Vi har idag frånluft, men nästan ingen tilluft. De tidigare ägarna gjorde ett halvdant jobb med ventilationen helt enkelt.
Det är även höga radonvärden 300-600 Bq. känt problem i husen på gatan som alla är tillverkade i blåbetong.

Jag tänkte nu byta ut den gamla frånluftsfläkten som sitter på taket mot ett FTX aggregat i garderoben.
Huset är ett tvåvåningshus på cirka 117 kvm.

Frånluften är redan dragen, ett placerat i mitten av huset ovanför trappan, ett till på övervåningen i badrummet.
Två frånluftsventiler på nedervåningen på toalett och badrum/tvättstuga.

Jag behöver dra nya rör för tilluft, på övervåningen kan jag dra rör på vinden, det är trångt (låglutande tak) men går att få plats med tilluft som försörjer övervåningen enligt ritning.

På nedervåningen är det mer begränsat, jag kan dra rör rakt ner från garderob på övervåning till förrådsrum på bottenvåningen. Sedan vidare till allrummet och köket. Finns inget annat sätt att få tilluften till nedervåningen utan att göra stora ingrepp.

Mina funderingar, efter att ha läst mycket är följande

1. Köket är ganska stort och jag vill ju ha ner tilluft till nedrvåningen och delar av kök/hall. Är det helt knasigt som jag tänkt att dra tilluften som på ritningen i köket? Min tanke är att luften knufas ut till matsalsdelen av köket och därmed skapar luftombyte på nedervåningen.

2. Det är knepigt att dra frånluft till köket. Det sitter idag en köksfläkt med separat kanal till taket. Min tanke är att det borde gå bra sålänge jag använder köksfläkten när jag lagar mat.

Andra åsikter kring ritningen? Saknas det något? Räcker 2 tilluftdon på nedervåningen? Är inte så bekymrad över ljud på nedervåningen, om det blir kanske blir för höga luftflöden.
Planerat 160 mm huvudstam och 125 mm förgreningar, det är redan så på frånluften som är dragen idag.

Syftet med FTX installationen är givetvis att få bättre luft i huset, men framförallt att få ner radonhalterna, speciellt i sovrum och övervåning där vi oftast befinner oss.

• Planritning av hus med kök, hall, förråd, måttangivelser och ventilationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsplan med luftflöden, dimensioner, rumsmarkeringar och FTX system. Rött och blått indikerar olika luftvägar.
    Skapa konto
  • 3D-modell av lägenhet med möbler, kök, vardagsrum, röda och blåa ledningar synliga.
    Skapa konto
  • 3D-modell av lägenhet med synliga vattenledningar och avloppsrör.
    Skapa konto
  • Gilla
Mjolkis
  • Laddar…
BirgitS
1. Det är risk för att det blir dåligt ventilerat kring matplatsen. När fläkten går kommer nog luften att gå direkt från tilluftsventilen till fläkten och när fläkten inte är igång blir det nog rätt mycket som går direkt från tilluftsventilen via dörröppningen till frånluften på toaletten.

Går det att dra ett ventilationsrör i hörnet bakom soffan i allrummet och ner vid matplatsen?
Tilluften i sovrummen och allrummet bör kanske vara längre bort från dörrarna för bättre genomblåst av rummen.

2. Risk för att tilluften inte räcker till när köksfläkten är igång.

• Gilla
Ren_543
  • Laddar…
Tilluft i köket är inget måste utan jag skulle fokusera att fördela merparten av tilluften i sovrummen och där efter i ex vardagsrum.
Då har du ren luft in på de ställen där det behövs. Frånluft på ställen där odörer o fukt uppkommer, så här skulle jag nog lägga en frånluft i köket istället.
Om du låter förrådet vara oventilerat riskerar du lite att ha kvar höga radonhalter där, så där skulle jag nog också sätta in lite frånluft.

I övrigt tycker jag att det ser bra ut och ökad luftomsättning är ett bra sätt att bekämpa höga radonhalter.

• Gilla
Ren_543 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är risk för att det blir dåligt ventilerat kring matplatsen. När fläkten går kommer nog luften att gå direkt från tilluftsventilen till fläkten och när fläkten inte är igång blir det nog rätt mycket som går direkt från tilluftsventilen via dörröppningen till frånluften på toaletten.

Går det att dra ett ventilationsrör i hörnet bakom soffan i allrummet och ner vid matplatsen?
Tilluften i sovrummen och allrummet bör kanske vara längre bort från dörrarna för bättre genomblåst av rummen.

2. Risk för att tilluften inte räcker till när köksfläkten är igång.
Tack för svar!
3d ritningen stämmer inte helt med hur det ser ut kring dörröppningar egentligen går inte dörröppningen i köket ända upp till taket som det ser ut på ritningen. Jag har möjlighet att dra tilluften längre ut så att den kommer närmre matplatsen. Kanske är det värt att göra det och bygga in röret för att försäkra bättre luftcirkulation i köket.

R Reglerventilen skrev:
Tilluft i köket är inget måste utan jag skulle fokusera att fördela merparten av tilluften i sovrummen och där efter i ex vardagsrum.
Då har du ren luft in på de ställen där det behövs. Frånluft på ställen där odörer o fukt uppkommer, så här skulle jag nog lägga en frånluft i köket istället.
Om du låter förrådet vara oventilerat riskerar du lite att ha kvar höga radonhalter där, så där skulle jag nog också sätta in lite frånluft.

I övrigt tycker jag att det ser bra ut och ökad luftomsättning är ett bra sätt att bekämpa höga radonhalter.
Jag skulle kunna dra ner 100 mm frånluft direkt ner från aggregatet bredvid tilluften till förrådet på nedervåningen utan allt för stor åverkan för att på så sätt ventilera förrådet, och sedan gå rakt igenom väggen och ventilera köket med frånluft också. Det kanske är en bra ide.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.