Ville låna lite extra på bolånet pga renovering.
Banken vill ha en värdering eftersom jag bara får låna upp till 85%.
Har fått värderingen och klarade precis summan som banken sa att det var tvunget att vara värt för ytterligare lån. Dock reagerade jag på att det står +/- 10% efter summan av marknadsvärdet.
Men hur ser banken på det? Drar de av 10% så får jag inget lån för då är värdet för litet.

Tänkte höra med er här innan jag skickar värderingen till banken. Annars får jag kolla med en annan mäklare ifall jag kan få högre värde där.

Banken = SBAB.

K
Vi hade en likande värdering och SEB använde sig då av marknadsvärdet och brydde sig inte om att det stod +/- 100 000 kr efter marknadsvärdet.

/Krister

Alla värderingar ligger i ett spann (+/-), men man brukar dock utgå från marknadsvärdet...

Tack för era svar. Ingen som vet hur SBAB ställer sig till saken?

Hemmakatten
Om värderingsmannen/mäklarfirman är godkänd av banken så borde, enligt mitt förmenande, banken utgå från värderingen men minus de 10% som angavs i värderingen. Men banken ser även till betalningsförmåga i nutid och framåt så det är upp till banken hur hårt de vill följa värderingen.

Redigerat:
Min erfarenhet är att SBAB går efter värderingen utan att ta någon notis om angivet +/- spann.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.