nino skrev:
Lånar tråden lite...
jag har gjort fel och dragit kabel men kardeler till mina uttag, går det att rädda på nåt vis?
Dessutom sitter uttagen i en ram med tv + 220 + data/tele så bara byta uttaget går nog inte heller (om man inte byter allt då)
Var noggrann, testa alla kablar och håll tummarna. Inte mycket annat att göra. Och ha det i bakhuvudet om något krånglar.

Annars så är det bara att göra om och göra rätt...

kardelerna går av / får ingen/dålig kontakt när jag provar få fast tråden i uttagen :(
ibland funkar det ibland inte

Lär mig lite hela tiden, men får nog låta någon som kan det göra det för det känns mycket svårare än mitt vanliga jobb(läkare).

Har jag fattat något? Se bild.
20141104_205930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker det med en kabel för tv och en för bredband upp till andra plan om jag sätter en switch där?

Nu kollar jag på din bild igen byggson. Jag tror jag fattar😀
Tack för all hjälp!
Imorgon undrar jag säkert om något nytt.
Tack också mats för din nätverksskola!

nino skrev:
kardelerna går av / får ingen/dålig kontakt när jag provar få fast tråden i uttagen :(
ibland funkar det ibland inte
Vad har du för patchpanel? Om du koller med ett typ Keystone-jack som man snäpper ihop. De kan fungera bättre. Annars är det nog enklast att klämma på kontakter och ev. sätta hona-till-hona i en egengjord ram eller dylikt om du måste ha honor.

Men, även om det finns några workarounds så finns det nog ingen lösning som blir lika bra som att ha gjort rätt från början.

Kan rekommendera Unifi som det skrivits om tidigare i tråden. Däremot tycker jag du ska satsa på Pro modellen (den har jag), eller ännu bättre, Unifi AC

byggsson skrev:
@Låneslav: Läkare!? Din handstil är alldeles för läslig!

Lite snabb feedback på din skiss:

* Patch-panelerna i kattvinden kan du nog rent fysiskt slå ihop till en och samma 8-portars patch-panel (eller motsvarande, exempelvis [länk])

* De flesta mediaomvandlare har bara en utgång...
Du menar att jag drar solid kabel från uttagen till en patchpanel-patchkabel till switch-patchkabel från switch till ursprunglig patchpanel-solid kabel ned till patchpanel i källaren?

Medieomvandlaren man får i öppen fiber har 4 portar. En för tv, en för telefon, en för internetz och en för framtiden. Man kan se den på www.oppenfiber.se en bit ned på sidan under koppla in fibertjänster.

Du menar att jag drar solid kabel från uttagen till en patchpanel-patchkabel till switch-patchkabel från switch till ursprunglig patchpanel-solid kabel ned till patchpanel i källaren?
Mja.. kanske... e inte riktigt med på hur du menar... Exempelvis, I kattvinden "räcker" det med en fysisk patchpanel och en switch

Patchpanel port 1: Här sätter du fast kabel 1 från rum 2 (internet)
Patchpanel port 2: Här sätter du fast kabel 2 från rum 2 (internet)
Patchpanel port 3: Här sätter du fast kabel 1 från rum 3 (internet)
Patchpanel port 4: Här sätter du fast kabel 2 från rum 3 (internet)
Patchpanel port 5: Här sätter du fast kabel 1 från rum vardagsrum (internet)
Patchpanel port 6: Här sätter du fast kabel 2 från rum vardagsrum (tv)
Patchpanel port 7: Här sätter du fast tv-kabeln från källaren
Patchpanel port 8: Här sätter du fast internet-kabeln från källaren

Switch port 1-5: Här kopplar du in kablar till patchpanel port 1-5.
Switch port 8: Här kopplar du in kabel till patchpanel port 8.

* Sen drar du en patchkabel direkt mellan patchpanel port 6 till patchpanel port 7.

>Medieomvandlaren man får i öppen fiber har 4 portar.
Ah, just ja. Glömde bort den där OppenFiber.se produkten där man slagit ihop fiberkonverter och VLAN-switch i en och samma produkt. My bad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.