När jag handlar i butik så handlar jag mer av det jag är osäker på, och kanske alternativa material. Efter jobbet lämnar jag tillbaka det oanvända. Alternativet är att åka tretton gånger. men alla gör väl som de vill.
@elmont, varför tror du att elektrikern surnar om man byter vrån 1.5 till 2.5? Är det svårare att installera?

Det är bestämt att jag ska handla material träffa elektriker som kommer med synpunkter och jag kompletterar elmaterialet. Jag kommer inte göra nåt på egen hand eftersom jag aldrig gjort det innan. Så jag är rätt så övertygat att jag inte kan.

Det handlar inte om behörighet och att det är olagligt utan okunskap. (Man blir inte elektriker av att hänga på olika forum har jag läst nånstans:) )

2.5 mm2 är avsevärt besvärligare än 1.5mm2 inte minst i dosor där man kopplar ihop flera trådar. Det är som sagt STOOOR skillnad på vilken plats dom styvare trådarna kräver och hur dom apparater som ansluts kan hanteras.

Du skulle kunna sälja apparatdosor :) jag skulle köpa av dig i alla fall.

Jag kommer att använda ABB apparatdosor och elko eller eljo takdosor.

Jag kör med genomgående med elkos röda dosor. Men det är för att de finns fri tillgång på jobbet :cool:. Se till att få brytare/uttag av de kändaste serierna. Det är ofta fult och känns väldigt plastigt på de billigaste man kan hitta. Elko/Schneider rekomenderar jag

Edit:
Senior medlem :beer:

Redigerat:
Ramnemark skrev:
Jag kör med genomgående med elkos röda dosor. Men det är för att de finns fri tillgång på jobbet :cool:. Se till att få brytare/uttag av de kändaste serierna. Det är ofta fult och känns väldigt plastigt på de billigaste man kan hitta. Elko/Schneider rekomenderar jag

Edit:
Senior medlem :beer:
Jag har redan just Elko/Schneider i massor :) köpt på auktion.

O
JAg testade att dra elen i ett garage med biltemas fördragna slang... Det var inte roligt...

Billiga strömställare och uttag vägrar jag att befatta mig med... där märker man skillnad...
JAg har fått nexans kabel som favvo idag... när det gäller kabel....

SKa man vara lite negativ, så tycker inte jag det är snyggt att blanda olika märken eller modeller på strömställare eller uttag...
Men det är min åsikt... Alla får göra som de vill! Bara för att jag inte tycker det är snyggt innebär det inte att andra gör det!

Efter lite diskution med elektrikern blev det biltema dosor plus lite lyxdosor varstans dessa fungerade jättebra (jag spåikade upp de) elktrikern var nöjd då de har låsbleck.
All material utom matningskabel som jag köpt av elektrikern har jag köpt på Elbutik och Hornbach

Det gick åt (fördragen till 90%) ca 270 m FK3g 1,5 (varav 50m FK5g 1,5) och lite (kanske 20-30m 2,5mm) Kablarna drogs på 1,5 dag av elektrikern med min stöd (väldigt lite)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.