7 217 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Planering av trådbundet och trådlöst nätverk
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Var noggrann, testa alla kablar och håll tummarna. Inte mycket annat att göra. Och ha det i bakhuvudet om något krånglar.nino skrev:
Annars så är det bara att göra om och göra rätt...
Lär mig lite hela tiden, men får nog låta någon som kan det göra det för det känns mycket svårare än mitt vanliga jobb(läkare).
Har jag fattat något? Se bild.
Räcker det med en kabel för tv och en för bredband upp till andra plan om jag sätter en switch där?
Har jag fattat något? Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker det med en kabel för tv och en för bredband upp till andra plan om jag sätter en switch där?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Vad har du för patchpanel? Om du koller med ett typ Keystone-jack som man snäpper ihop. De kan fungera bättre. Annars är det nog enklast att klämma på kontakter och ev. sätta hona-till-hona i en egengjord ram eller dylikt om du måste ha honor.nino skrev:
Men, även om det finns några workarounds så finns det nog ingen lösning som blir lika bra som att ha gjort rätt från början.
@Låneslav: Läkare!? Din handstil är alldeles för läslig!
Lite snabb feedback på din skiss:
* Patch-panelerna i kattvinden kan du nog rent fysiskt slå ihop till en och samma 8-portars patch-panel (eller motsvarande, exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/patchpanel)
* De flesta mediaomvandlare har bara en utgång...
Lite snabb feedback på din skiss:
* Patch-panelerna i kattvinden kan du nog rent fysiskt slå ihop till en och samma 8-portars patch-panel (eller motsvarande, exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/patchpanel)
* De flesta mediaomvandlare har bara en utgång...
Du menar att jag drar solid kabel från uttagen till en patchpanel-patchkabel till switch-patchkabel från switch till ursprunglig patchpanel-solid kabel ned till patchpanel i källaren?byggsson skrev:
Medieomvandlaren man får i öppen fiber har 4 portar. En för tv, en för telefon, en för internetz och en för framtiden. Man kan se den på www.oppenfiber.se en bit ned på sidan under koppla in fibertjänster.
Mja.. kanske... e inte riktigt med på hur du menar... Exempelvis, I kattvinden "räcker" det med en fysisk patchpanel och en switch
Patchpanel port 1: Här sätter du fast kabel 1 från rum 2 (internet)
Patchpanel port 2: Här sätter du fast kabel 2 från rum 2 (internet)
Patchpanel port 3: Här sätter du fast kabel 1 från rum 3 (internet)
Patchpanel port 4: Här sätter du fast kabel 2 från rum 3 (internet)
Patchpanel port 5: Här sätter du fast kabel 1 från rum vardagsrum (internet)
Patchpanel port 6: Här sätter du fast kabel 2 från rum vardagsrum (tv)
Patchpanel port 7: Här sätter du fast tv-kabeln från källaren
Patchpanel port 8: Här sätter du fast internet-kabeln från källaren
Switch port 1-5: Här kopplar du in kablar till patchpanel port 1-5.
Switch port 8: Här kopplar du in kabel till patchpanel port 8.
* Sen drar du en patchkabel direkt mellan patchpanel port 6 till patchpanel port 7.
>Medieomvandlaren man får i öppen fiber har 4 portar.
Ah, just ja. Glömde bort den där OppenFiber.se produkten där man slagit ihop fiberkonverter och VLAN-switch i en och samma produkt. My bad.
Klicka här för att svara