Hej!
Vi renoverar ett rum i källaren (i ett hus som är relativt nydränerat) och har rivit ner panel och tapet. Då ser väggen ut enligt bilden, en liknande plankstomme. Bakom denna är källarväggen i leca (med stor sannolikhet). Vi är inte helt på det klara med hur väggen bör konstrueras, om det vi ska putsa lecan och måla, eller om vi ska regla med plåtreglar. MEN, hur gör vi med denna "plankstomme"? Jag vågar inte riva rakt av då jag är osäker på om det har en bärande funktion. Är den tanken helt orimlig, eller hur bör jag tänka? Vill hursom inte ha organiskt material i källaren.
Vi renoverar ett rum i källaren (i ett hus som är relativt nydränerat) och har rivit ner panel och tapet. Då ser väggen ut enligt bilden, en liknande plankstomme. Bakom denna är källarväggen i leca (med stor sannolikhet). Vi är inte helt på det klara med hur väggen bör konstrueras, om det vi ska putsa lecan och måla, eller om vi ska regla med plåtreglar. MEN, hur gör vi med denna "plankstomme"? Jag vågar inte riva rakt av då jag är osäker på om det har en bärande funktion. Är den tanken helt orimlig, eller hur bör jag tänka? Vill hursom inte ha organiskt material i källaren.
Personligen tror jag inte att det är bärande då plankorna ligger ner.
Sen tycker jag att det ser ut som de satt upp innerväggen i trä för att kunna ha ett underlag att fästa masoniten i (som sedan målats/tapetserats)
Kan även tänkas att det är isolering mellan planken och lecablocken.
Sen tycker jag att det ser ut som de satt upp innerväggen i trä för att kunna ha ett underlag att fästa masoniten i (som sedan målats/tapetserats)
Kan även tänkas att det är isolering mellan planken och lecablocken.
Tack för svar! Det är precis min gissning, men svårt att veta som lekman.M MrDizzy skrev:
Jag undrar vidare följande: Detta är ett rum av flera i en källare där markhöjd går strax under fönster, ett utrymme som vi bor i. Är medveten om att frågan är stor, men hur gör jag om jag vill få bort allt biologiskt material.
Väggar
Putsa leca och låta vara. Då endast isolerade under marken utifrån sedan tidigare (10 cm pordrän). Eller regla upp med stålreglar och endast isolera delen över mark.
Golv
Tunn cementkaka från 40-talet. Det optimala vore att bila, gräva ur, isolera, lägga golvvärme och klinkers. Dock är jag rädd för att vi då hamnar under dräneringen.
Kan vi bila bort cementkakan, lägga mycket tunn isolering, lägga elvärme, flytspackla? Och då acceptera energiförlusten, och bara ha golvvärmen som fotvärme (vi har fortfarande radiatorer).
Många frågor! Så fort vi pratar med hantverkare om källaren vill dom att vi ska gräva ur hela källaren. Det hävdas bättre ekonomi i det. Självklart är det så. Men vi har ej 1-2 miljoner att göra om hela källaren. Vi vill bara göra detta rummet så bra som möjligt.
Det är garanterat lecablocken som är bärande. Brädväggen är bara en innervägg.
Klicka här för att svara