Hej jag vill sätta upp ett staket eller plank med 80 % genomsynlighet som ska vara 180 cm högt. Det ska vara 9 meter brett. Min fråga är måste jag backa in i min tomt om det är kommunen som är min granne jag har en hörntomt som inte tittar ut mot väg utan mer en park. För om jag backar så är jag snart i grannens intill gräns. Med andra ord kan man inte backa. Det finns ett 2 planshus ca 100 meter bort. Folk rastar sina hundar och ungdomarna kör sin EPA på vår infart för en snabbare genomväg. Måste jag även söka bygglov? Vill bara tillägga att kommunen själva satt upp stålstaket så inga kan ge igenom vid vår tomtgräns och 60 meter längs med vägen.

Med 80 % genomsynlighet är det en spalje, inte ett staket eller plank. Bara att bygga.

Sen kan du plantera en mindre genomsynlig klätterväxt mot den.

• Gilla
Hanna Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att bedömningen vad som är ett plank och inte enligt praxis är rätt multifaktoriellt. Mått som höjd och genomsiktlighet är inte inte hela ekvationen. Boverket har försökt sammanfatta den minst sagt flummiga praxisen:

Textdokument med kriterier för bedömning av murar och plank som kräver bygglov.

Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

180 cm högt och 9 m brett är ett dominerande byggnadsverk och det låter som att det kan hamna i riskzonen för bygglovskrav som plank även om det är glest mellan spjälorna.

• Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
Man kan sätta stolpar med snören emellan och odla klätterväxter också...

• Gilla
Hanna Andersson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.