Hej! Jag har golvvärme i ett badrum med en cirkulationspump som det står Wirsbo Up 15-14b samt Push 12 på (samma som Uponor Push 12 ...?)

Efter att ha varit strömlös några dagar ger pumpen ifrån sig ett högt tjutande ljud. Jag tänkte lufta den, och kikade på instruktionerna som finns tillgängliga, t.ex. här: https://prod.admin.se.vvs.uponor.co..._atgarder_vid_missljud.pdf?sitename=SwedenBLD

Instruktionen för själva luftningsproceduren känns tydlig, men jag blev osäker på vad de menar med detta:
"Obs! Se till att behålla övertrycket i systemet under hela avluftningen. Återställ drifttrycket till det ursprungliga efter avluftningen."

Vad måste jag göra rent praktiskt för att behålla övertrycket?

Det står dessutom i instruktionen att "Även primärpumpen skall göras strömlös.". Jag har fjärrvärme. Innebär detta att jag ska stänga av hela fjärrvärmecentralen? Och om nu primärpumpen görs strömlös, vad är det som upprätthåller övertrycket i systemet?

Bästa svaret

Se till att du har tryck i hela värmesystemet, fylls på någonstans i fjv-centralen, oftast sitter påfyllningsventilen efter plattvärmeväxlaren på tappvarmvattnet å innan plattvärmeväxlaren för värmesystemet.

Inte så viktigt att stänga av huvudcirkulationspumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.