3 394 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fick huset värderat av mäklare eftersom jag ville utöka huslånet, fråga om "+ / -" ?
Ville låna lite extra på bolånet pga renovering.
Banken vill ha en värdering eftersom jag bara får låna upp till 85%.
Har fått värderingen och klarade precis summan som banken sa att det var tvunget att vara värt för ytterligare lån. Dock reagerade jag på att det står +/- 10% efter summan av marknadsvärdet.
Men hur ser banken på det? Drar de av 10% så får jag inget lån för då är värdet för litet.
Tänkte höra med er här innan jag skickar värderingen till banken. Annars får jag kolla med en annan mäklare ifall jag kan få högre värde där.
Banken = SBAB.
Banken vill ha en värdering eftersom jag bara får låna upp till 85%.
Har fått värderingen och klarade precis summan som banken sa att det var tvunget att vara värt för ytterligare lån. Dock reagerade jag på att det står +/- 10% efter summan av marknadsvärdet.
Men hur ser banken på det? Drar de av 10% så får jag inget lån för då är värdet för litet.
Tänkte höra med er här innan jag skickar värderingen till banken. Annars får jag kolla med en annan mäklare ifall jag kan få högre värde där.
Banken = SBAB.
Om värderingsmannen/mäklarfirman är godkänd av banken så borde, enligt mitt förmenande, banken utgå från värderingen men minus de 10% som angavs i värderingen. Men banken ser även till betalningsförmåga i nutid och framåt så det är upp till banken hur hårt de vill följa värderingen.
Redigerat:
Klicka här för att svara