Ska bygga ett matbord till uteplatsen, som vi tänkt ha åtta stycken IKEA Väsman stolar till. Jag har tänkt mig något liknande något av borden nedan, ett av dem har de vita IKEA stolarna vi har. Någon som har ritning och eller konstruktionstips?

Sedan undrar jag vilket virke jag bäst köper, krymper det? Om jag vill ha det lite grånat sen, ska man lasera då antar jag? Vilken lasyr som inte är giftig?

• Obehandlat rektangulärt trämatbord på stenlagd uteplats med trädgård och pool i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rustikt trämatbord ute med vita stolar runtom på en trädäck terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mazen Mazen skrev:
Varför inte använda värmebehandlad furu till skiva.
[länk]
Och gör en stadig ram i stål som zinkmålas alt lackad mattgrå.
För avancerat för mig.

Inga ritningar någon? Annars kör jag på känsla.

T Tvapac skrev:
Inga ritningar någon? Annars kör jag på kän
Finns massa ritningar på nätet, googla tex plans outdoor patio table. Då ser du också bilder på hur de ser ut färdiga, och kan välja något som verkar lagom avancerat för just dig.

Vad gäller virke så beror det på, klassiskt grånat blir det mesta av att stå ute ett.psr år, behövs ingen lasyr. Virke som står ute utan tak kommer växelvis torka ut och bli blött så man får räkna med att det rör sig en del.

Frustrator Frustrator skrev:
Finns massa ritningar på nätet, googla tex plans outdoor patio table. Då ser du också bilder på hur de ser ut färdiga, och kan välja något som verkar lagom avancerat för just dig.

Vad gäller virke så beror det på, klassiskt grånat blir det mesta av att stå ute ett.psr år, behövs ingen lasyr. Virke som står ute utan tak kommer växelvis torka ut och bli blött så man får räkna med att det rör sig en del.
Tack för google tipset. Har letat massor men tycker inte det finns massor av ritningar, hittar nästan inga alls. Vet inte vad jag gör för fel, hittar massa show off bilder på snygga bord men ingen som delar med sig av rotningar och tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.