Byggahus.se

Planer upp/ner

1. V
    Medlem · 98 inlägg
    Kanske i fel del av forum.

Låg ränta och högre huspriser speciellt på mindre orter. Detta skrämmer mig lite troligen mest pga min okunskap. Om räntan är låg nu i tex 5år och huspriserna ökar pga det och pandemin så kommer det väl ändras nån dag.

Folk vill väl flytta tillbaka till stan efter pandemin?

Dags att amortera extra kanske? För att slippa framtida ränta?

Eller in på sparkontot och renovera inför när priser går upp och ränta ner nästa gång så värde ökning är ännu högre.
    Just nu renoveras det ändå för fullt då många är hemma mer. Vilket kanske betyder att renovingen jag gör under nästa svacka inför nästa ökning är mer värd än är renovering som andra göra nu då den har år på nacken samt att de kan kanske heta att alla hus från 2020-21 är ju renoverade och gjordes de verkligen rätt i corana paniken. Som att det byggdes hus på 70talet.

Eller är de helt knas att renovera och låna upp under hög ränta för att senare ha låg ränta på de ökade värdet på huset? Trots högre lån och då amortera extra igen

Vi har nu en belåningsgrad på 80% på huset och ett privat lån och billån samt ett ok sparkonto men ej högt.

Vet inte alls vad som ska göras men räntan går väl upp nån dag och hur förbereder ja mig på det?