Förstår hur du tänker, det är absolut upp till var och en hur man upplever det :)
Tackvare att man snurrar på den och man hela tiden har en del av den i öppningen så tycker inte jag att det är så illa...
Köpte på Ikea och det var värt att åka dit och känna på saker och ting, framförallt på karusellen 👍🏻

Vi har inte karusellerna utan det breda hörnskåpet med utrdragbar inredning. Detta då det funkade bättre med vår planlösning. Men jag tycker att det fungerar jättebra! Har tidigare haft snurrvarianten och det var absolut inte fel på den heller. :)

tycker planlösningen ser bra ut med arbetsyta på båda sidorna av både vasken och spisen.
Helt rätt att ha högskåpen längs med väggen bredvid altandörren.
Jag har tidigare fått rekommendationen att hellre välja 80 skåp där det går, då 2st 80 skåp sväljer mer än 3st 60 skåp.
Om du har plats kan du bredda bardelen med en arbetsyta på kökssidan och högre väggskåp på andra sidan för att samtidigt få lite insynsskydd och kunna dölja disk osv. när ni har gäster.

/Michael

Överhäng för barstol funkar med 25 cm utan att behöva stöd med konsol/ben men det blir lite knöligt att ta sig under för att dra ut lådorna men det kanske är "sällangrejor" där.

Vi får nog ta oss in och titta på dom olika hörnlösningarna, känna på karusellen så kanske man kan ändra sig på den punkten.
Skåpen under bardisken kommer vara inåt köket så där kommer ej vara luckor under skivan, möjligtvis en längst in i hörnet om jag inte ändrar mig angående hörnskåpen, och isåfall kommer där bara vara ljus och servetter typ!
Där den stora vasken ska vara, är det bäst med en stor ho, eller dubbelho?

Jag väljer en stor, rejäl ho. Den gamla lösningen med två hoar känns som en kvarleva från tiden med handdisk. Däremot skulle jag gärna ha en extra kran/ho strategiskt placerad om jag hade rätt förutsättningar.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
krillek skrev:
Jag väljer en stor, rejäl ho. Den gamla lösningen med två hoar känns som en kvarleva från tiden med handdisk. Däremot skulle jag gärna ha en extra kran/ho strategiskt placerad om jag hade rätt förutsättningar.
Vi valde en enda stor ho, 500 x 400 mm. Jättenöjda med den lösningen. Går utmärkt att diska en plåt, skönt att slippa den där mittdelaren som var i vårt förra kök med dubbla hoar. :)

• Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Grahn85 skrev:
Vi får nog ta oss in och titta på dom olika hörnlösningarna, känna på karusellen så kanske man kan ändra sig på den punkten.
Vi har 3 hörn i vårt kök och givetvis ville vi inte ha 3 karuseller. Vi har ett hörnskafferi, en hörnspis och en karusell. Karusellen är knöligare att använda än lådor därav hamnar prylar som används sällan där, typ syltkastrull och annat.

En hörnhäll kanske känns lite milleniumstuk, men i mitt tycke är det smidigare att jobba vid en hörnhäll, än vid en rak arbetsbänk. Alla viktiga prylar är minst ett steg närmare. Köksfläkten jobbar effektivare i ett hörn.

Hej.

Jag funderar också lite på sånt här numera.

Vad är "karusell" för nått? Jag begriper ju att det är nått som går att snurra och lägga grejjer i men lite mer skulle vara intressant att veta.

Karusell är hörnskåpet där man snurrar inredningen till öppningen.

Känns ju som att jag egentligen var nöjd från början, hörnspis, sen ha en stor vask vid fönster, och försöka få in en liten ho vid altandörren!
Får kanske försöka ta mig in till Ikea och se vad dom säger om den planeringen!!

Tack för alla tips och idéer!!

Tänk på hur det blir när du har lådor och dörrar öpnna och hur det kommer se ut när du använder köket.
Tex om diskmaskinen är i skåp 13; sambon plockar ur, samtidigt står du och steker vid hällen och ska skölja något. Får du plats och jobba vid hällen när diskmaskinsluckan är nere?
Skåp nummer 10, kan du öppna det när du står och steker? Får du plats?
Ugnen är på andra sidan från hällen och det är en naturlig gångväg till uteplats därimellan, så vad händer när du går med en varm gratäng från häll till ugn och det kommer inspringande barn. När man öppnar skafferi och kylskåp blockerar man altandörren, är det ok? Var ska du stå och hacka dina grönsaker? På platsen ovanför diskmaskinen? Då kan tex inte sambon plocka ur/ställa ner samtidigt. :) Kanke lite överanalyserande men så tänker jag, försöker se mig själv arbeta i köket.

• Gilla
Anj
  • Laddar…
Angående vasken så får jag säga att jag skulle aldrig vilja byta min dubbel till en enkel! Lagar extremt mycket mat och mycket mat från grunden och använder den lilla hon till att slänga skal och annat komposrelaterat avfall i under matlagningen och har fortfarande då en ho ren för att slå ut vatten i eller diska upp en kastrull utan att blöta ner det som ligger i den lilla hon! Jag tycker personligen att det är otroligt praktiskt!
Innan renoveringen hade jag dock två lika stora hoar och det skulle jag aldrig valt igen men den extra lilla är suverän!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gusten87 skrev:
Angående vasken så får jag säga att jag skulle aldrig vilja byta min dubbel till en enkel! Lagar extremt mycket mat och mycket mat från grunden och använder den lilla hon till att slänga skal och annat komposrelaterat avfall i under matlagningen och har fortfarande då en ho ren för att slå ut vatten i eller diska upp en kastrull utan att blöta ner det som ligger i den lilla hon! Jag tycker personligen att det är otroligt praktiskt!
100% medhåll från mig.

Jag gillar min nya stora ensamma ho, men oj vad jag saknar slaskhon! Jag ångrar ändå inte att jag offrade dubbelhon eftersom jag då istället fick plats med 80cm-lådor under spishällen, men om utrymmet finns tycker jag absolut att man ska satsa på dubbelho. Enkelho blir alltid en kompromiss.

Precis som gusten87 saknar jag att slippa ha potatisskal och annat avfall på avrinning i samma ho som det ligger disk i. Ett annat vanligt problem hos mig är när diskhon är full med varmt vatten och blötlagd smutsdisk (vilket är vanligt när jag lagar mat) och jag plötsligt vill ha ett glas kallt vatten... Det känns lite sådär att då behöva gå till badrummet för att spola fram kallt vatten.

TowaTei skrev:
100% medhåll från mig.

Jag gillar min nya stora ensamma ho, men oj vad jag saknar slaskhon!
Det känns som jag är den enda på BH som fortfarande använder dubbla hoar och diskställ. Många verkar använda kastruller och stekpannor av gjutjärn och kolstål, knivar av kolstål etc som inte tål maskindisk. Torkar ni av dem direkt efter disk eller hur gör ni? I mitt hushåll handdiskas alla redskap.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.