4 017 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Planera el i kök
I nuläget ser det ut såhär i 30-tals köket, allt utanpåliggande.
En 10a grupp för två taklampor och ett vägguttag där vi kör micro & kaffebryggare idag.
En 10a grupp för Kylskåp/köksfläkt/diskbänksbelysning/700w oljeelement
Spisen går på trefas (3 x 10a)
En 10a grupp för diskmaskinen (220v).
Nu ska vi riva ut hela köket, elementet ska bort då det blir vattenburen golvvärme. I övrigt samma apparater. Några idéer på hur elen borde göras om?
En 10a grupp för två taklampor och ett vägguttag där vi kör micro & kaffebryggare idag.
En 10a grupp för Kylskåp/köksfläkt/diskbänksbelysning/700w oljeelement
Spisen går på trefas (3 x 10a)
En 10a grupp för diskmaskinen (220v).
Nu ska vi riva ut hela köket, elementet ska bort då det blir vattenburen golvvärme. I övrigt samma apparater. Några idéer på hur elen borde göras om?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Håller med. En 10A säkring per uttag. Räkna efter hur många stora hushållsapparater du har och sätt in lika många 10A-säkringar i centralen och lika många VP-rör till köket.Benno. skrev:
Klicka här för att svara