4 542 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Placering Elcentral?
Sida 1 av 2
Jag håller på att planera för eldragning på en nyinredd övervåning.
Huvudelcentralen finns i källaren och två stigaledningar är fördragna till övervåningen.
Det är tänkt att var och en skall få halva övervåningen var.
Fråga: Behövs det en separat central på övervåningen för förbrukarna där och ingen avsäkring i källarcenteralen. Eller räcker det att säkra av de två stigaledningarna endast i källarcentralen?

Huvudelcentralen finns i källaren och två stigaledningar är fördragna till övervåningen.
Det är tänkt att var och en skall få halva övervåningen var.
Fråga: Behövs det en separat central på övervåningen för förbrukarna där och ingen avsäkring i källarcenteralen. Eller räcker det att säkra av de två stigaledningarna endast i källarcentralen?
Beror på hur mycket ström du tänkt elda på övervåningen.
Kommer med god marginal att understiga 2200W per stigaledning. (1,5mm2)
Frågan var dock om avståndet till centralen i källaren har någon betydelse, eller om det är bättre att säkra av närmare förbrukarna?
Frågan var dock om avståndet till centralen i källaren har någon betydelse, eller om det är bättre att säkra av närmare förbrukarna?
en 1.5kvmm kan man ju ändå inte kalla för stigare, snarare gruppledning!
Tack!
Jag menade visserligen inte att säkra av både uppe OCH nere utan antingen eller.
Det var bara om det var bäst att sätta säkringarna för dessa två "stigare" uppe -närmast förbrukarna eller nere med de övriga säkringarna.
Sätter jag den uppe får jag dessutom 2st proppar över för annat i källaren.
Tack för svar
Jag menade visserligen inte att säkra av både uppe OCH nere utan antingen eller.
Det var bara om det var bäst att sätta säkringarna för dessa två "stigare" uppe -närmast förbrukarna eller nere med de övriga säkringarna.
Sätter jag den uppe får jag dessutom 2st proppar över för annat i källaren.
Tack för svar
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du måste fortfarande ha 1.5 mm2 trådarna avsäkrade i matande central.
1,5mm2 kan du aldrig ha osäkrat.
Så satte du elcentral uppe hade du behövt säkringar därnere också, bl.a. därav är det helt meningslöst att mata en undercentral med 1,5 mm2.
Var det draget en 5g6mm2 till ÖV hade det troligtvis gått och varit lämpligt att dra matningen osäkrat.
Så satte du elcentral uppe hade du behövt säkringar därnere också, bl.a. därav är det helt meningslöst att mata en undercentral med 1,5 mm2.
Var det draget en 5g6mm2 till ÖV hade det troligtvis gått och varit lämpligt att dra matningen osäkrat.
Ja precis.
Men i TS perspektiv tror jag den grova kabeln jag pratar om verkar osäkrad.
Och det finns ingen anledning att röra till det ännu mer.
Men det var ju med tanke på huvudsäkringar och sånt som jag garderade mig med att det endast troligtvis fungerar med "osäkrad" kabel när den är 6 mm2 ...
Det är ju det vanliga.
Men i TS perspektiv tror jag den grova kabeln jag pratar om verkar osäkrad.
Och det finns ingen anledning att röra till det ännu mer.
Men det var ju med tanke på huvudsäkringar och sånt som jag garderade mig med att det endast troligtvis fungerar med "osäkrad" kabel när den är 6 mm2 ...
Det är ju det vanliga.