Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog inte så noga med höjden.
På de flesta hus man ser med tilluftventiler i ytterväggen sitter de i jämnhöjd med fönstrens ovankant.
Dvs 2 - 2,1 m över golv.
Och det är nog bra att inte sätta ventilen över fönstret.
Det skulle kunna medföra nedkylning av och kondens på den inre rutan.
På de flesta hus man ser med tilluftventiler i ytterväggen sitter de i jämnhöjd med fönstrens ovankant.
Dvs 2 - 2,1 m över golv.
Och det är nog bra att inte sätta ventilen över fönstret.
Det skulle kunna medföra nedkylning av och kondens på den inre rutan.
Redigerat:
Japp ja satte den brevid fönstret men är ju långt ifrån klar med övervåningen så det är för tidigt att säga något om resultatet.
Tänker som så att vad är alternativet?? att inte sätta någon ventil alls? Det är ju knappast att föredra så det får bli som det blir
Tänker som så att vad är alternativet?? att inte sätta någon ventil alls? Det är ju knappast att föredra så det får bli som det blir
Möjligt, lägre ska väll vara bättre. Jag har snetak upp till nock så min ventil kommer relativt lågt i rummet.
Sedan satte jag "2st L" i väggen för att luften ska få jobbigare att gå ut....vet icke om det hjälper men det blev så naturligt eftersom jag har timmer hus och ville undvika att borra hål i trimmet utan låta kanalen gå ut ur en gammal öppning
Sedan satte jag "2st L" i väggen för att luften ska få jobbigare att gå ut....vet icke om det hjälper men det blev så naturligt eftersom jag har timmer hus och ville undvika att borra hål i trimmet utan låta kanalen gå ut ur en gammal öppning
Tilluft på underväningen som standard över fönstren. Tilluft på övervåningen under fönstren bakom radiator https://www.leifarvidsson.se/easy-vent-flexi-mk-inomhusdel-inkl-grundfilterP P64bygg skrev:
Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?E exerg skrev:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Övervåning under fönster, ja. Eller bakom element.P P64bygg skrev:Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?
Ett bra test om man är osäker på hur långt ner man måste sätta ventilen för att få tilluft är att ta bort tätningslisten på nedre delen av fönstret och se åt vilket håll luften drar.P P64bygg skrev:Tack för svar exerg! Jag har själv placerat tilluftsventiler ca 10 cm från tak bredvid fönster och det blev mycket riktigt frånluftsventil. När jag däremot öppnar vridfönstret lite grann strömmar rikligt med luft in från fönstret så jag har varit inne på spaltventiler under fönstret istället. Du tror det funkar?



