19 150 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Planera huset med elverk som reserv, ideer och frågor
Absolut, viss blir det att man få dra ned duktigt på elförbrukning, men de viktiga är ju att kunna hålla cirkulationen igång på vattenburna golvvärmen, o kanske kyl o frys o nån lampa.
Vill man så kan man ju dra ner på tempen på bergvärmepumpen så bara cirkulationen är igång. Kanske lättare o montera separat c-pump istället, men den stora frågan är ju om detta verk ger tillräckligt ren ström för att ens våga koppla in känsliga elförbrukare?
Vill man så kan man ju dra ner på tempen på bergvärmepumpen så bara cirkulationen är igång. Kanske lättare o montera separat c-pump istället, men den stora frågan är ju om detta verk ger tillräckligt ren ström för att ens våga koppla in känsliga elförbrukare?
Denna fråga har varit uppe förr och det finns ganska vitt skilda ståndpunkter. Jag brukar hävda att den största risken är transienter vid frånkoppling av en stor last. Om du exempelvis har en mobilladdare ansluten samtidigt som en vattenkokare. När vattnet kokar och kitteln slår ifrån skapas en transient som möjligen kan vara skadlig för mobilladdaren. Ju fler laster du har inkopplade desto mindre blir problemet. För att ta hand om dessa transienter kan man montera tre varistorer på utgången från elverket. En mellan varje fas och nollan.Great skrev:
https://www.elfa.se/sv/varistor-320..._Kod=S20K250&page=1&origPageSize=50&simi=97.5
Vill man vara riktigt säker kan man montera ett ett nätfilter före de elförbrukare som man tror är känsliga.
https://www.elfa.se/sv/naetfilter-f...tröm~~A=10+A&page=7&origPageSize=50&simi=97.5
för egen del tror jag inte att någon av dem är nödvändig. Moderna elprylar är inte så känsliga. Men det är å andra sidan inte så dyra tillbehör. Alternativet att skaffa ett inverterelverk som vissa förespråkar är mycket dyrare.
Avemo, ovan nämner att om man har elverk och har anslutit en mobilladdare och en vattenkokare, och att det kan bli transient, alltså snabbt spänningstopp då vattenkokaren stängs av, som kan knäcka mobilladdaren. Om man har en stor elmotor ansluten i stället för vattenkokaren, då kanske det är ännu värre för mobilladdaren. Elmotorn har nämligen spolar. En vattenkokare är endast en så så kallad resistiv last. Men klart, det sitter spolar i elverket, som kan producera spänningstoppar vid stor laständring.
Arnodt. Det var bara ett exempel. En idé vad som skulle kunna vara ett problem även om jag inte för egen del är rädd att koppla in vare sig mobilladdaren eller datorn i en bensingenerator. Jag provade senast för en vecka sedan då jag hade strömavbrott under nästan ett dygn. Det är induktansen i generatorn som är problemet. Har du en motor och en mobilladdare som last och kopplar från motorn så blir det en transient både i generatorn och i den frånkopplade motorn. Transienten i motorn är dock inte farlig för mobilladdaren eftersom de inte längre är ihopkopplade.
Jag skulle nog vilja kunna driva kyl och frys, lite belysning samt ladda mobilen. Det känns rimligt. Annars får man väl satsa på ett elverk liknande de som finns till sjukhus... Då borde man kunna driva det mesta...
Om man nu ska förbereda sig på katastrofen, då kanske man ska förbereda sig på att leva helt off grid...
Om man nu ska förbereda sig på katastrofen, då kanske man ska förbereda sig på att leva helt off grid...
Era problem har redan lösts av Morran & Tobias, släpp sargen pöjkar! https://www.youtube.com/watch?v=qYX55rX76hw
Oj, jag har aldrig tänkt på att vi idag kräver fullt ös i en krissituation redan efter några timmar.
Vi har ett Trangia-kök som går både på sprit och gas, vattendunk och matförråd som räcker kanske en vecka bestående av konserver och torrvaror, de byts ju ut hela tiden men vi ser till att det alltid finns lite.
Vi klarar att hålla värmen och vet att hjälpen kommer på något sätt.
I värsta fall, vilket förmodligen aldrig kommer att inträffa, befinner vi oss i en nödsituation under mer än en vecka men då hjälper varken elverk eller datorer, ni vet när strömmen ryker så fungerar väldigt lite av det som vi räknar med, datorer, mobiler och annat.
Då gäller det att ha kläder, möjlighet att värma sig, mat och sjukvårdsutrustning.
Knappast ett par kubik med bränsle till ett elverk så att julgranen lyser.
Vi har ett Trangia-kök som går både på sprit och gas, vattendunk och matförråd som räcker kanske en vecka bestående av konserver och torrvaror, de byts ju ut hela tiden men vi ser till att det alltid finns lite.
Vi klarar att hålla värmen och vet att hjälpen kommer på något sätt.
I värsta fall, vilket förmodligen aldrig kommer att inträffa, befinner vi oss i en nödsituation under mer än en vecka men då hjälper varken elverk eller datorer, ni vet när strömmen ryker så fungerar väldigt lite av det som vi räknar med, datorer, mobiler och annat.
Då gäller det att ha kläder, möjlighet att värma sig, mat och sjukvårdsutrustning.
Knappast ett par kubik med bränsle till ett elverk så att julgranen lyser.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bor ni alla i skogen? Vi har ett strömavbrott på några minuter på 15år..
Vi kör mycket diesel elverk modell större på jobbet, har då aldrig gått sönder nåt.
Vi kör mycket diesel elverk modell större på jobbet, har då aldrig gått sönder nåt.
Förra onsdagen såg det ut så här när man tittade på Telges hemsida. Det var mitt hittills längsta strömavbrott. Det var strömlöst när jag kom hem från jobbet och var fortfarande strömlöst när jag åkte till jobbet nästa dag. Även om detta var extremt så är det ett par strömavbrott varje år. Då är elverk en besvärande bullrig men högst användbar lösning. Jag brukar normalt klara mig med ett bilbatteri och en växelriktare för att kunna driva belysning, dator och köksfläkt under tiden strömmen är borta. Det är mycket tystare. Jag ställde ett par kannor snö i kylskåpet och eldade i rörspisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack för tipsen i tråden. Jag ska genast hämta hem mitt elverk! Dessutom ska jag dra två extra uttag till kyl och frys så att jag enkelt kan koppla om vid behov. Öppen spis har vi så för den delen funkar värmen skapligt tillsammans med en gasolkamin i källaren för att VP inte ska frysa. Belysning blir skarvat från uttaget till kyl och frys.
Skulle det skita sig alldeles väl så går det faktiskt att tömma elementen även om det inte är så kul att byta till syrerikt vatten sen.
Skulle det skita sig alldeles väl så går det faktiskt att tömma elementen även om det inte är så kul att byta till syrerikt vatten sen.
Vi bor längst ut på kommunens egna elnät och har många strömavbrott varje år. Och går elen är vi lågprioriterade eftersom det är så få boende här. Har funderat i flera år på elverk men aldrig kommit till skott.
Vid strömavbrott vill man att dricksttenbrunnen (3-fas) fungerar och den vattemantlade pelletskaminen med cirkulationspump för golvvärmen fungerar. Hur stort elverk som behövs har jag inte funderat på.
För nåt år sedan gick strömmen på julen och då var vi glada att vi har gasolgrill så vi kunde laga mat.
Vid strömavbrott vill man att dricksttenbrunnen (3-fas) fungerar och den vattemantlade pelletskaminen med cirkulationspump för golvvärmen fungerar. Hur stort elverk som behövs har jag inte funderat på.
För nåt år sedan gick strömmen på julen och då var vi glada att vi har gasolgrill så vi kunde laga mat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Då förstår jag läget, vi har aldrig strömavbrott, men händer det, och blir långvarig är åtminstone vi rökta, modernt hus utan nåt att elda i, skulle behöva ett elverk som klarade 3kw, då kunde man köra en 2kw fläkt eller liknande, kyl/frys.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ganska ineffektivt att göra som du föreslår.Husqvarna220Ac skrev:
Maximalt 30 % av energin i det flytande bränslet blir till rörelseenergi i en ottomotor, troligtvis mindre i en mindre raffinerad motor som en elverkssnurra. Lägg därtill förluster i konvertering till el, så är du säkert nere på att bara 10 % av energin i ditt dyköpta bränsle (för dyrt är vad portabla högvärdiga bränslen är i en situation då de normala energislagen fallerar) blir till värme i huset.
Det är bättre att du eldar bränslet direkt i någon form av kamin, då får du säkert ut 75-85 % av energin till värme. Du måste då lösa problemet med avgaser på något sätt men det kan du fundera på idag innan en kris slår till.