Byggahus.se

Planerad eld som sprider sig oplanerat.

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Om någon eldar på sin tomt, och elden sprider sig in på grannens gräsmatta, vad har man för ansvar förutom att självklart försöka släcka elden?

2. haavard
    Medlem Nivå 11
    Det beror väl på om man borde förutsatt katastrofen eller inte?
    Krockar du med en annan bil för att du skrev sms är inte samma sak som om du gjorde det pga ett oljespill på vägen.

3. C
    Medlem · Nivå 8
    I bägge fallen är du vållande o får betala..... alltså vid gräsbranden eller "p.g.a." oljespillet

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast är man verkligen alltid vållande? Krävs det inte att man varit vårdslös på något sätt. Någonting helt utan ens egen kontroll som inte kunnat förutses kan ju faktiskt inträffa och sprida branden till grannen.

• Laddar…
  5. K
    Husägare · Nivå 13
    Allmänfarlig vårdslöshet.
    Det behöver inte brinna på grannens gräsmatta för det, det räcker gott med din egen.

6. C
    Medlem · Nivå 8
    Du behöver inte ha varit vårdslös för att vara vållande...du blir skadeståndskyldig i alla fall...det kan ju t.ex.röra sig om bristande tillsyn. Vårdslöshet som medför straffansva r(en sak mellan dig o samhället) behöver inte föreligga för att du skall vara skadeståndsskyldig (en sak mellan dig o den som lidit skada)....

7. A
    Medlem · Nivå 8
    Man blir INTE automatiskt skadeståndsskyldig, måste vara vårdslös. Men har man börjat elda med avsikt och det sprider sig är risken stor att man blir skadeståndsskyldig.

8. C
    Medlem · Nivå 17
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt i de flesta typer av skador som uppstår så är den som vållat skadan bara skadeståndsskyldig om personen orsakat skadan genom vårdslöshet. Sedan finns det undantag som bilkörning, och (tror jag) skador som din hund orsakar.

Men frågan om du varit vårdslös beror ju ex. på om det du ger dig på är väldigt riskabelt. Då ställs stora krav på att du skall säkerställa att inga skador sker. Ex. att elda på tomten är en typiskt ganska riskabel verksamhet. Och jag tror att det skall till väldigt speciella omständigheter för att en spridning inte skall anses bero på vårdlöshet.

Men om man ex. tänker sig att du förberett med rejäl vattenslang, och så blir det elavbrott så din pump inte fungerar just när du måste börja släcka. Det tycker iallafall jag känns som en situation där skada kan uppstå utan att någon är vårdslös.

10. K
    Husägare · Nivå 13
    Det behövs inte uppsåt för allmänfarlig vårdslöshet heller. Det räcker med oaktsamhet, att man helt enkelt klyddar till det lite när man eldar gräs.
    Om det blir tal om skadestånd måste ju grannen ha fått någon skada, annars blir det nog bara böter för den som eldat.
    Har det bara brunnit lite i gräset hos grannen tror jag knappt att det blir skadestånd för det.

11. L
    Medlem · Nivå 8
    Det kan nog vara annat med. Tänk att SMHI utlovat fint väder och så börjar det plötsligt blåsa storm.

12. C
    Medlem · Nivå 17
    My bad, jag menade förstås att det det i trafiken inte krävs att man är vårdslös/oaktsam för skadeståndsansvar.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Om det skulle börja blåsa så måste man kunna avbryta eldandet, vilket innebär att man också har tillgång till erforderlig utrustning för att kunna göra det.
    SMHI levererar prognoser som hjälp för beslutet att elda, men ändras förutsättningarna så är det eldarens ansvar att anpassa sig efter de förhållandena som just då råder.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Ok, så om det bara sprider sig in på grannens gräsmatta är eldaren egentligen bara ersättningsskyldig för gräset som brunnit upp (om det sprider sig till huset blir det lite värre kan jag tänka mig).
    Och ersättningen skulle vara att han/hon sår lite nytt gräs alltså. Typ?

15. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Brukar man inte elda gammalt gräs för att det "nya" skall komma fram "snabbare"...??...???....
    Då behöver man väl inte så nytt......