3 739 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Placering frånluftsdon
Hej!
Håller på och planerar rördragningen (FTX) i fritidshuset.
Är det ok att ha ett frånluftsdon ovanför dörren till exempelvis badrummet? Den friska luften kommer ju in under dörren. Blir cirkulationen tillräckligt bra då? Ska tillägga att det är en litet badrum 2,7 x 2,5 m.
Någon som kan eller har erfarenhet av detta?
Håller på och planerar rördragningen (FTX) i fritidshuset.
Är det ok att ha ett frånluftsdon ovanför dörren till exempelvis badrummet? Den friska luften kommer ju in under dörren. Blir cirkulationen tillräckligt bra då? Ska tillägga att det är en litet badrum 2,7 x 2,5 m.
Någon som kan eller har erfarenhet av detta?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var är den största fuktkällan?
Duschen naturligtvis. Så frånluftsdonet bör vara i närheten av eller över duschplatsen.
Att ha det över dörren medför nog att badrummet i stort sett inte blir ventilerat alls när dörren står på glänt eller halvöppen.
Och det är väl så man oftast har det när bad- dusch- och toalettrum inte används.
Duschen naturligtvis. Så frånluftsdonet bör vara i närheten av eller över duschplatsen.
Att ha det över dörren medför nog att badrummet i stort sett inte blir ventilerat alls när dörren står på glänt eller halvöppen.
Och det är väl så man oftast har det när bad- dusch- och toalettrum inte används.
Redigerat:
Nej det blir inte bra, ventilationen blir "kortsluten".
Vi har frånluftsdonet en meter i sidled från dörren, duschen rakt in, ventilationen hjälper ingenting. Ska bygga om det när vi renoverar duschrummet, så att frånluften hamnar rakt över duschen, där den gör mest nytta.
Vi har frånluftsdonet en meter i sidled från dörren, duschen rakt in, ventilationen hjälper ingenting. Ska bygga om det när vi renoverar duschrummet, så att frånluften hamnar rakt över duschen, där den gör mest nytta.
Vi har frånluftsrör med paxfläkt precis innanför dörren och med duschen i hörnet längst bort. Och för mig försvinner ev dimma på spegeln inom ett par min. Så upplever inte "kortslutning" som övriga som svarat.
Likaså var det i den tidigare lgh som hade mekanisk frånluft för hela huset och även där fungerade det, men tog längre tid för dimman att försvinna.
Sen bör det ju fungera bäst närmast dusch, vill bara nyansera bilden av vad som kan funka
Likaså var det i den tidigare lgh som hade mekanisk frånluft för hela huset och även där fungerade det, men tog längre tid för dimman att försvinna.
Sen bör det ju fungera bäst närmast dusch, vill bara nyansera bilden av vad som kan funka
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Enligt ventilationskillen som gjorde min ritning, så sätter de inte donen över duschplatsen utan en bit utanför, minns inte varför, antagligen så det ska bli mindre gegga i dem.
I ett rum med kar längst in och dusch vid dörren, så sattes frånluftsdonet bredvid badkaret
I rum med dusch längst in, så sattes det vid sidan av duschhörnan, ungefär lika långt från dörren som duschhörnan.
I ett rum med kar längst in och dusch vid dörren, så sattes frånluftsdonet bredvid badkaret
I rum med dusch längst in, så sattes det vid sidan av duschhörnan, ungefär lika långt från dörren som duschhörnan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
