Byggahus.se
Hej,

Jag har ett tegelhus från början av 50-talet med dålig ventilation, märks speciellt nu när det varit extremt varmt. Har tänkt ta upp hål i väggar för att installera tilluftskanaler och funderar över vart jag ska placera dessa.
Tanken är att installera en i sovrum (det som har garderober och är sovrum idag) jag vill även ha en i vardagsrummet. Grön markering är min egna fundering över placering. Tänkte avstå från tilluftsventilation i det andra sovrummet som idag är matsal. Detta för att frånluftsventilen sitter där och då borde luft dras dit per automatik, tänker jag......
Avstånd från tak till övre fönsternisch är ca 35 cm, jag vet ej hur hög den bärande balken är, därför är jag tveksam till att montera dem över fönstren.
På övervåningen som helt saknar tilluft idag (det finns en frånluftskanal i murstocken) blir det en i varje rum.

Idag finns det en enda tilluftskanal. Den är placerad i köket markerad med blått på ritning.
En frånluftsventil i murstocken markerad med rött på ritningen.
I samband med badrumsrenovering installerades en paxfläkt med kontinuerlig drift och vrvtalsökning vid höjd fuktighet, markerad med rosa.
Svartvit arkitektonisk ritning av ett hus med färgmarkeringar indikerande ventilationsplan; blått för befintlig tilluft, rött för frånluft, rosa för paxfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har medvetet plockat bort tätningslister i fönster för att luften ska kunna ta sig in den vägen, knappt märkbart.
I slutet av 90-talet installerade tidigare ägare bergvärme och skorstenen har inte varit i bruk, vilket missgynnat självdraget. Jag lät installera braskamin i öppna spisen i samband med skorstensrenovering. Förhoppningsvis har det förbättrat ventilationen något, åtminstonde under den kalla årstiden då jag medvetet dragit ner effekten på bergvärmen till förmån för att hålla skorstenen varm.

Tar tacksamt emot synpunkter och funderingar!
Tack på förhand :D
 
Låter som vettig placering. Se till att ha överluft I sovrummet också. Du tänker rätt om att det blir fel med tilluft i sovrummet med frånluft (speciellt om det används som matrum). Det skulle försämra tilluften i de nya tilluftsventiler du planerar.

Av samma anledning är det märkligt med tilluft i kök. Där har man normalt bara frånluft. Gissar att du har spisfläkt där med utsug.

Man brukar sätta ventilerna vid fönster för att elementen som brukar finnas där ska kunna värma upp luften och det ska bli en del luftrörelse.

På övervåningen brukar det vara svårare att få det att fungera med tilluft. Har själv satt in tilluft i sovrummen där men det blir allt som oftast frånluft istället. Blir ju högre tryck på övervåningen som bekant.
 
  • Gilla
eGybban
  • Laddar…
Tack för ditt svar Marcus!

Jag har sökt en hel del info och funderat fram och tillbaka. Jag köpte termiska tilluftsdon som är fullt öppna vid 10+ och helt stängda vi 5-. Jag beställde också en 4 mm bricka som hindrar att den stängs helt.

Glömde skiriva i originalinlägget att det faktiskt finns en smått gömd frånluftkanal (syns även på ritningen) i det rum som idag används som sovrum. Den sitter innuti ett överskåp och eftersom jag rivit ut övervåningen kan jag i golvet där se att det finns en ca 15 cm bred markering i det gjutna golvet från murstocken och ungefär till den placeringen där kanalen finns i sovrummet. I kanalen sitter det dock någon form av tunnare ihoprullad isoleringsmatta. Testade att hålla en rykande träbit framför denna kanalen men ingen rök drogs till den.
Ska jag försöka dra ut isoleringsmattan och se om det har kommit massa skräp i kanalen? Eller är det bäst att låta bli eftersom jag har paxfläkten i badrummet som skapar ett visst drag?

I fredags hade jag betongborrare här och tilluftsdonen är nu installerade. Jag valde även att sätta in en ventil i sovrummet som idag används som matsal. Men nu när jag läste ditt svar blev jag smått tveksam till att jag gjorde det. Fördelen är att den finns där och jag har ju alltid möjlighet att stänga den helt i ett manuellt läge.

Köket:
Du gissade rätt i att jag har en köksfläkt. Ungefär diagonalt placerad i rummet till tilluftskanalen.
Vad jag själv har hittat under mina sökningar är som du skrev att det inte skall finnas tilluft i köket. Det är en fyrkantig kanal med en runt lock där man manuellt kan vrida för ökad eller minskad springa. Från början satt den i ett skafferi. Idag sitter den i ett överskåp som används som ett skafferi. Jag har dock upplevt att det varit både kallt och lite dragit i köket i förhållande till andra rum. Jag har haft funderingar på att eventuellt sätta igen den. Idag är den helt stängd. Det kanske räcker med att sätta isolering i kanalen och att hålla den helt stängd?

Hoppas på ytterligare synpunkter :)
 
På ritningen ser du pilar in vid vissa fönster tex sovrum och vardagsrum där har tilluften varit förr. I gamla fönster monterades inte alla tätningslister.
I köket var det vanligt med en tillufts ventil inne i skafferiet....
 
  • Gilla
eGybban och 1 till
  • Laddar…
I badrummet skulle du ha satt en fläkt i befintliga kanalen om den är hel och tät och isolerad på kalla utrymmen. Ett annat alternativ en sugande fläkt på skorstenen. Nu finns det risk för bakdrag i gamla frånluftskanalen.

En "grundregel" frånluft ut genom tak
Tilluft in genom vägg.
 
  • Gilla
eGybban
  • Laddar…
BirgitS
E eGybban skrev:
Det är en fyrkantig kanal med en runt lock där man manuellt kan vrida för ökad eller minskad springa. Från början satt den i ett skafferi.
En skafferiventil skulle inte ventilera hela köket utan var endast till för att kyla ner skafferiet. Skafferiet skulle ha en tät dörr för att inte kalluften skulle komma ut i köket annat än just när man öppnade dörren.
 
  • Gilla
eGybban och 1 till
  • Laddar…
Tack för ytterligare kommentarer.

HSP:
Nu när du skriver att pilarna vid fönstrena är tilluft låter det ganska logiskt. Vet ej om det funnits något under fönstren, om det gjort det är de borta sedan länge. Har sett i vissa äldre lägenheter att det finns sjutbara spjäll där.
Tyvärr finns det ingen kvar i livet som kan ge mig upplysningar om vad eller när något gjorts. Dessutom är det en hel del olika riktlinjer när man söker efter information. Efter rekomendationer från tillverkaren av tilluftsdonen har placeringen av tilluftskanalerna flyttats så de är strax över fönstren och ca 35 ut mot hörnet som det är kortast avstånd till. Det skulle tydligen skapa ett bättre tryckförhållande där.
I badrummet fanns det ingen kanal innan renoveringen. Paxfläkten monterades pga totalentreprenören rekomenderade detta.
Eventuellt får jag montera en frånluftsfläkt på skorstenen så småningom. Nu får jag avvakta och se hur det blir efter denna åtgärden.....

BirgitS:
Ja det låter rätt och riktigt. En saneringsfirma hade rivit ut hela köket men vad jag tror fanns det ett skafferi där.
 
Redigerat:
E eGybban skrev:
T
Eventuellt får jag montera en frånluftsfläkt på skorstenen så småningom. Nu får jag avvakta och se hur det blir efter denna åtgärden.....
Jag tycker du tänker rätt och du kommer säkert att få bättre ventilation nu under den kallare årstiden. Tyvärr finns ingen termisk kraft att ventilera huset under sommaren så då måste det till en fläkt på skorstenen.

Men är ju alltid kul att ha ett projekt på g :)
 
  • Gilla
eGybban
  • Laddar…
Tack Ulltand!

Som jag skrev tidigare. Det finns hur mycket information som helst och det är olika teorier. Jag har försökt sålla och hitta information gällande hus med självdragsprincip. För man kan ju inte gå på rekomendationer gällande andra system. Nu är det utvärdering som gäller.

Projekt, ja det är alltid kul, fast i lagom doser :-o
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.