Byggahus.se
Hej,

Fick två bänkskivor (granit) levererade för knappt två veckor sedan.Skivorna ligger på plats, och hällen skulle monteras. Upptäckte då att hällens fräsning inte är enligt den ritning som levererades vid beställning.

Djupmåttet, ska vara 500-501, men är drygt 506.
Breddmåttet, ska vara 780-781, men är drygt 786.
Övriga mått är bra, så det verkar uppenbart att maskinen varit felinställd vid fräsning.

Detta medför att stödet för hällen blir absolut minimalt, typ 3 millimeter runt om om den siktas in helt perfekt i mitten.

På grund av helg kunde jag inte få tag på leverantör.

Vad kan förväntas i detta fall? Bör leverantören leverera en ny skiva?

Teknisk ritning av en apparat med mått, komponenter och anslutningsdetaljer; delvis på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hällen är ju 800x520. Skall du ha den planmonterat så skall måtten vara 804x524. Dock lite mycket om du frågar mig men är säker en tolerans och friskrivning från tillverkaren. Är hålet som du skriver så blir det toppmonterad.

Vill du ha planmonterat så får dom släpa hem skivan och kasta in den i cnc fräsen igen.
 
Hej, har ni hört av er till stenfirman? Hur ser ritningen på stenen ut? Är det markerat som planlimmat? Stämmer det inte enligt hällens ritning så bör de åtgärda detta/ komma med lösning.jag jobbar själv med sten och ibland kan det hända saker av olika anledningar.Så skicka in detta till er leverantör. Vissa har ju även kundtjänst som svarar under helgen.
 
A atomlab skrev:
Hällen är ju 800x520. Skall du ha den planmonterat så skall måtten vara 804x524. Dock lite mycket om du frågar mig men är säker en tolerans och friskrivning från tillverkaren. Är hålet som du skriver så blir det toppmonterad.

Vill du ha planmonterat så får dom släpa hem skivan och kasta in den i cnc fräsen igen.
Jag tror du missförstår. Det är "hålet" som är för stort. Hällen får absolut minimalt stöd undertill.

tessn84 tessn84 skrev:
Hej, har ni hört av er till stenfirman? Hur ser ritningen på stenen ut? Är det markerat som planlimmat? Stämmer det inte enligt hällens ritning så bör de åtgärda detta/ komma med lösning.jag jobbar själv med sten och ibland kan det hända saker av olika anledningar.Så skicka in detta till er leverantör. Vissa har ju även kundtjänst som svarar under helgen.
Ritningen visar planfräst. Jag förmedlade bilden för bearbetningen som är i första inlägget.

Tyvärr har de inte support över helgen. Försökte ringa men fick inget svar. Får bli måndag. Min fundering är vad man ska förvänta sig? Ser inte hur man ska få det helbra med en lagning. Kommer aldrig vara lika bra som en skiva som varit rätt fräst.
 
A Anglegrinder skrev:
Jag tror du missförstår. Det är "hålet" som är för stort. Hällen får absolut minimalt stöd undertill.


Ritningen visar planfräst. Jag förmedlade bilden för bearbetningen som är i första inlägget.

Tyvärr har de inte support över helgen. Försökte ringa men fick inget svar. Får bli måndag. Min fundering är vad man ska förvänta sig? Ser inte hur man ska få det helbra med en lagning. Kommer aldrig vara lika bra som en skiva som varit rätt fräst.

Hej! Har du bild på ritningen från leverantören så kan jag säkert ta en titt. Lite svårt att säga vad er leverantör gör. Där jag jobbar så hör man alltid en utredning och ser vad det beror på. Har det blivit fel på grund av tex ritningsfel så finns det ofta inte så mycket annat än att beställa en ny sten
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Är hålet för stort så är det enkelt att bara limma dit stål eller trä i lämplig tjocklek runt om för att sala ut.

Självklart hamnar det på stenleverantören men inget att oroa sig över.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
tessn84 tessn84 skrev:
Hej! Har du bild på ritningen från leverantören så kan jag säkert ta en titt. Lite svårt att säga vad er leverantör gör. Där jag jobbar så hör man alltid en utredning och ser vad det beror på. Har det blivit fel på grund av tex ritningsfel så finns det ofta inte så mycket annat än att beställa en ny sten
Leverantören kryssade i "planfräst" och jag skickade bilden för fräsning där 500 och 780-måttet är via mail minuten efter att man mätt. Oavsett om det är ovanpåliggande eller planfräst, så är bearbetningen fel. Hällen får inte tillräckligt med stöd.

670311-70ce941c7d54d44c5a9333640d346278.jpg
 
U
Med tanke på att det inte syns så går det ju alltid limma på en skena eller något lämpligt för att få tillräckligt med stöd mot hällen.

känns onödigt att kapa en helt ny skiva för en avvikelse som går att lösa utan att det ens syns
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Med tanke på att det inte syns så går det ju alltid limma på en skena eller något lämpligt för att få tillräckligt med stöd mot hällen.

känns onödigt att kapa en helt ny skiva för en avvikelse som går att lösa utan att det ens syns
Kan det garanteras att limmet håller över tid och användning?

Material har olika värmeutvidningskoefficienter. Vem ansvarar för sprickor som eventuellt kan uppstå från cyklisk belastning pga detta?

Hur hanteras garantiärende för hällen när inte bearbetningen är enligt ritning?
 
De bör inte limma dit trä eller stål, utan istället limma dit sten-”lister” så att hålet får rätt storlek.
De har utmärkta lim som även kan användas om man fått en spricka. De sugs upp kapillärt av stenen och håller över tid utan problem och är något som stenfirman ordnar åt dig. Härdar rätt snabbt, så du behöver inte vänta särskilt länge med att montera hällen efteråt.

Ja, de har gjort en miss, men tur nog på ett ställe där det är förhållandevis enkelt att lösa och som inte kommer ge dig några negativa effekter när det väl är åtgärdat.

Kontakta dem på Måndag så löser det sig.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.