Hej
Jag har en Robland K210 som det tyvärr blir ränder i virket när jag kör matarverket till planhyveln. (Se bild)
Känner någon igen detta?
Kan det vara så enkelt att det går att ställa i trycket på en sådan?
(Hyfsat ny på lite större maskiner. Hittar ej manual)

• Träyta med synliga ådror nära metall med hål, detaljnärbild av hantverk eller byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla planhyvlar har ett minimidjup som man minst måste hyvla bort för att ta bot tryckmärkena som matarvalsen lämnar. På min Stenbergare är det cirka 0,6mm. På någon Griggio planhyvel som jag körde en gång var det 1mm. Tänk om du bara har hyvlat bort för litet?

Annars brukar det gå att justera valstrycket.

• Gilla
Jebus
  • Laddar…
Så kan det mkt väl vara. Tack för tips! Jag hittar ingenstans trycket kan justeras, men fjädrarna ger efter helt ok. Funderar även på att prova skära upp en bit grövre trädgårdsslang o sätta över de arga metalltänderna

Bästa svaret

Karrock
Jag har en Robland K260 kombimaskin. Har lyckats googla mig till nån sorts dålig manual på typ Belgiska. Den ger lite sprängskisser på komponenterna vilket räckte för mina ändamål då. Hittade i samma veva en för en massa maskiner, däribland K21. Någon av dem kanske är tillräckligt lik din maskin. Kan man skicka filer i privata meddelanden?

På min blir det likadana gnagmärken av matarvalsarna om jag går under ca 0,5mm. Jag brukar lösa det genom att planera avverkningen så att jag slipper så klena avslutande pass. På min är 4mm på ett varv på skruven, så det blir lätt grovavverka 4, 4, 4, mm och kolla efterhand så att man hellre gör 4, 4, 2, 1, 1,5 än 4, 4, 4, 0,5.

Det ser även ut på linjerna med ca 10cm mellanrum som att den inte orkade mata jämnt. Så kan det också bli när man avverkar för lite material. Hjälp den med handkraft så den inte hackar sig fram så blir resultatet bättre. Du kan smörja underbordet med bivax eller ett värmeljus eller så så glider det bättre igenom.

• Gilla
Jebus
  • Laddar…
Grymt! Tack. Den där belgiska manualen har jag också hittat

Tack för tipsen! Det blir kanon!! Lite stearin på bordet och lite mer avverkning löste det.

• Närbild på ett obehandlat trästycke med tydlig ådring, placerat i en rörig verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.