Vår tomt ligger mot en 60-väg där få dessvärre håller 60, så lite bullerskydd hade inte varit fel. Det blåser dock även en hel del då det är mycket åkermark runtomkring därav dilemmat.

Vad jag förstår så är ett helt tätt plank ej att föredra som vindskydd då det kan orsaka turbulens på andra sidan. Ur bullersynpunkt måste ju ett tätt plank vara bättre dock. Min undran är hur mycket av ett problem eventuell turbulens faktiskt är när man inte befinner sig precis bakom planket. Sittplatser/altan befinner sig långt in på tomten.

Häck/buskage ?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Häck/buskage ?
Hade jag föredragit men lite för lång tidshorisont dessvärre.

Buskar är inte särskilt effektiva mot oljud utan det är plank som gäller. Dock så är inte alltid plank så effektiva heller. Man bör placera dem antingen så nära ljudkällan som möjligt eller så nära den yta där man vill få ner ljudet. Med andra ord ska planket helst sitta precis vid vägen eller precis vid altanen. Eller om det är möjligt på båda ställena.

Planket bör dessutom vara så högt och långt som möjligt för att skärma bort allt ljud. Om du tycker att det känns som att bo i ett fängelse så är det bättre att mjuka upp känslan med buskar och klätterväxter på din sida av planket än att tumma på plankets storlek.

Vind och blåst brukar sällan förvärras av ett plank utan snarare att det ger precis noll effekt. Det bildas en luftkudde närmast planket som vinden glider över ungefär som en låg och mjuk kulle på ett öppet fält. Undantaget är om man bygger ett innerhörn där vinden kan börja snurra och rotera, då upplevs den ofta som värre än innan.

Så bygg ditt plank mot vägen och lös blåsigheten med buskar eller andra skärmar inne på tomten.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.