10 302 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Planhyvlad furu utomhus
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 335 inlägg
Nu har jag letat och letat och haft dialog med leverantörer och det blir nog inte annat än att jag kommer att använda planhyvlad furu 21x95mm för altan- och balkongstaket. Hittar inget som har två släta ytor, är hyfsat kvistfritt och runt 20mm tjockt. Stolpar i tryckt limträ, fyllnadsram av vanligt tryckt och själva fyllnaden i planhyvlad stående furu. Allt målas med vit alkydoljfärg (Flügger Primolin). Hänsyn är tagen till avrinning.
Hur skall jag förbehandla den planhyvlade furun bäst. Dränka i tungolja någon dag?
Hur skall jag förbehandla den planhyvlade furun bäst. Dränka i tungolja någon dag?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 335 inlägg
Tack för tipsen och det stämmer väl överens med den behandlingsguide jag till slut hittade. ”Grundoljan” i sammanhanget har 20% torrvikt alkydolja och kan målas vått-i-vått med alkydoljefärg.
Kanske du kan smörja med oljan flera gånger , så det hinner suga in lite ,och inte i solen för då torkar den på ytan och täpper till dom porer som finns kvar , är inte säker på om det suger så bra , men bättre än ingenting
Gärna då över en balja så du kan blaska på ordentligt , jag gjorde en balja med brädor och fodrade den med byggplast när jag järnvitrolade min panel , fungerade jättebra
Gärna då över en balja så du kan blaska på ordentligt , jag gjorde en balja med brädor och fodrade den med byggplast när jag järnvitrolade min panel , fungerade jättebra
Klicka här för att svara