Hej,
Jag har bestämt mig för att bygga en altan och planerar nu gjutningen. Jag bor i Örnsköldsvik där är grundläggningsdjupet 1,9m! enligt karta.
https://www.traguiden.se/konstrukti...ing/grundlaggning/grundlaggningsdjup-grunder/ Marken är lera i huvudsak och jag har bestämt mig för att borra och gjuta plint. Behöver 14 plintar totalt.
Hittar en tråd nedan som jag tänker följa, där står att plinten ska gjutas ner till tjälfritt djup
https://bygg.se/gjut-egna-plintar-till-altanen/
Många säger att man inte behöver gräva djupare än 1m vilket rimmar dåligt med kartan.
Får låna grävare med plintborr som tar oss ner till 1m med 120mm borr. Men för att göra saker riktigt på säkra sidan ska man alltså gräva 1m djupt sedan borra 0,9m vid varje plint?

PlanM PlanM skrev:
Hej,
Jag har bestämt mig för att bygga en altan och planerar nu gjutningen. Jag bor i Örnsköldsvik där är grundläggningsdjupet 1,9m! enligt karta.
[länk] Marken är lera i huvudsak och jag har bestämt mig för att borra och gjuta plint. Behöver 14 plintar totalt.
Hittar en tråd nedan som jag tänker följa, där står att plinten ska gjutas ner till tjälfritt djup
[länk]
Många säger att man inte behöver gräva djupare än 1m vilket rimmar dåligt med kartan.
Får låna grävare med plintborr som tar oss ner till 1m med 120mm borr. Men för att göra saker riktigt på säkra sidan ska man alltså gräva 1m djupt sedan borra 0,9m vid varje plint?
För en altan bör inte tjälfritt djup vara nödvändigt, det är oftast ok om den rör sig ngn cm. Lera är iofs lite känsligt.

Men annars bör man gräva/borra sig ned till halva det frostfria djupet om man isolerar (med tex eps). Men skall man annars följa mallen till 100% så är det att borra ned till 1,9m som gäller (eller gräva, eller en kombo) - men som sagt: För en altan är det sällan nödvändigt.

• Gilla
PlanM
  • Laddar…
Hej.

Tycker du det är värt att göra nästan två meter djupa hål för varje plint till en altan, så gör det.
Många, inklusive mig själv, tycker dock det är väldigt överdrivet, men vem skall ge dig ett svar som du är nöjd med och kommer utföra jobba enligt?

Jag hade bara grävt/borrat ner till, vad som känns som, hård och stabil mark och inte brytt mig det minsta om tjäldjup osv.

• Gilla
PlanM och 1 till
  • Laddar…
Sätt justerbara fästen så kan du justera för mindre rörelser.

• Gilla
PlanM och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.