Bor i ett hus från 30-talet, och ska nu renovera köket. Eftersom elmätare och säkringar idag sitter i ett kökssåp tänkte vi flytta dem till en vägg "runt hörnet" (givetvis med behörig elektriker). Ringde nätleverantören idag för att kolla om det är något viktigt att tänka på, och då meddelade han att Svensk Byggnorm säger att man vid nybygge och ombygge som involverar elcentralen, måste flytta den utomhus i skåp.

Jag har försökt googla för att hitta denna norm och läsa själv, men hittar inte. Finns det någon som vet och kan hänvisa? Inte så att jag misstror honom, men eftersom det blir en hel del dyrar med en sådan flytt, så vill jag vara 100 på att det är det som gäller.

/alacs

Ska du flytta mätaren så kan nätägaren kräva att de ska sitta i ett mätarskåp ute eller på en plats där han har fri tillgång till mätaren. Ett nytt mätarskåp kostar c:a 3-4000:- och till det kommer arbetet så sluträkningen brukar ligga på 5-6 000:-
Då man måste ha ett sammarbete med nätägaren vid flyttning och "han" inte godkänner någon annan än en behörig installatör kan man inte som hempulare utföra flytten själv.

Ett tillägg till ovanstående är att de flesa nätägare inte tar betalt då du flyttar ut mätaren, för de ser gärna att du gör det. Jag tycker absolut du ska flytta ut den,

och de som hänger mätaren uppochner eller tar ut ström via huvudsäkringarna är väldigt rädda om sin mätare inomhus, läs några av elmätartrådarna på flashback forumet så ser ni..

Fusk med elmätare är rätt ovanligt, vår firma byter för nätägarens räkning elmätare och har så gjort i några år. Vi har totalt hittat 2 st som har varit manipulerade och det är en c:a 0,1 promille av abonnenterna som har "fuskat" dvs rätt ovanligt, åtminstone i våra trakter.

Men mätarbytet aviseras väl ganska långt i förväg?

Här är både mätare och beröringskydd plomberade och det syns lätt om nån har försökt manipulera.

Rikard Ågren skrev:
Men mätarbytet aviseras väl ganska långt i förväg?
Att mätarbyte kommer att ske har väl inte undgått någon...

Jag fick brev i början på den här veckan det stod att mätarbyte ska ske någon gång inom de närmaste 14 dagarna. Så, i teorin, är värsta fall att hinna återställa på ett dygn. De 2 st som elmont nämner hann kanske inte :cool:

Floppman skrev:
Ett tillägg till ovanstående är att de flesa nätägare inte tar betalt då du flyttar ut mätaren, för de ser gärna att du gör det. Jag tycker absolut du ska flytta ut den,
Inte tar betalt? Men kostander blir det ju eftersom mästaren ska kopplas in på den framgrävda ledningen utomhus, och ev måste vi dra kabel från bef plats utomhus, runt ett hörn, upp i skåpet, och sedan tillbaks, om vi inte vill ha ett mätarskåp på framsidan av huset.

Men är det lag på att de ska sitta ute så får vi ju följa den, var mest fundersam på om någon kunde hänvisa till en länk med info.

/alacs

alacs skrev:
Inte tar betalt? Men kostander blir det ju eftersom mästaren ska kopplas in på den framgrävda ledningen utomhus, och ev måste vi dra kabel från bef plats utomhus, runt ett hörn, upp i skåpet, och sedan tillbaks, om vi inte vill ha ett mätarskåp på framsidan av huset.

Men är det lag på att de ska sitta ute så får vi ju följa den, var mest fundersam på om någon kunde hänvisa till en länk med info.

/alacs
Be nätägaren berätta vilken paragraf dom hänvisar till.

Kabeldragning utomhus och grävning bör nätägaren stå för, men kul är det ju inte.

it-snubben skrev:
Att mätarbyte kommer att ske har väl inte undgått någon...

Jag fick brev i början på den här veckan det stod att mätarbyte ska ske någon gång inom de närmaste 14 dagarna. Så, i teorin, är värsta fall att hinna återställa på ett dygn. De 2 st som elmont nämner hann kanske inte :cool:
ja nog förekommer det.. http://www.flashback.info/showthread.php?t=441589
men dessa som skriver på det forumet är ju vida utspridda över landet så antagligen är det så lite som elmont skriver, annars hade man väl läst om det i lokaltidningar osv, men jag kan ej minnas sist jag läste om nåt elfusk..

electrocuted skrev:
ja nog förekommer det.. [länk]
men dessa som skriver på det forumet är ju vida utspridda över landet så antagligen är det så lite som elmont skriver, annars hade man väl läst om det i lokaltidningar osv, men jag kan ej minnas sist jag läste om nåt elfusk..
Den där länken var ju nedslående läsning, kanske dax att påminna om följande:

BROTTSBALKEN

10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).

Jag kan ju tillägga att jag trots rätt många år i yrket och om inte dagligen så säkert varje vecka sett ett nytt mätarskåp ALDRIG sett nått som varit eller sett manipulerat ut, så jag tror att det finns hopp.

Jag har hört en del riktiga rövarhistorier. I ett kvarter i Göteborg fanns åtminstone för ett antal år sen lägenheter med enfasmatning där mätarservisen och huvudsäkringen satt på varsin sida över respektive under mätaren, på ett avstånd av kanske en halv meter. Där var det rätt smidigt att gänga på en kabelstump mellan säkringarna. När någon ringde på dörren fick man alltid kolla i dörrögat så det var någon bekant, annars gällde det att slita ned kabeln.

elmont skrev:
Jag kan ju tillägga att jag trots rätt många år i yrket och om inte dagligen så säkert varje vecka sett ett nytt mätarskåp ALDRIG sett nått som varit eller sett manipulerat ut, så jag tror att det finns hopp.
som jag skrev, de på flaschback är nog rätt udda i sitt slag så det är ju sant som du säger, men hade det inte fuskats alls så hade den tråden inte funnits.
sverige är ju ett väl fungerande land där folk har sunt förnuft osv. men man behöver inte resa speciellt långt för att se lite ovanligheter som folk som hänger på egna kablar på lågspänningsledningarna osv..
har sett sånt på en resa i östeuropa. ett "hotell" jag bodde på hade inkommande blankledning till kåken och från balkongen såg jag en gammal gubbe vifta i luften med 4 långa plankor med krokar i toppen, sen fick jag mig ett gott skratt när jag såg att han hängde dessa över ledningarna och började såga stockar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.