Hej,
Ska byta några fönster mot fönsterparti vilket gör att elementen ryker och behöver ev planera för golvvärme, beslutet inte spikat dock. Behöver lite idéer hur jag ska tänka vid planering, med värmezoner, kallras vid fönsterparti osv. Ritningen visar planlösningen, dvs vardagsrum + matplats + kök som hänger samman, ganska öppet m a o.
Jag behöver dela upp ytan, frågan är bara i hur många delar? Har inte varit i kontakt med nån leverantör än men det skadar inte att höra för sig här på forumet. Gäller övervåning, pannan sitter i bottenvåningen, kanske fördelaren behöver lite planering också?

Ritning av öppen planlösning inklusive vardagsrum, matplats och kök för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D DaLjo skrev:
Hej,
Ska byta några fönster mot fönsterparti vilket gör att elementen ryker och behöver ev planera för golvvärme, beslutet inte spikat dock. Behöver lite idéer hur jag ska tänka vid planering, med värmezoner, kallras vid fönsterparti osv. Ritningen visar planlösningen, dvs vardagsrum + matplats + kök som hänger samman, ganska öppet m a o.
Jag behöver dela upp ytan, frågan är bara i hur många delar? Har inte varit i kontakt med nån leverantör än men det skadar inte att höra för sig här på forumet. Gäller övervåning, pannan sitter i bottenvåningen, kanske fördelaren behöver lite planering också?

[bild]
D DaLjo skrev:
hej,

[bild]
Hej.

Härligt att du är inne på att eventuellt byta till golvvärme.

För att göra en någorlunda bedömning behövs lite mått på rummen, generellt vill man ha 1 slinga per rum om det går. I ditt fall blir det lite väl bra. Men du hade nog klarat dig med 3/4 slingor kanske du skriver 60kvm är det hela övervåningen eller endast dom rummen du är ikntresserad att ha golvvärme i? . Om man har möjlighet så skall slingan alltid börja där det är störst kallras.

Nedan är en lathund från LK jag förmodar att andra leverantörer har något liknande.

Materialåtgång för LK Golvvärmelist 16
LK Universalrör 16 c/c 160 ... 7,0 m/m2 golvyta
LK Universalrör 16 c/c 240 ... 4,6 m/m2
golvyta
LK Universalrör 16 c/c 320 ... 3,5 m/m2
golvyta

Max slinglängd ca. 90 m vid 50 W/m2

Jag har tex I mitt badrum ca 121m slinga och det fungerar väldigt bra. Men det är inte enligt deras rekommendationer.

Vh Alexander.

Det är bra om du kan hitta ett lämpligt ställe till fördelaren. Nånstans nära till befintliga rör och någorlunda centralt där du kan sätta ett skåp med.

• Gilla
Scsi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.