6 806 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
placering vägguttag, strömbrytare etc ovanför varandra i vägg och schema?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
i vilken ordning brukar man ha dem?
exempel tvättstugan
säg att man har utelampa, och lampa i rummet, samt ett vägguttag... och det gäller placering innanför ytterdörren
vägguttaget brukar man väl ha nederst vid golvet
men brukar man ha utebelysningsknappen nederst eller överst bland knapparna? (gissar på överst)
och isåfall gissar jag på att man har rummets egna belysning längst ner ?
och sen är frågan hur man brukar rita ordningen i elschemat?
har sett ett schema som har vägguttagsymbolen ritad närmast väggen så då gissar jag på att den som är ritad närmast väggen är längst ner och den som kommer härnäst näst längst ner osv??
sen om man har knappen på en viss höjd överallt, lägger man till tillkommande dosor ovanför denna eller nedanför denna (alltså högre eller lägre än standardhöjden)
(ska försöka tota ihop ett elschema och vill helst rita som alla andra gör
)
Hoppas jag lyckats göra mig någotsånär förstådd...:x
exempel tvättstugan
säg att man har utelampa, och lampa i rummet, samt ett vägguttag... och det gäller placering innanför ytterdörren
vägguttaget brukar man väl ha nederst vid golvet
men brukar man ha utebelysningsknappen nederst eller överst bland knapparna? (gissar på överst)
och isåfall gissar jag på att man har rummets egna belysning längst ner ?
och sen är frågan hur man brukar rita ordningen i elschemat?
har sett ett schema som har vägguttagsymbolen ritad närmast väggen så då gissar jag på att den som är ritad närmast väggen är längst ner och den som kommer härnäst näst längst ner osv??
sen om man har knappen på en viss höjd överallt, lägger man till tillkommande dosor ovanför denna eller nedanför denna (alltså högre eller lägre än standardhöjden)
(ska försöka tota ihop ett elschema och vill helst rita som alla andra gör
Hoppas jag lyckats göra mig någotsånär förstådd...:x
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 717 inlägg
Skulle tändningarna hamna fel så är det ju inget bekymmer att flytta tändtrådarna......under förutsättning att det går på samma gruppsäkring.
En brytare sätter du lämpligast på en meter höjd över golvet, har du två sätter du den andra dosan över, tre dosor en över och en under, fyra - två upp och en under dvs en dosa sitter alltid på en meter, det är den dosan/brytaren du bör sätta takbelysningen på, varför? jo för då sitter takbelysningen i samma placering i alla rum oavsett hur många bytare du har i de olika rummen, sen brukar ju handen hamna i den höjden när man fepplar i mörkret...........
Ren tekniskt spelar det ju ingen som helst roll men att koppla så besparar än massa fepplande flera år fram över, finns säkert de som inte håller med och t.ex vill ha takbelysningen i den översta dosan men det gick jag tidigt ifrån då man likt förbannat fepplar på enmetershöjden
Edit: en brytare och ett utag hade jag satt brytaren på en meter och dosan med utaget under....
Sänt från mitt hus med 41 tändtrådar bara på övervåningen.....
Ren tekniskt spelar det ju ingen som helst roll men att koppla så besparar än massa fepplande flera år fram över, finns säkert de som inte håller med och t.ex vill ha takbelysningen i den översta dosan men det gick jag tidigt ifrån då man likt förbannat fepplar på enmetershöjden
Edit: en brytare och ett utag hade jag satt brytaren på en meter och dosan med utaget under....
Sänt från mitt hus med 41 tändtrådar bara på övervåningen.....
Redigerat:
Klicka här för att svara