-talet med timrad nedervåning och spantrad övervåning.
Hej!
angående isolering:
Jag har tilläggsisolerat vårt hus 8x10m på två våningar byggt på 1930talet med stående 3" plankväggar helt utan isolering.
Utsidan är klädd med vindtät papp och har stående brädfodring , med lockläkt som tätning.
Estetiken och att stommen redan var vindskyddad utifrån avgjorde att välja invändig tilläggsisolering: 90mm mellan reglar plus 15mm spåntade bräder klädda med fuktspärr och på den 13mm gipsskiva.
Vindsbjälklaget isolerades med 4dm isolering.
Det spelar inte så stor roll ur isoleringsförmåga vilken sida som man sätter isoleringen.
-Fönstren var englas med lösa innanfönster. Innanfönstren försåg jag med en extra "energiglas"ruta med ett avstånd rut-ruta på 18mm.
-Elpannan som värmde huset ersattes med en bergvärmepump.
Jag minskade eneriåtgången från 50 till c:a 10MWh/år med dessa åtgärder.
angående isolering:
Jag har tilläggsisolerat vårt hus 8x10m på två våningar byggt på 1930talet med stående 3" plankväggar helt utan isolering.
Utsidan är klädd med vindtät papp och har stående brädfodring , med lockläkt som tätning.
Estetiken och att stommen redan var vindskyddad utifrån avgjorde att välja invändig tilläggsisolering: 90mm mellan reglar plus 15mm spåntade bräder klädda med fuktspärr och på den 13mm gipsskiva.
Vindsbjälklaget isolerades med 4dm isolering.
Det spelar inte så stor roll ur isoleringsförmåga vilken sida som man sätter isoleringen.
-Fönstren var englas med lösa innanfönster. Innanfönstren försåg jag med en extra "energiglas"ruta med ett avstånd rut-ruta på 18mm.
-Elpannan som värmde huset ersattes med en bergvärmepump.
Jag minskade eneriåtgången från 50 till c:a 10MWh/år med dessa åtgärder.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Beräkningshjälp Dimensionering av typ Entresol konstruktion.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Min brunn har vatten men...
Vatten & Avlopp -
Hjälp med amerikansk köksblandare från Moen
Vatten & Avlopp -
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Plankstomme, fuktigt hörn. Hjälp!
Lösvirke & Timmerhus